Grupa PZU opublikowała skonsolidowany raport finansowy za 2022 rok. Wynika z niego, że spółka w ubiegłym roku nie tylko zwiększyła przypis składki brutto do 26,7 mld zł, ale także osiągnęła poziom najwyższy w swojej historii i przekroczyła cel strategiczny. Także dynamika sprzedaży ubezpieczeń była wyższa niż rok wcześniej i lepsza od całego rynku.
Z uwagi na to, że w ubiegłym roku gospodarka polska znalazła się pod ogromną presją okres ten był trudny dla wielu branż. Wywołany napaścią Rosji na Ukrainę kryzys energetyczny i żywnościowy oraz problemy w łańcuchach dostaw przyczyniły się do skokowego wzrostu inflacji.
– Wiedząc z jakimi wyzwaniami muszą mierzyć się nasi klienci, zrobiliśmy wiele, by jak najlepiej dopasować naszą ofertę do ich potrzeb i oczekiwań, zapewniając im przy tym wysoki poziom tak pożądanego dziś bezpieczeństwa. Dzięki temu w 2022 r. wypracowaliśmy rekordowy przypis składki na poziomie 26,7 mld zł, co oznacza wzrost o 1,6 mld zł, tj. 6,5% w porównaniu z rokiem poprzednim, a także przekroczenie celu strategicznego. W samym IV kwartale ub.r. sprzedaż ubezpieczeń osiągnęła niemal 7,7 mld zł, rosnąc o 12,3% rok do roku, co także jest historycznie najlepszym wynikiem. Osiągnęliśmy bardzo dobre rezultaty zwłaszcza w segmencie ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych, gdzie sprzedaż w ub.r. wzrosła o 10%, a w samym IV kw. o 13,6%, przy utrzymaniu ich wysokiej rentowności. Pokazuje to, że nawet z pozycji lidera z największym udziałem w bardzo konkurencyjnym rynku ubezpieczeniowym potrafimy ciągle rozwijać nasz podstawowy biznes – mówi dr hab. Beata Kozłowska-Chyła, prezes PZU.
Jak możemy przeczytać, zysk netto przypisany właścicielom jednostki dominującej w roku 2022 wyniósł 3,374 mld zł, był nieco powyżej wyniku z roku poprzedniego i tylko o 1% poniżej celu strategicznego zaplanowanego na rok 2024. To najlepszy rezultat od 13 lat. Także pozycja kapitałowa Grupy PZU pozostaje mocna – wskaźnik Wypłacalność II przekracza znacznie wskazany w strategii poziom 200% oraz średnią dla europejskich ubezpieczycieli, a w ratingu S&P Grupa PZU utrzymuje ocenę A- z perspektywą stabilną – jedną z najwyższych w polskim sektorze finansowym. Na zysk Grupy PZU wpływa także dobry wynik działalności lokacyjnej. Co istotne, środowisko wysokich stóp procentowych pozwoliło Grupie PZU na optymalizację portfela inwestycyjnego przez odnawianie zapadających obligacji skarbowych po wyższych rentownościach. Wpłynęło jednak też na spadek sprzedaży kredytów hipotecznych i pogorszenie wyników Banku Pekao i Alior Banku z Grupy PZU. Pomimo redukcji popytu kredytowego i wzrostu kosztów funkcjonowania sektora bankowego, w 2022 r. kontrybucja działalności bankowej do wyniku Grupy PZU wyniosła 580 mln zł, a więc tylko o 4% mniej niż rok wcześniej.
– W ubiegłym roku działaliśmy w dynamicznym otoczeniu, które było trudnym testem także dla naszego biznesu. Zdaliśmy go bardzo dobrze, ponownie wykazując wysoką odporność, elastyczność i efektywność naszego modelu budowania wartości. Świadczą o tym zarówno wypracowane wyniki finansowe, jak i rozwój działalności Grupy PZU na wszystkich kluczowych rynkach, pewność i jakość ochrony zapewnionej naszym klientom oraz korzyści wypracowane dla naszych akcjonariuszy. Wzmocniliśmy przewagi konkurencyjne PZU i wkroczyliśmy w rok 2023 dobrze przygotowani do wypełnienia naszych strategicznych zamierzeń – podkreśla prezes PZU.
