Ubezpieczyciele prześcigają się w wymyślaniu systemów antyfraudowych, wykorzystując w tym celu nowe technologie. Według PIU, wykrywalność wyłudzeń rośnie, ale oszuści niestety nadal są górą. Ostatnie statystyki o ujawnionych oszustwach dotyczą 2016 r. , kiedy to asekuratorzy wykryli w ubezpieczeniach komunikacyjnych wyłudzenia na kwotę ponad 131 mln zł.
Dzisiejsza „Rzeczpospolita” [29.06.18], powołuje się na raport Polskiej Izby Ubezpieczeń z października 2017 r., który potwierdza, że w ubezpieczeniach majątkowych oszustwa stanowią między 0,28 a 3,70 proc. w ogólnej liczbie wypłaconych odszkodowań w zależności od ubezpieczyciela. Według badań Insurance Europe w 2016 r. aż 10 proc. wypłaconych w Europie świadczeń to wyłudzenia. To pokazuje, że większość oszustw w Polsce pozostaje niewykryta, chyba że u nas przestępczość ubezpieczeniowa jest poniżej europejskiej średniej, ale to trudno zakładać.
Jak podkreśla Maciej Krzysztoszek, rzecznik prasowy Link4: „Proceder polega na szukaniu „dawcy polisy” poprzez wielokrotne pokonywanie ronda aż do momentu, gdy nadarzy się okazja”. Piotr Iglewski, biegły sądowy tłumaczy z kolei, że: „Najczęściej pojawiają się dwa typy wyłudzeń. Pierwszy to sytuacja, gdy zderzają się dwa pojazdy na umówionych warunkach. Jeden z nich miał wcześniej uszkodzenia, często były to szkody parkingowe, a właściciel nie ma polisy autocasco, a chciałby naprawić samochód z ubezpieczenia. W tym celu za opłatą umawia się z kierowcą innego auta, żeby zlikwidować szkodę z jego polisy OC. Druga grupa to wyłudzenia na dużą skalę, gdy ktoś zrobił sobie z tego zawód”.
„W procesie przeciwdziałania nadużyciom kluczowy jest czas. Już w momencie zgłoszenia szkody potrzebna jest wiedza, czy roszczenie nie jest potencjalnym nadużyciem”– tłumaczy Bartłomiej Litwińczuk, członek zarządu PZU Życie.
Nowe technologie mają pomóc ubezpieczycielom: „Wykorzystujemy algorytmy sztucznej inteligencji, niezwykle skuteczne, które stale monitorują przebieg każdej szkody, od momentu jej rejestracji po wydanie decyzji” – mówi Tomasz Maciejak, kierownik Zespołu Obsługi Szkód Złożonych w Axa.
Niedługo z pomocą towarzystwom przyjdzie Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Już w I kwartale przyszłego roku ma uruchomić specjalną platformę, umożliwiającą wykrywanie sieci powiązań obejmujących np. kilka towarzystw.
Jak wynika z raportu Polskiej Izby Ubezpieczeń o przestępczości ubezpieczeniowej w 2016r., zakłady ubezpieczeń zauważają renesans pewnych pozornie zapomnianych metod wyłudzeń w komunikacji .
W tego typu metodzie oszuści wykorzystują błędy innych kierowców celowo doprowadzając do kolizji. Następnie samochody – generatory szkód – są prowizorycznie naprawiane i ponownie wykorzystywane.
Najpopularniejsze dolegliwości przewijające się w roszczeniach związane są z uszkodzeniem szyjnego odcinka kręgosłupa, bólami głowy, depresjami powypadkowymi.
Źródło: www.rp.pl
PZU wystartował z nową kampanią w ramach, której zachęca kierowców do kompleksowego ubezpieczania samochodu. Ubezpieczyciel…
Doświadczenie pokazuje, że w obecnych czasach ubezpieczenie grupowe dla firm stanowi nie tylko standard w większych organizacjach, ale również skuteczne…
Część z nas z dużym wyprzedzeniem rezerwuje wyjazdy turystyczne na urlop. Niestety na długo przed…
Ubezpieczenie na wypadek poważnych chorób to produkt, który gwarantuje nam wypłatę pieniędzy np. na leczenie…
Już po raz trzeci ochotnicy z Europ Assistance Polska brali udział w akcji Operacja Czysta…
Każdego dnia jesteśmy narażeni na różne wyzwania i zagrożenia. Niestety do nieszczęśliwego wypadku może dojść…