Categories: Aktualności

Odwołany lot – co zrobić?

Obecnie problemy z podróżowaniem zdarzają dosyć powszechnie i globalnie, jednak loty były odwoływane także przed pandemią. Często dochodziło do sytuacji, w których pasażer czekał na lotnisku i pojawiało się opóźnienie, które z czasem tylko się zwiększało – by ostatecznie otrzymać komunikat, że lot odwołano. Taka sytuacja nie tylko utrudnia dalszą podróż, ale też i generuje koszty. Co zatem zrobić kiedy nasz samolot nie poleci?

Odwołany lot – prawa pasażera

Jeszcze przed pandemią funkcjonowało rozwiązanie, które umożliwiało otrzymanie odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot. Każdy pasażer w procedurze reklamacyjnej mógł zgłosić chęć otrzymania odszkodowania.

Obecnie, jeśli lot zostanie odwołany, niezależnie od przyczyny, pasażerowi przysługuje zwrot kosztu biletów. Co ważne linia lotnicza ma na to siedem dni, choć w praktyce czas ten potrafi przeciągnąć się do miesięcy.

Przez ostatni rok wielu przewoźników wprowadziło vouchery, elastyczne zmiany daty i inne pozorne udogodnienia dla pasażerów – chodziło w tym o to, by zwrot pieniędzy za bilety był ostatnim wyborem. Niestety tanie linie robiły to bardzo agresywnie i niedoszli podróżni często odpuszczali, ale pamiętajmy: linie mają obowiązek zwrotu pieniędzy za odwołany lot.

Co ważne, jeśli nie chcemy zwrotu pieniędzy, mamy prawo do tego, by podróżować zmienioną trasą w najwcześniejszym możliwym terminie lub zmienioną trasą w późniejszym terminie, który będzie wybrany przez pasażera.

Uwaga! W sytuacji opóźnienia lotu, linia lotnicza zobowiązana jest do zapewnienia pasażerom posiłku na lotnisku, a gdy pasażer odwołanego lotu wybrał podróż w najwcześniejszym możliwym terminie, przewoźnik ma obowiązek zapewnić mu zakwaterowanie do czasu wylotu.

Odszkodowanie za odwołany lot – czy nam przysługuje?

Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że jeśli lot odwołano z dużym wyprzedzeniem lub zostaliśmy odpowiednio wcześnie poinformowani o godzinie wylotu, odszkodowanie za zakłócony lot nie będzie nam przysługiwało. Jeśli jednak samolot nie wystartuje, kiedy my już jesteśmy na lotnisku, a o odwołanie lotu nie jest związane z epidemią koronawirusa, możemy ubiegać się o odszkodowanie do wysokości 250 euro. Wynika to z dyrektywy unijnej i dotyczy lotów realizowanych w ramach Unii Europejskiej.

Ważne: loty odwołane w wyniku pandemii COVID-19 nie kwalifikują się do odszkodowania. Dlaczego tak jest? Pandemia traktowana jest, jako „nadzwyczajne okoliczności”, które uniemożliwiają normalne funkcjonowanie linii lotniczych.

Rezygnacja z podróży

Co jednak zrobić, kiedy to my nie możemy wylecieć? Jest na to prosty sposób. Wystarczy odpowiednio wcześnie wykupić ubezpieczenie kosztów rezygnacji z podróży. Dzięki temu możemy czuć się w pełni bezpiecznie. Nawet, jeśli z powodu zachorowania na COVID-19 nie będziemy mogli wylecieć, ubezpieczyciel zwróci nam koszt lotu lub wykupionej wycieczki. Tego typu produkt znajdziemy w ofercie Europa Ubezpieczenia.

Źródło: Europa Ubezpieczenia

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Polacy coraz częściej podziwiają naturę z perspektywy… drona

Wraz z nadejściem wiosny na polskim niebie pojawia się coraz więcej dronów. Średnio od maja do lipca odbywa się aż…

5 dni ago
  • Aktualności

Ubezpieczenie czworonoga może być receptą na drogie leczenie

Ile kosztuje RTG psa po wypadku, ile leczenie złamania. Czy rachunek można pokryć z polisy?  W Polsce mieszka ok. 8…

5 dni ago
  • Aktualności

Doradcy Nationale-Nederlanden dołączają do elitarnego stowarzyszenia Million Dollar Round Table

W tym roku 75 przedstawicieli Nationale-Nederlanden zostało przyjętych do Million Dollar Round Table (MDRT) – prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia, które zrzesza…

5 dni ago
  • Aktualności

Polacy na majówkę zaciskają pasa – w domu zostanie 60% z nas

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy…

5 dni ago
  • Aktualności

Polisy komunikacyjne w pierwszym kwartale 2024 r. OC i AC droższe we wszystkich województwach.

Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia do marca 2024 roku zarejestrowano…

5 dni ago
  • Aktualności

Zdalna weryfikacja tożsamości w UNIQA: bezpieczeństwo i wygoda dzięki mojeID

UNIQA wdrożyła cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia. Usługę mojeID dostarcza ubezpieczycielowi hub technologiczny KIR.  Dzięki…

5 dni ago