Categories: Aktualności

Odszkodowania po wichurach – nowy poradnik Rzecznika Finansowego

W ostatnich tygodniach przez Polskę przeszły wichury i nawałnice, które przyniosły ze sobą poważne skutki. Zerwane dachy czy zalane piwnice to tylko niektóre z nich. Co jednak robić, gdy przez gwałtowne zmiany pogodowe nasz dom ulegnie zniszczeniu? Kiedy przysługuje nam odszkodowanie? Jak dochodzić swoich praw w rozmowach z ubezpieczycielem? Odpowiedzi na tego typu pytania przygotował Rzecznik Finansowy.

Poradnik dla poszkodowanych

Niestety sezon wiosenno-letni coraz częściej przynosi ze sobą gwałtowne zjawiska pogodowe, takie jak burze, intensywne opady deszczu i wichury, które często sieją zniszczenie powodując np. uszkodzenia budynków czy podtopienia. Okazuje się, że po tego typu zdarzeniach do ekspertów biura Rzecznika Finansowego dyżurujących przy telefonach dzwonią poszkodowani, którzy chcą się dowiedzieć czy działanie zakładu ubezpieczeń w ich sprawie było zgodne z prawem. Pytają także, co mogą zrobić, jeśli z jakiegoś powodu czują się niesprawiedliwie potraktowani. Z uwagi na tak duże zainteresowanie Rzecznik Finansowy przygotował na swojej stronie internetowej specjalną sekcję, w której znajdziemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

– Po bardzo dobrze przyjętym i chętnie słuchanym cyklu podcastów „Studio Rzecznika Finansowego”, który stworzyliśmy wspólnie z naszymi ekspertami, pora na kolejny kanał, który pomoże konsumentom lepiej zrozumieć kwestie dotyczące finansów. Forma najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi w przystępny sposób wyjaśnia zagadnienia ważne z punktu widzenia konsumentów – wyjaśnia Adam Rafalski, dyrektor Wydziału Edukacji i Komunikacji w biurze Rzecznika Finansowego.

Zagadnienia wyjaśnianie są w najbardziej przystępny sposób, czyli w formie pytań i odpowiedzi.

Podczas dyżurów telefonicznych nasi eksperci są pytani o bardzo konkretne kwestie. W ostatnich tygodniach zauważyliśmy, że coraz więcej osób zwraca się do nas w sprawach dotyczących ubezpieczeń domów, dochodzenia odszkodowania po zalaniu lub nawałnicy czy zawierania ugód telefonicznych z ubezpieczycielami. Stąd pomysł opracowania odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, tak by konsumenci mogli znaleźć wszystkie najważniejsze informacje w jednym miejscu. Mamy nadzieję, że ta forma będzie przyjazna w odbiorze i pomocna – dodaje.

Wątpliwości poszkodowanych

Dotychczasowa praktyka pokazuje, że najwięcej wątpliwości klientów budzi to czy poszkodowany, który ma wykupione ubezpieczenie domu powinien podjąć jakieś działania bezpośrednio po wystąpieniu szkody.

– Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Przede wszystkim należy zabezpieczyć mienie przed dalszym zniszczeniem. Jeśli np. wichura zerwała dach, to należy – w miarę możliwości – zabezpieczyć uszkodzenia, żeby deszcz nie wyrządził większych szkód. Jeśli jest taka możliwość, warto przenieść rzeczy do innej części domu czy innego budynku, gdzie nie będzie ryzyka ich zalania – odpowiada Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego.

Jakie koszty pokryje ubezpieczyciel?

Warto tu dodać, że poszkodowany ma prawo do pokrycia kosztów związanych z pracami, zabezpieczającymi mienie. Do takich należą, np. koszty prac i materiałów użytych do zabezpieczenia mienia przed dalszym zniszczeniem. Dlatego jeśli niezbędne będzie np. nabycie folii czy innych materiałów lub zapłacenie komuś za wykonanie takiej usługi, powinniśmy zatrzymać rachunki lub faktury – będzie to podstawa do tego, by ubezpieczyciel zwrócił nam poniesione koszty.

– Warto podkreślić, że w umowach dobrowolnych coraz częściej dodawana jest usługa assistance, przewidująca organizację i pokrycie kosztów np. usługi dekarza. Dlatego po wystąpieniu szkody warto od razu zadzwonić do ubezpieczyciela, opisać całą sytuację i dowiedzieć się, na jaką pomoc zgodnie z warunkami umowy możemy liczyć – mówi Marcin Jaworski.

Na stronie Rzecznika Finansowego znajdziemy także odpowiedzi na wiele innych pytań dotyczących tego czy z usuwaniem skutków zalania, czy wichury musimy czekać do pojawienia się rzeczoznawcy ubezpieczyciela? Czy możemy liczyć na zwrot kosztów od ubezpieczyciela, jeśli sami podejmiemy jakieś działania?  Co ważne jest to tylko część zagadnień, które z pewnością dla wielu z nas mogą okazać się bardzo pomocne.

Poradnik można znaleźć na stronie: https://rf.gov.pl/faq-odszkodowania-po-wichurach/

Źródło: Rzecznik Finansowy

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Polacy coraz częściej podziwiają naturę z perspektywy… drona

Wraz z nadejściem wiosny na polskim niebie pojawia się coraz więcej dronów. Średnio od maja do lipca odbywa się aż…

3 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie czworonoga może być receptą na drogie leczenie

Ile kosztuje RTG psa po wypadku, ile leczenie złamania. Czy rachunek można pokryć z polisy?  W Polsce mieszka ok. 8…

3 dni ago
  • Aktualności

Doradcy Nationale-Nederlanden dołączają do elitarnego stowarzyszenia Million Dollar Round Table

W tym roku 75 przedstawicieli Nationale-Nederlanden zostało przyjętych do Million Dollar Round Table (MDRT) – prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia, które zrzesza…

3 dni ago
  • Aktualności

Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy…

3 dni ago
  • Aktualności

Polisy komunikacyjne w pierwszym kwartale 2024 r. OC i AC droższe we wszystkich województwach.

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia do marca 2024 roku zarejestrowano…

3 dni ago
  • Aktualności

Zdalna weryfikacja tożsamości w UNIQA: bezpieczeństwo i wygoda dzięki mojeID

UNIQA wdrożyła cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia. Usługę mojeID dostarcza ubezpieczycielowi hub technologiczny KIR.  Dzięki…

3 dni ago