W przypadku chęci rozpoczęcia działalności ubezpieczeniowej konieczne jest uzyskanie wpisu do rejestru agentów ubezpieczeniowych. Dzięki niemu można pracować jako agent ubezpieczeniowy ale przede wszystkim wpis potwierdza wiarygodność pośrednika w oczach klientów. Jak w takim razie uzyskać wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych?
Wniosek o wpis do rejestru ubezpieczeniowego składa zakład ubezpieczeń, z którym agent podpisuje umowę agencyjną. Ubezpieczyciel przesyła wniosek wraz z wymaganymi załącznikami do KNF i ma na to 14 dni od momentu zawarcia z pośrednikiem umowy agencyjnej. Zakład składa wniosek poprzez system elektroniczny znajdujący się na stronie KNF.
Agentem ubezpieczeniowym może zostać osoba, która:
Za agentów ubezpieczeniowych uznaje się osoby prowadzące działalność gospodarczą i spółki handlowe.
Powyższe wymagania muszą również spełniać agenci ubezpieczeniowi, którzy:
Co ważne agentów, którzy zajmują się umowami ubezpieczeniowymi np. w bankach obowiązują szczególne zasady zdawania egzaminu. Np. przepisy te mogą dotyczyć mniejszego zakresu tematów na egzaminie.
Przedstawiciel zakładu ubezpieczeń składa wniosek do KNF. Uzyskuje identyfikator i hasło dzięki, którym będzie miał dostęp do rejestru.
Do wniosku muszą być załączone następujące dokumenty:
Wniosek musi być złożony przez zakład ubezpieczeń nie później niż w ciągu 14 dni od daty podpisania umowy agencyjnej z agentem.
W kolejnym kroku urząd KNF sprawdzi wniosek. Jeżeli będzie zawierał braki formalne wezwie do poprawienia błędów. Będzie na to co najmniej 7 dni. Brak korekty w wyznaczonym terminie spowoduje, że wniosek nie będzie dalej rozpatrywany.
Po spełnieniu formalnych wymogów KNF wpisuje pośrednika do rejestru agentów ubezpieczeniowych . W ciągu 14 dni powinien powiadomić o wpisie (drogą elektroniczną) ubezpieczyciela. Może się również zdarzyć tak, że na podstawie podanych informacji KNF uzna, że kandydat na agenta nie odpowiada wymogom tej działalności. Wówczas odmówi wpisania agenta do rejestru.
Należy pamiętać, że jeśli agent pracuje dla kilku ubezpieczycieli w ramach tego samego działu sam odpowiada za szkody powstałe w czasie wykonywania czynności agencyjnych. Dlatego, tak ważne jest to, by wykupić obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania czynności agencyjnych zwane w skrócie OC Agenta.
Źródło: KNF,Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018r. w sprawie wniosków o wpis do rejestru agentów ubezpieczeniowych i agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, biznes.gov.pl
Niestety ekstremalne zjawiska pogodowe nie tylko niosą ze sobą ryzyko szkód, ale też stają się…
Rząd szykuje zmiany w dopłatach do ubezpieczeń upraw i zwierząt. Projekt, który ma zostać przyjęty…
Śmiało można powiedzieć, że ubezpieczenie mieszkania stanowi jeden z najważniejszych filarów finansowego bezpieczeństwa właścicieli nieruchomości. Jednak…
Studia medyczne to wyjątkowo wymagający etap edukacji, podczas którego przyszli lekarze i pielęgniarki zdobywają nie…
Okazuje się, że bez względu na koniunkturę na rynku pracy, grupowe ubezpieczenia pozostają jednym z…
Okulary korekcyjne to dla wielu dzieci codzienność, a dla rodziców niemały wydatek. Niestety czasami wystarczy…