Categories: Wywiady

Niewykluczone, że obowiązkowe OC dla właścicieli UTO będzie konieczne – rozmowa z Maciejem Krzysztoszkiem z LINK4

Temat elektrycznych hulajnóg jest w ostatnim czasie bardzo gorący. Skąd wynika problem klasyfikacji tego pojazdu?

Wydaje się, że ten problem właśnie się rozwiązuje, bo w projekcie nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym zostało już zdefiniowane, co mamy rozumieć przez urządzenie transportu osobistego, na jakiej części drogi można się nim przemieszczać i z jaką prędkością. Niedawno zostały opublikowane uwagi do projektu w toku prowadzonych konsultacji publicznych, więc na ostateczną wersję przepisów jeszcze chwilę musimy poczekać. W tym przypadku regulacja prawna musiała dogonić rynek i modę, która wręcz rozlała się na polskich ulicach i chodnikach. Jak analizuję tegoroczne doświadczenia z przestrzeni miejskiej i informacje, które pojawiały się w mediach, to mam poczucie, że nie tylko ustawodawca nie był przygotowany na elektroniczne hulajnogi, ale też my jako użytkownicy dróg i chodników, a także sami hulajnogiści. Bo nikt nam nie powiedział, czym te urządzenia się różnią od rowerów i jak bezpiecznie z nich korzystać. A przecież w ich użytkowaniu nie ma nic złego, pod warunkiem, że zachowamy podstawowe zasady bezpieczeństwa i współżycia społecznego.

Hulajnogi elektryczne sprawdzają się doskonale także w innych europejskich miastach. Jak z ich działaniem i kwestiami ubezpieczenia poradzono sobie za granicą?

Za granicą doświadczenia poszczególnych krajów są różne. Niemcy też dopiero w połowie roku podjęły się regulacji tego rynku. Tam po długiej debacie dopuszczono możliwość poruszania się elektryczną hulajnogą po ścieżce rowerowej, a w wyjątkowych sytuacjach po jezdni. Francuzi z kolei na początku zdecydowali się na wariant ze ścieżką rowerową i chodnikiem, ale po licznych wypadkach z udziałem pieszych poruszania się po tych ostatnich zabroniono. Za to korzystanie z tych urządzeń całkowicie zabronione jest np. w Holandii i Irlandii. To jest bardzo młody rynek i wszyscy obserwują czy i jak się rozwinie, bo być może to tylko chwilowa moda, która niedługo minie. Kluczowe jest jednak to, by dopóki ona trwa, nie zagrażała bezpieczeństwu uczestników ruchu drogowego, a przede wszystkim pieszych, którzy wśród wszystkich użytkowników są najbardziej narażeni na uszczerbek na zdrowiu czy w skrajnych przypadkach ryzyko utraty życia.

LINK4 promuje wybieranie ekologicznych środków transportu. Czy rowerzyści, hulajnogiści interesują się swoim bezpieczeństwem na drodze i korzystają z produktów ochronnych?

Rzeczywiście, w sierpniu tego roku zaproponowaliśmy naszym klientom ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone osobie trzeciej w związku z użytkowaniem urządzeń transportu osobistego, a także „zwykłych” rowerów, hulajnóg czy deskorolek. Mamy silne przekonanie, że rozsądne korzystanie z tego typu urządzeń ma swoje pozytywne strony, chociażby aspekt ekologiczny czy większą mobilność w transporcie. Wielu kierowców bowiem mierzy się z utraconymi godzinami w korkach. A dzięki hulajnogom czy rowerom mogliby łatwiej przemieszczać się tam, gdzie trudno dotrzeć samochodem. Przykładowo, we Francji ok. 40 proc. przejazdów odbywa się z wykorzystaniem kilku środków transportu. To, co jednak chciałbym, żeby wyraźnie wybrzmiało, to bezpieczeństwo korzystania. Równolegle z wprowadzeniem nowej oferty na rynek przypomnieliśmy użytkownikom urządzeń transportu osobistego, jak bezpiecznie z nich korzystać. Być może niektórym te zasady wydają się oczywiste, ale wystarczy poszukać w internecie artykułów o zdarzeniach z udziałem hulajnogistów, by przekonać się, że ostrzeżeń nigdy za wiele. Czasem naprawdę wystarczy niewiele, by ograniczyć niepotrzebne ryzyko w przestrzeni publicznej.

Czy pojawienie się hulajnóg elektrycznych, segway’i, hoverboardów stawia nowe wyzwania przed ubezpieczycielami?

Dla ubezpieczycieli to nie jest rewolucja. Jesteśmy przygotowani do tego, by objąć ochroną użytkowników urządzeń elektrycznych, bo większość towarzystw ubezpieczeniowych ma w ofercie OC w życiu prywatnym, np. przy polisach mieszkaniowych. W LINK4 poszliśmy krok dalej, tworząc dedykowaną ofertę także dla naszych kierowców. Dlatego większe wyzwanie dostrzegam w budowaniu świadomości o potrzebie posiadania ubezpieczenia w ogóle. Właściciele aut mają już taką świadomość, ale w przypadku pozostałego mienia to już nie jest takie oczywiste. Efekt jest taki, że jako kierowcy ubezpieczamy swoje samochody, które są warte od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, a bez ochrony pozostawiamy mieszkania warte kilkaset tysięcy złotych.

Czy w takim razie zasadne byłoby wprowadzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC dla użytkowników UTO?

Dziś jeszcze nie mam takiego przekonania. Poczekajmy do czasu, aż ten rynek trochę się uspokoi i minie pierwszy boom na tego typu urządzenia. Jeśli liczba wypadków z ich udziałem będzie się zwiększać, to niewykluczone, że jakaś forma obowiązkowego ubezpieczenia będzie konieczna. Ale teraz jeszcze chyba jesteśmy na zbyt wczesnym etapie, by o tym przesądzać. Nie mam za to wątpliwości, że jeśli taka potrzeba zajdzie, ubezpieczyciele poradzą sobie z tym wyzwaniem.

Fot. LINK4

Magdalena

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Pakiet Medyczny od Allianz Partners – nowa oferta VeloBanku

VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…

15 godzin ago
  • Aktualności

Wielki finał turnieju „Z Orlika na Stadion” – sponsorem wydarzenia PZU

W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…

15 godzin ago
  • Aktualności

UNIQA promuje ubezpieczenia korporacyjne w nowej kampanii reklamowej

Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela.    Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…

18 godzin ago
  • Aktualności

Dom Max – pakiet ubezpieczeń, który odpowiada także na potrzeby wynajmujących i najemców

Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…

2 dni ago
  • Top temat

Połączona Vienna Life wprowadza na rynek pierwsze produkty

„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…

2 dni ago
  • Aktualności

Dbanie o zdrowie przynosi korzyści – Generali startuje z nową kampanią

Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…

3 dni ago