Categories: Wywiady

Każda OFWCA indywidualnie dobiera sobie czas szkolenia – dr Stanisław Kuta, doradca Alwis&Secura

Jako Obau.pl postanowiliśmy podnieść kwestię szkoleń zawodowych. W naszym serwisie pojawił się ostatnio obszerny artykuł na ten temat, który postanowiliśmy wzbogacić o rozmowy z przedstawicielami największych multiagencji ubezpieczeniowych. Jako pierwsi na nasze pytania odpowiedział przedstawiciel Alwis&Secura – Dr Stanisław Kuta. Zapraszamy do lektury.

Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń wprowadziła obowiązek odbywania szkoleń zawodowych przez agentów ubezpieczeniowych. Jak radzą sobie z tym duże agencje ubezpieczeniowe?

  • Jak wygląda w praktyce organizacja obowiązkowych szkoleń zawodowych? 
  • Jaki wpływ na pracę ma odbycie szkolenia zawodowego, czy podnosi ogólną wiedzę o rynku ubezpieczeń? Czy jego realizacja w trakcie godzin pracy jest możliwa?
  • Czy towarzystwa ubezpieczeniowe wychodzą naprzeciw  i umożliwiają np. realizację szkoleń w formie e-learningowej?
  • Czy dostępne na rynku obowiązkowe szkolenia zawodowe agentów wyczerpują w Państwa opinii zagadnienia zawarte w przepisach?
  • Czy w ostatnim czasie zauważyli Państwo wzmożoną weryfikację tego, czy spełniony został obowiązek odbycia obowiązkowego szkolenia zawodowego dla agentów ubezpieczeniowych?

Najważniejsza jest efektywność szkolenia

Podstawowym  założeniem – od samego początku – szkolenia zawodowego OFWCA w Alwis&Secura było takie zorganizowanie szkolenia, już  w 2019 roku aby osiągnąć rzeczywisty cel, efekt szkoleniowy, a nie tylko „odbyć szkolenie” bo taki jest wymóg prawny. I temu celowi podporządkowane były i są wszystkie nasze działania. W 2020 roku mamy więcej jasności po komunikacie UKNF z 27 grudnia 2019 roku.

Praktyczna organizacja szkolenia w agencji? To przede wszystkim ustalenie jednolitego systemu szkolenia dla wszystkich (kilkuset) OFWCA w celu zapewnienia dobrego merytorycznie szkolenia, z obu działów czyli ubezpieczeń majątkowych i życiowych. W porozumieniu z jednym z ZU, z którym posiadamy zawartą umowę agencyjną, udostępniliśmy wszystkim naszym OFWCA dostęp do ich platformy szkoleniowej w celu odbycia takiego szkolenia. Dotyczy to także tych OFWCA, które nie akwirują dla nich ubezpieczeń, czyli wszystkich w Alwisie.  I w 2019 roku prawie 90% zobowiązanych do szkolenia osób przeszło szkolenia e-learingowe w tym systemie. Poza dobrą jakością merytoryczną szkoleń, OFWCA mogły korzystać z platformy przez 24 godziny, czyli w czasie dla nich najbardziej odpowiednim. Zaświadczenia o odbytych szkoleniach po zaliczeniu testów otrzymuje Alwis&Secura, w formie elektronicznej, po zakończeniu każdego miesiąca. Mieliśmy więc i mamy  na bieżąco wgląd, jak odbywa się to szkolenie, gdzie są jakieś opóźnienia itd.

Oczywiście dopuszczamy także zaświadczenia dostarczane przez OFWCA ze szkoleń stacjonarnych, zwłaszcza z tematów, których nie ma na platformie szkoleniowej: z zakresu  gwarancji ubezpieczeniowych czy ubezpieczeń korporacyjnych. OFWCA może dostarczyć także zaświadczenie o odbyciu szkolenia w innym ZU, lub zaświadczenia cząstkowe o odbytych i zaliczonych tematach szkoleniowych. Z podsumowania tego szkolenia za 2019 rok wiemy że OFWCA dostarczały po kilka nawet i kilkanaście takich zaświadczeń.

Wszystko to, ktoś musiał u nas w agencji  zweryfikować i zaliczyć szkolenie każdej OFWCA. Wykonywała to u nas jedna osoba, przygotowana  merytorycznie, która analizowała wszystkie zaświadczenia pod względem nie tylko ilości godzin ale także tematyki odbytych szkoleń. Ta osoba zaliczała ostatecznie takie szkolenie w formie pisemnej dla każdej OFWCA. Pełna dokumentacja szkolenia danej OFWCA była później przekazywana do innych ZU.

Każda OFWCA indywidualnie dobiera sobie czas szkolenia w zależności od wielkości, stylu pracy, możliwości organizacyjnych i technicznych. Z praktyki wiemy że w wielu przypadkach – zwłaszcza przy obsadzie jednoosobowej – odbycie szkolenia w godzinach pracy, przyjęć klientów nie jest możliwe. Dlatego szkolenia odbywają w godzinach popołudniowych, często w czasie i dniach wolnych od pracy.  To ważne także z punktu widzenia podstawowego celu tego szkolenia, czyli podniesienia  wiedzy ogólnej, ale także szczegółowej z zakresu ubezpieczeń i zagadnień prawnych. Zaliczenie testu – z każdego tematu – wymaga skupienia się szkolącego co nie jest możliwe w godzinach pracy, podczas obsługi klienta.

