Niestety najnowsze badania pokazują, że dzieci i młodzież są coraz częściej doświadczają hejtu. Dlatego z pewnością każdy z nas powinien wzmocnić swoją czujność i wiedzieć, jak reagować w trudnych sytuacjach, a także – gdzie szukać pomocy. Co ważne, wsparcie można otrzymać także ze strony ubezpieczyciela. 

Niebezpieczny hejt 

Z badań m.in. instytutu Kantar TNS wynika, że TNS już ponad połowa młodych Polaków jest co roku obiektem kpin o różnym stopniu agresywności. Negatywne komentarze ze strony rówieśników dotyczą najczęściej wyglądu, stylu ubierania się, seksualności i poglądów. Niestety coraz częściej złośliwe opinie przenoszą się z codziennego życia do internetu i można je uznać aktualnie za jedną z najgroźniejszych form cyberprzemocy. Tego typu przemoc jest tym bardziej niebezpieczna, że świat cyfrowy i świat realny mocno się przenikają – a ten pierwszy staje się coraz bardziej dominujący. Co gorsze, słowa i obrazy pojawiające się w internecie nie przemijają – a pozostają na stałe w przestrzeni ogólnodostępnej na lata. Ponadto agresorzy są anonimowi i niestety najczęściej bezkarni. 

Bez wątpienia hejt niesie ze sobą groźne konsekwencje, nie tylko obniża samoocenę, ale również wywołuje negatywne emocje. Może doprowadzić do zaburzeń psychicznych, np. depresji, a w konsekwencji nawet samobójstwa. Z tego powodu każdy z nas powinien umieć zareagować na sytuację, w której ktoś krzywdzi dziecko. 

Warto reagować i szukać wsparcia 

Okazuje się jednak, że rodzice nie znają skali problemu przemocy internetowej, której doświadczają ich dzieci – tak wynika z najnowszych badań instytutu NASK. A im mniejszą wiedzę i doświadczenie odnośnie tego zjawiska posiadamy, tym trudniej nam jest mu przeciwdziałać. Według wspomnianego powyżej raportu NASK „Nastolatki 3.0” blisko 75% rodziców jest przekonanych, że ich dzieci nie doświadczyły przemocy w internecie, a natomiast według deklaracji dzieci to „tylko” 56%. Z pewnością te 20% różnicy powinno być dla nas sygnałem alarmowym. Badanie uwidacznia fakt, że rodzice nie zdają sobie wystarczająco dobrze sprawy z odczuć swoich dzieci związanych z przemocą w sieci. Zatem nie powinno nas dziwić, że młodzież szuka pomocy u przyjaciół i znajomych (31,2%) lub co gorsza nic nikomu nie mówi (32,4%), podczas kiedy rodzice sądzą, że to oni są pierwszą linią pomocy 69,1%. 

Warto podkreślić, że w naszym kraju działa infolinia – Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży prowadzony przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę, który jest dostępny pod numerem 116 111. Co ważne, po pomoc możemy się tam zgłosić o każdej porze dnia czy nocy, bowiem infolinia jest czynna całą dobę przez 7 dni w tygodniu – także w dni ustawowo wolne od pracy. Telefon jest anonimowy, bezpłatny, całodobowy i dyskretny. To może być pierwszy kontakt, gdzie możemy zwrócić się o pomoc dla dziecka, które doświadcza hejtu w internecie. A rozmowa ze psychologiem lub pedagogiem, którzy pracują na infolinii, może być nieocenionym wsparciem. W trudnej sytuacji warto zdawać sobie sprawę z dostępnych możliwości pomocy, a zachęcenie dziecka do kontaktu z Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 może być dobrym rozwiązaniem. 

InterRisk z opcją Hejt Stop! 

InterRisk mając właśnie na uwadze wsparcie ubezpieczonych w różnych sytuacjach, rozszerzył oferowane przez siebie ubezpieczenie szkolne EDU Plus o opcję Hejt Stop. 

– Zdajemy sobie sprawę, że żadne ubezpieczenie nie rozwiąże problemu przemocy w sieci. Niemniej jednak i my chcemy pomóc rodzicom i dzieciom, które doświadczyły ataku hejterskiego. W ramach dobrze znanego na rynku ubezpieczenia szkolnego EDU Plus znajdą Państwo opcję Hejt Stop. W jej ramach InterRisk pomoże szybko i odpowiednio zareagować, organizując osobom ubezpieczonym wsparcie psychologiczne, prawne oraz informatyczne – mówi Anna Krajewska-Horosz, Rzecznik Klienta InterRisk. 

Jak działa opcja Hejt Stop? W ramach ubezpieczenia klienci mogą skorzystać z pomocy informatycznej, która udzielana jest przez 24 godziny na dobę w każdy dzień roboczy. Usługa ta ma za zadanie zwiększać bezpieczeństwo ubezpieczonych na portalach społecznościowych, a w szczególności daje wsparcie w przypadku włamania na prywatne konto lub profil. Co istotne, polisa ta zapewnia także pomoc psychologiczną, która realizowana jest przez dyplomowanych psychologów. W ramach umowy można także skorzystać z pomocy prawnej, która podobnie, jak pomoc psychologiczna, udzielana jest w każdy dzień roboczy telefonicznie lub mailowo. Ubezpieczeni są obsługiwani przez prawników z tytułem zawodowym a usługi z zakresu pomocy prawnej są nielimitowane. 

Źródło: InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group