Wywiady

Jaką przyszłość PPK wróży Aegon? – wywiad z Marcinem Pawelcem

Czy PPK to nowy sposób na oszczędzanie? Jaki plan wobec tego rynku ma firma Aegon? O planach na przyszłość oraz swojej pracy opowiedział nam Marcin Pawelec, rzecznik prasowy i kierownik ds. komunikacji korporacyjnej Aegon.

Aegon PTE na początku maja zostało podmiotem do oferowania PPK. Jaką widzi Pan przyszłość dla Pracowniczych Planów Kapitałowych?

Społeczeństwo w Polsce starzeje się w tempie, które jest jednym z najszybszych w całej Unii Europejskiej. Wystarczy prześledzić podstawowe dane demograficzne, żeby uświadomić sobie, że będziemy musieli zmierzyć się z tym wyzwaniem, także finansowo. Pracownicze Plany Kapitałowe są nowym programem długoterminowego oszczędzania, w którym środki gromadzone są właśnie z myślą o momencie przejścia na emeryturę. Taka forma jest zbieżna ze strategią i z celami biznesowymi Aegon. Korporacyjne plany emerytalne są od wielu lat naszą domeną i mamy duże doświadczenie w zarządzaniu nimi w wielu krajach, jak np. w Holandii czy Wielkiej Brytanii. Dostrzegamy, że również Polacy potrzebują dostępu do produktów emerytalnych. PPK to system, który kompleksowo podchodzi do oszczędzania na emeryturę. Angażuje on wszystkie strony związane z rynkiem pracy, czyli pracowników, pracodawców i państwo, które wymiernie wspiera oszczędzających, dokładając ze swej strony zachęty finansowe. Jednocześnie PPK promują odpowiedzialne podejście do dodatkowego odkładania na przyszłość, a tym samym wspierają budowę systemu emerytalnego w nowej formie. Jestem przekonany o konieczności oszczędzania z myślą o emeryturze, ale też o potrzebie zarządzania tymi oszczędnościami przez doświadczone, profesjonalne instytucje.

Jakie są plany Aegon wobec PPK?

Aegon zarządza dziś jednym z czterech największych otwartych funduszy emerytalnych w Polsce. Jeśli szukać instytucji z praktycznym, wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu aktywami emerytalnymi, a takimi będą środki gromadzone przez pracowników na rachunkach PPK, to warto przyjrzeć się właśnie Aegonowi – już dziś zarządzamy przecież środkami emerytalnymi należącymi do ponad 1,8 mln Polaków. PPK będą zatem naturalnym przedłużeniem naszej dotychczasowej oferty. Dzięki wysiłkom moich koleżanek i kolegów jesteśmy w grupie tych firm, które jako pierwsze zostały zarejestrowane w ewidencji i mogą oferować PPK oraz podpisywać z pracodawcami umowy. Mamy nadzieję, że uda nam się zdobyć udział w rynku PPK podobny do tego, jaki mamy w rynku emerytalnym, czyli 8-9%.

Czy młodzi ludzie myślą o emeryturze? Jak Aegon stara się przyciągnąć takie osoby?

To retoryczne pytanie. Oczywiście, że młodzi ludzie nie myślą o emeryturze. A powinni! Paradoksalnie to właśnie oni mają największe szanse, by właściwie zadbać o swoją emeryturę, bo mają najwięcej czasu, żeby się do niej przygotować. Ale chodzi tu też o świadomość i edukację. W Grupie Aegon przeprowadzamy co roku duże badanie emerytalne, które obejmuje 15 krajów na całym świecie, w tym Polskę. Z naszych danych wynika, że aż 72% osób z pokolenia tzw. millenialsów nie wie nic na temat możliwości oszczędzania na emeryturę. Trzech na czterech z nich chciałoby móc otrzymać takie informacje w swoim miejscu pracy. To duże wyzwanie, także dla nas, jako instytucji finansowych. Powinniśmy wspierać edukację młodych osób w zakresie wiedzy finansowej. Najważniejsze by uświadomili sobie, jak ważny jest nawyk systematycznego oszczędzania, nawet niewielkich kwot. I by zaczęli to robić jak najwcześniej.

