Założenie szwów u dziecka to zawsze stresująca sytuacja, ale nie każdy wie, że może też być podstawą do otrzymania odszkodowania z ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków. Wysokość świadczenia zazwyczaj zależy od warunków umowy oraz skali urazu. Kiedy można ubiegać się o wsparcie finansowe i jak wygląda cała procedura?
Założenie szwów to częsty efekt nieszczęśliwych wypadków, którym ulegają dzieci – zarówno w szkole, jak i poza nią. Warto zdawać sobie sprawę, że polisa NNW może obejmować tego typu sytuacje, o ile są one związane z urazem ciała wymagającym interwencji chirurgicznej. Co istotne, świadczenie nie jest wypłacane za samo szycie rany, ale za powstały trwały lub długotrwały uszczerbek na zdrowiu. Zasady wypłaty świadczenia określone są w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Ubezpieczyciele posługują się też specjalną tabelą, w której określone są procenty uszczerbku w zależności od rodzaju obrażeń. Na tej podstawie ustala się, jaka część sumy ubezpieczenia należy się dziecku.
Wysokość świadczenia zależy przede wszystkim od rozmiaru i lokalizacji rany. Im dłuższe i bardziej rozległe uszkodzenie ciała, tym większy procent uszczerbku i wyższe odszkodowanie. Jeśli rana jest niewielka i goi się bez powikłań, procent uszczerbku może być niski, co przełoży się na mniejszą kwotę świadczenia. W przypadku poważniejszych urazów, które powodują widoczne blizny lub ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, procent uszczerbku będzie większy. Przykładowo, długie rany twarzy, głowy czy kończyn oceniane są zwykle wyżej niż drobne skaleczenia w mniej widocznych miejscach.
Jak wiadomo, każde ubezpieczenie NNW ma swoją sumę ubezpieczenia (SU) – jest to kwota, od której obliczany jest procent uszczerbku. Jeśli więc SU wynosi 50 000 zł, a tabela wskazuje 2% uszczerbku, rodzice dziecka mogą liczyć na świadczenie w wysokości 1 000 zł.
Aby uzyskać odszkodowanie, konieczne jest zgromadzenie pełnej dokumentacji medycznej potwierdzającej, że doszło do nieszczęśliwego wypadku oraz że dziecku założono szwy. Następnie należy wypełnić formularz zgłoszenia szkody – można to zrobić online na stronie ubezpieczyciela, telefonicznie lub w oddziale. Po złożeniu kompletu dokumentów ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania. Jeśli konieczne będzie dodatkowe wyjaśnienie okoliczności zdarzenia, firma może przedłużyć ten termin o kolejne 14 dni, ale w tym czasie powinna wypłacić przynajmniej część bezsporną świadczenia.
Warto pamiętać, że niektóre polisy przewidują możliwość skorzystania z dodatkowych świadczeń, np. na przykład zwrotu kosztów leczenia czy rehabilitacji. Dlatego dobrze jest sprawdzić warunki ubezpieczenia, tak aby w pełni wykorzystać dostępne środki wsparcia.
Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group
Po kilku latach względnego spokoju temat ubezpieczeń elektroniki znów wraca na biurka ekspertów Rzecznika Finansowego.…
Nowy raport PKO Ubezpieczenia „Na wszelki wypadek” pokazuje, że niemal połowa dorosłych Polaków nie czuje…
Z danych SALTUS Ubezpieczenia wynika, że w 2025 roku przeciętny Polak skorzystał z 13,7 prywatnych…
Prudential rozpoczął współpracę z Grupą LUX MED wprowadzając na rynek ubezpieczenie Twoja Hospitalizacja. Produkt daje klientom szybki…
Firmy coraz częściej szukają benefitów, które realnie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa zespołów. Ubezpieczenie grupowe „Puls” od InterRisk łączy ochronę zdrowia,…
Zgłoszenie szkody komunikacyjnej przez aplikację mObywatel staje się realną alternatywą dla tradycyjnych kanałów. Dane PZU pokazują wyraźnie,…