Zebrana przez Grupę PZU na rynku polskim składka w ubezpieczeniach majątkowych i pozostałych osobowych wzrosła w całym 2022 r. o 10% – do 15,5 mld zł. Szło to w parze z utrzymaniem dobrej rentowności ubezpieczeń majątkowych – w 2022 r. wskaźnik mieszany (COR) wyniósł 89,8%. Z opublikowanych informacji wynika, że najmocniejszy wzrost sprzedaży rok do roku ubezpieczyciel osiągnął w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych – o 15,1%, szczególnie w obszarze ubezpieczeń korporacyjnych (o 37,5% w całym roku). W segmencie komunikacyjnym przypis składki w 2022 r. wzrósł o 6,4%, przy czym nastąpiło to głównie dzięki bardzo dobrej dynamice sprzedaży polis autocasco, która wzrosła w całym ub.r. o 14,5%.
– Od początku 2021 r. obserwujemy na polskim rynku coraz szybszy przyrost liczby polis AC w relacji do obowiązkowych polis OC. W ostatnich dwóch latach poziom tego wysycenia zwiększył się o 2,6 p.p. – do 30,5%. Rosnąca liczba umów w połączeniu z wyższą średnią składką, wynikającą ze wzrostu wartości pojazdów i tym samym sum ubezpieczeń, powinna prowadzić do kontynuacji wzrostu przypisu z autocasco, zarówno w segmencie masowym, jak i korporacyjnym. Spodziewamy się kontynuacji tego trendu również w roku 2023 – ocenia Tomasz Kulik, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy PZU.
Średnia cena polisy OC komunikacyjnego na polskim rynku dalej spadała, by ustabilizować się w drugiej połowie roku.
– Utrzymanie rentowności w tym segmencie ułatwia niższa częstość szkód, którą można wiązać z takimi czynnikami, jak zmiany w taryfikatorze mandatów i w punktach karnych, wpływające na większą rozwagę kierowców, czy upowszechnienie pracy hybrydowej, ograniczającej podróże samochodami. W dalszej perspektywie będzie to jednak bardzo trudne przy tak niskich cenach OC i jednocześnie szybko rosnących wskutek inflacji cenach części zamiennych i kosztach napraw pojazdów. Cieszy natomiast wzrost wyniku generowanego przez ubezpieczenia pozakomunikacyjne w segmencie masowym, pomimo wzrostów szkodowości będących efektem zdarzeń o charakterze pogodowym – dodaje Tomasz Kulik.
Ubezpieczyciel wskazuje, że w obszarze masowym najszybciej rosła sprzedaż m.in. ubezpieczeń budynków i nieruchomości, rolnych, w tym dotowanych ubezpieczeń upraw, ubezpieczeń dla małych i średnich przedsiębiorstw. Z kolei w segmencie korporacyjnym m.in. ubezpieczeń od ognia i innych szkód rzeczowych, ubezpieczeń utraty zysku (w tym w następstwie uszkodzeń) maszyn, casco statków żeglugi morskiej i śródlądowej.
W przypadku ubezpieczeń na życie PZU zebrało na polskim rynku składkę w wysokości 8,6 mld zł (spadek o 1,9% r/r), przy wzroście rentowości o 4,5 p.p. do poziomu 17,3%. W kluczowym segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych (IK) przypis składki wzrósł o 1,9%. Stało się to głównie dzięki rosnącej sprzedaży dodatków zdrowotnych do produktów ochronnych, umożliwiających dostęp do lekarzy specjalistów, rehabilitacji ambulatoryjnej, wybranych badań i zabiegów. Na koniec ub.r. PZU Życie posiadał w portfelu już blisko 2,7 mln aktywnych umów zdrowotnych po stronie ubezpieczeniowej. Marża w ubezpieczeniach grupowych i IK w ub.r. wzrosła o 5 p.p. do 17,4%. Na wynik ten wpłynęła dużo niższa szkodowość, wynikająca z malejącego wpływu zdarzeń związanych z pandemią COVID-19 (powrót śmiertelności do typowych, sezonowych poziomów).
W efekcie zmian regulacyjnych i zmiany koniunktury na rynkach, spadła sprzedaż oferowanych przez ubezpieczycieli produktów inwestycyjnych ze składką jednorazową.
– Naszą odpowiedzią było wprowadzenie nowych produktów ochronnych na życie i dożycie w wersji single premium endowment, umożliwiających klientom wykorzystanie potencjału wysokich stóp procentowych. Zapewniają one ochronę życia i gwarantowaną, znaną w chwili zawarcia umowy stopę zwrotu, niezależną od rozwoju sytuacji na rynkach finansowych. Wdrożenie dobrze odpowiadającej na oczekiwania klientów oferty, najpierw w bankach z Grupy, a następnie również w oddziałach PZU, zostało doskonale przyjęte i zmieniło sytuację w segmencie ubezpieczeń indywidualnych. Pomimo spadku w całym roku, w IV kw. składka wzrosła aż o 36,6% r/r – wskazuje Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.