Ostatni Kongres PIU to duże wydarzenie w branży. Jak go Pan ocenia?

Rzeczywiście w Sopocie spotyka się cała branża ubezpieczeniowa, więc jest to chyba najważniejsze miejsce debaty naszego sektora. Nie sposób więc nie docenić ogromnego wysiłku Izby wkładanego w przygotowanie tego przedsięwzięcia. Kongres to nie tylko podsumowanie roku w ubezpieczeniach, ale także wiele ciekawych tematów, a debaty, tezy czy postulaty ogłoszone w trakcie tego spotkania odbijają się później szerokim echem. Dla mnie osobiście Kongres to także okazja do bezpośredniego kontaktu z ekspertami pracującymi w tej branży od lat i bardzo ciekawych kuluarowych rozmów.

Praca w PR i jako rzecznik prasowy to często praca 24 h na dobę. Czy znajduje Pan czas na realizację swoich pasji. Jeśli tak to na jakie?

W branży ubezpieczeniowej pracuję od 11 lat i rzeczywiście nigdy nie mogłem narzekać na nudę ani nadmiar wolnego czasu. Ubezpieczenia to taka branża, z którą większość osób styka się w trudnych momentach życiowych, kiedy zdarzy się im coś nieprzewidzianego, a to dla osób zajmujących się PR bywa wyzwaniem. Ale są też momenty, w których można pokazać, jak ubezpieczenia pomagają nam w codziennym życiu – proszę sobie uświadomić, że w ubiegłym roku dzięki ubezpieczeniom do klientów trafiło ponad 41 mld zł świadczeń. To daje ogromną satysfakcję. Mimo często napiętego kalendarza udaje mi się znaleźć czas na moje hobby. W wolnych chwilach gram na perkusji, jestem tez zapalonym żeglarzem i kilka razy w roku udaje mi się też wyjechać by pożeglować na jakimś ciekawym akwenie.

Na koniec jeszcze jedno pytanie. Co tak naprawę oznacza nazwa Aegon? Czy nazwa pochodzi o pierwszych liter pięciu holenderskich instytucji i z czym nazwa Aegon utożsamia się obecnie?

Obecna nazwa firmy – Aegon – powstała w 1983 roku, kiedy połączyły się dwie holenderskie firmy ubezpieczeniowe AGO i Ennia. Od tego czasu firma prężnie się rozwijała, wchodząc na kolejne rynki na całym świecie. Dziś Aegon to prawie 30 tys. pracowników w 20 krajach na całym świecie. Od 2005 roku marka Aegon znana jest również polskim klientom. Celem firmy jest pomoc ludziom w zabezpieczeniu ich przyszłości finansowej. I to krótkie zdanie jest chyba esencją tego, z czym powinien kojarzyć się Aegon.

Mateusz

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Mateusz

Recent Posts

Compensa nagrodzona za innowacyjne produkty ubezpieczeniowe 

Compensa została wyróżniona nagrodą Srebrny Parasol 2025 przyznawaną przez miesięcznik „Home&Market”. Uznanie zdobyły dwa produkty…

12 godzin ago

LINK4 stawia na agentów – nowy system, nowe możliwości 

LINK4 uruchomił Nową Strefę Agenta – narzędzie stworzone z myślą o codziennej pracy agentów ubezpieczeniowych.…

12 godzin ago

Ubezpieczenia upraw rolnych do zmiany? 

Niestety ograniczony zakres ochrony oraz coraz bardziej nieprzewidywalna pogoda sprawiają, że ubezpieczenia rolne niekiedy przestają…

4 dni ago

Warta wprowadza Pakiet Zwierzę w Podróży 

Śmiało można powiedzieć, że wakacje z czworonogiem przestają być ekstrawagancją, a stają się normą. Właśnie…

4 dni ago

Generali: Ruszyło Wyzwanie The Human Safety Net w Polsce 

W Polsce po raz piąty ruszyło globalne Wyzwanie The Human Safety Net organizowane przez Generali.…

5 dni ago

PKO Ubezpieczenia z nową kampanią promującą ubezpieczenie PKO Dom 

PKO Ubezpieczenia rusza z nową kampanią reklamową, której celem jest zwrócenie uwagi na znaczenie kompleksowej…

5 dni ago