Wszystkie zakłady ubezpieczeń, z którymi współpracujemy, mamy podpisaną umowę agencyjną, umożliwiają realizację tego obowiązku szkoleniowego. Możemy korzystać z ich platformy szkoleniowej w formie e-learingowej (tylko OFWCA z tym ZU współpracująca i mająca dostęp do programu), ale także korzystać ze specjalnych szkoleń stacjonarnych. Oczywiście teraz w mniejszym zakresie ze względu na koronawirusa.

Nie znam szczegółowo wszystkich programów szkoleniowych, poza tym w którym sam się w tym roku szkoliłem. Na pewno wszystkie wyczerpują tematykę określoną w załączniku do ustawy. Niektóre jak obserwuję, są jednak zbyt ogólne i w kolejnych latach szkolenia powinny być rozbite na zagadnienia bardziej szczegółowe, aby szkolący się  nie powtarzali tego samego tylko mogli wybierać interesujące ich zagadnienia. Zdobyte doświadczenia w kolejnych latach pozwolą także uatrakcyjnić same szkolenia, odejść od suchego wykładu na rzecz filmu, prezentacji zdjęć, piktogramów itd.

Weryfikacja i zaliczenie szkoleń zobowiązanych uczestników to ważny i nie do końca dobrze rozwiązany problem. Niektóre ZU, rozliczające szkolenia za 2019 rok już w tym roku, zaczęły zbyt rygorystycznie wymagać spełniania wymogów UKNF określonych w piśmie z 27 grudnia 2019 roku. Wytyczne te w pełni uwzględniliśmy w naszych założeniach szkolenia na rok bieżący. Ale nie można ich było wszystkich  spełnić w roku ubiegłym. Bo po prostu ich nie było. Ukazały się dopiero końcem roku, a prawo nie działa wstecz. Co miała np. zrobić OFWCA, która w czerwcu 2019 roku ukończyła szkolenie zgodnie ze wszystkimi przepisami. W 98% swojego portfela posiada ubezpieczenia majątkowe i od czasu do czasu przyjęła kogoś do życiowej grupy otwartej  (ub. ochronne).  Nie zrealizowała ona  szkolenia z zagadnień ubezpieczeń życiowych i  ZUnŻ uznawał że nie spełniła wymogu szkoleniowego. A w nowym 2020 roku nie można przecież szkolić za rok ubiegły do czego nas namawiano. Zresztą podkreślił to jasno UKNF w kolejnych wytycznych z maja br.

Obowiązek szkoleniowy oczywiście powinien być kontrolowany. Za rok ubiegły nastąpiło to początkiem tego roku, w kilku przypadkach z nadmierną gorliwością na granicy niezgodności z prawem. Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń (art 12. pkt 5) za szkolenie czyni na równi odpowiedzialnym ZU oraz dystrybutora czyli agenta, brokera…. Teraz – zgodnie ze stanowiskiem UKNF – do wszystkich ZU agent musi wysłać dokumentację szkoleniową każdej OFWCA. Jak wcześniej pisałem to często nawet kilkanaście stron. I cóż z tego że elektronicznie, jak trzeba to zeskanować, wysłać itd. Rozpoczęta dobra praktyka, że ZU przyjmuje oświadczenie dystrybutora o ukończeniu przez jego OFWCA szkolenia nie została przyjęta. A przecież dystrybutor jest odpowiedzialny za szkolenie (z ustawy) i ponosi za to pełną  odpowiedzialność.  Zawsze u niego można sprawdzić całą dokumentację źródłową. A problem jest bo zakładamy np. że dystrybutor ma 300 OFWCA i współpracuje z 20 ZU to musi wysłać 6 000 dokumentacji szkoleniowej. Czy to rzeczywiście potrzebne? A może zezwolić na składanie oświadczeń dystrybutorom posiadającym np. powyżej : 25 , 50 OFWCA?. Wszystko to będzie bez szkody dla podstawowego celu tego szkolenia, który jest dla nas najważniejszy.

dr Stanisław Kuta

Doradca Zarządu Alwis&Secura

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Ubezpieczenie NNW – na wszelki wypadek

Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…

8 godzin ago
  • Aktualności

Ile zarabiają ubezpieczeni od utraty dochodu? [RAPORT]

Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…

8 godzin ago
  • Aktualności

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Niestety kradzież roweru to sytuacja, której nie przewidzimy, a do której dochodzi stosunkowo często. Warto jednak dawać sobie sprawę, że…

8 godzin ago
  • Top temat

Sezon narciarski 2024/2025 – o czym pamiętać wybierając ubezpieczenie?

Sezon narciarski 2024/2025 zbliża się wielkimi krokami, a już niebawem zarówno polskie, jak i zagraniczne stoki wypełnią się miłośnikami sportów…

1 dzień ago
  • Aktualności

Nie ryzykuj! Rekordzista ma do zwrotu prawie pięć milionów złotych

Jak wiadomo, posiadacze pojazdów zobligowani są do posiadania ważnej polisy OC. Jednak praktyka pokazuje, że czasami dochodzi do sytuacji, gdy…

1 dzień ago
  • Aktualności

Nowa odsłona akcji edukacyjnej PZU Zdrowie „Dla Kolegi Pytam”

Listopad to miesiąc, w którym od lat zwraca się szczególną uwagę na problem męskich nowotworów, a także dobrostanu psychicznego. Dla…

2 dni ago