Na półmetku strategii zakładanej na lata 2021-2024 Grupa PZU jest na dobrej drodze do zrealizowania przyjętych celów także i w innych kluczowych obszarach. Przychody Grupy w filarze zdrowie wyniosły w 2022 r. prawie 1,3 mld zł, rosnąc o 16,2% r/r, co było rezultatem zwiększenia przychodów generowanych przez placówki z sieci PZU Zdrowie (+16,0% r/r) oraz ubezpieczenia i abonamenty (+16,4% r/r). Liczba aktywnych umów zdrowotnych w całej Grupie przekroczyła 3,2 mln.
Natomiast w filarze inwestycje aktywa klientów zewnętrznych (tj. spoza Grupy PZU) zarządzane przez TFI PZU wzrosły w 2022 r. o 40% r/r – do 19,2 mld zł, uwzględniając w tym aktywa zakupionego w lipcu ub.r. i następnie zintegrowanego TFI Energia. Łączne aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły w minionym roku o 11% – do 39,2 mld zł. TFI PZU utrzymał pozycję lidera rynku pod względem sprzedaży z napływami netto na poziomie ponad 900 mln zł, podczas gdy ogółem z funduszy kapitałowych odpłynęły w ub.r. 24 mld zł. Największy wzrost zanotowały aktywa PPK – o 79% r/r, do 2,4 mld zł (drugie miejsce na tym rynku pod względem wartości i pierwsze pod względem liczby pozyskanych firm).
Dążąc do osiągnięcia neutralności klimatycznej, PZU i PZU Życie zredukowały emisje CO2 ze źródeł własnych łącznie o 25,5%. Część emisji za 2021 r., której nie dało się ograniczyć, zrekompensowały kupując przez platformę ONZ certyfikowane jednostki offsetowe. Już 81% energii elektrycznej zakontraktowanej i zakupionej przez obie spółki pochodziło ze źródeł odnawialnych.
– Skutki najpierw pandemii, a potem wojny unaoczniły, jak ważne są m.in. transformacja energetyczna, doskonałe relacje na linii pracodawca – pracownik czy empatia społeczna. Najlepszą odpowiedzią na te wyzwania jest szeroka implementacja w biznesie kryteriów pozafinansowych ESG. Rok 2022 potwierdził, że cele, jakie postawiliśmy przed sobą w Strategii i decyzje podejmowane w toku jej wdrażania, były trafne, a Grupa PZU należy do liderów w zakresie zrównoważonego rozwoju – mówi Beata Kozłowska-Chyła.
Dzięki dokonanym w 2022 r. inwestycjom Grupa PZU zwiększyła swoje wsparcie dla transformacji energetycznej polskiej gospodarki do 720 mln zł, z czego 420 mln zł stanowi zaangażowanie finansowe w projekty budowy farm wiatrowych. Ubezpieczyciel wdrożył także do swojej oferty eko produkty i usługi – od ubezpieczeń instalacji OZE i samochodów EV po fundusze umożliwiające inwestowanie w akcje wiodących na świecie spółek z sektora energii odnawialnej.
Grupa PZU mocno angażowała się także w działania poprawiające jakość życia Polaków, zwłaszcza w sferze bezpieczeństwa finansowego oraz zdrowia. Przykładem jest program prewencyjny Dobra Drużyna PZU, wspierający aktywizację ruchową i rozwój sportowych pasji dzieci i młodzieży. A w obliczu rosyjskiej agresji na Ukrainę Grupa PZU aktywnie włączyła się w ogólnonarodową akcję pomocy dla sąsiadów dotkniętych wojną. Poza znaczną pomocą rzeczową i finansową, PZU wystawił dla wjeżdżających do Polski aut ukraińskich uchodźców, którzy nie zdążyli wykupić obowiązkowego ubezpieczenia, ponad 54 tys. 30-dniowych polis OC, biorąc na siebie koszt składek.
Warto przypomnieć, że w ubiegłym roku ubezpieczyciel realizując cele w każdym z obszarów ESG, przeprowadził główną siedzibę do PZU Park, najbardziej zielonego biurowca w Warszawie.
Źródło: PZU SA
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…