Właściciele czasowo zamkniętych firm muszą pamiętać, że lockdown nie zwalnia ich z obowiązków nałożonych przez prawo. Tej zimy nieodśnieżone chodniki czy sople przy dachach często zagrażały zdrowiu przechodniów, a także narażały firmy na roszczenia odszkodowawcze. Jeśli jednak zamknięta firma ma ubezpieczenie OC, finansową odpowiedzialność za szkody może przejąć na siebie ubezpieczyciel.
Obecna sytuacja związana z pandemią ma ogromny wpływ na wiele działalności gospodarczych. Nieczynne firmy w znacznym stopniu oznaczają kłopoty finansowe dla ich właścicieli. Warto też mieć na uwadze to, że w świetle obowiązujących przepisów zamknięty lokal czy obiekt, np. hostel czy restauracja w centrum miasta, nie usprawiedliwia nieodśnieżonego i oblodzonego chodnika lub spadającego z dachu śniegu czy zwisających z niego sopli. Co w praktyce oznacza, że właściciele nieruchomości muszą o nią dbać i ponoszą odpowiedzialność za wszelkie szkody na zdrowiu i mieniu, do których doszło na należącej do nich posesji.
– Nieodśnieżony chodnik, śliskie schody, spadający z gzymsu ciężki śnieg – to wszystko stwarza zagrożenie dla zdrowia i mienia przechodniów, a w konsekwencji dla finansów przedsiębiorstwa. Poszkodowany może ubiegać się o odszkodowanie od firmy odpowiedzialnej za utrzymanie porządku w miejscu wypadku. Notowaliśmy już takie przypadki tej zimy. Na oblodzonym chodniku przed zamkniętą restauracją przechodzień złamał rękę i zgłosił się z roszczeniem do jej właścicieli. Sprawa trafiła do nas, bo restauracja była ubezpieczona w zakresie OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. W takiej sytuacji, jeśli przedsiębiorca zrobił wszystko, aby uniknąć szkody, a mimo to do niej doszło, zakład ubezpieczeń przejmuje roszczenie i wypłaca należne odszkodowanie – tłumaczy Damian Andruszkiewicz, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group.
Przypominamy, że podstawę do zgłaszania roszczeń reguluje ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (art. 5 ust. 1 pkt 4). Właściciele nieruchomości muszą pilnować, aby uprzątnąć błoto, śnieg, lód lub inne zanieczyszczenia z przeznaczonych dla pieszych chodników położonych wzdłuż budynku.
Jak sama nazwa wskazuje przedmiotem ubezpieczenia OC firmy jest odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy za szkody osobowe lub rzeczowe. Pamiętajmy o tym, że chroni przed stratami czy uszczerbkiem na zdrowiu, których klient faktycznie doznał, ale także przed utraconymi wskutek niespodziewanego wypadku korzyściami (np. czasową utratą zdolności do pracy, a w rezultacie źródła dochodu).
Działanie polisy OC firmy często pokazuje się na przykładzie szkód zimowych. Jednak ubezpieczenie to przydaje się przede wszystkim tym firmom, które prowadzą działalność opartą na bezpośrednim kontakcie z klientem i jego mieniem.
– Wypłacaliśmy już odszkodowania klientom myjni i warsztatów, z których auta wyjeżdżały uszkodzone. Zgłaszali się do nas poszkodowani klienci zakładów fryzjerskich czy restauracji. Powodów potencjalnych roszczeń jest mnóstwo. Ubezpieczeniowe doświadczenie uczy, że nawet największa ostrożność nie gwarantuje, że do wypadku nie dojdzie – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy.
Przy ubezpieczaniu firmy warto pamiętać o tym, by włączyć ryzyko OC do ochrony ubezpieczeniowej. Niezwykle istotne jest również to, by suma gwarancyjna (czyli maksymalna kwota, do której odszkodowanie wypłaci ubezpieczyciel) wystarczała na pokrycie ewentualnych roszczeń. Praktyka pozuje, że powinna ona być dopasowana do rodzaju prowadzonej działalności i zakresu potencjalnych szkód. Zdarza się, że sam przedsiębiorca ma kłopot z tym, by określić sumę gwarancyjną. Wówczas może zwrócić się z prośbą o poradę do swojego agenta ubezpieczeniowego lub ubezpieczyciela. Z uwagi na swoje doświadczenie mogą oni ocenić, jakie szkody (pod względem rodzaju i wartości) stanowią ryzyko dla biznesu i jak wysokie mogą być związane z nimi odszkodowania.
Pamiętajmy o tym, że ubezpieczenie OC firmy jest bardzo pomocne. Gdy dojdzie do sytuacji, w której poszkodowana osoba złoży zasadne roszczenie, ubezpieczyciel przejmie na siebie koszty naprawy i likwidacji szkody, a także ewentualne opłaty sądowe i wynagrodzenia rzeczoznawców.
Źródło: Brandscope, Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…