Aktualności

Raport społeczny PKO Ubezpieczenia: Jak czują się kobiety w Polsce? 

PKO Ubezpieczenia w swoim pierwszym raporcie społecznym pokazuje, jak kobiety w Polsce oceniają swój dobrostan. Wyniki badania ujawniają, że większość z nich zmaga się na co dzień ze stresem, presją i brakiem przestrzeni dla siebie. Raport niewątpliwie pokazuje, że za statystykami kryją się prawdziwe historie i potrzeby. 

Tylko nieliczne Polki czują się naprawdę dobrze 

Na początku warto wyjaśnić, że pierwszy raport społeczny PKO Ubezpieczenia został przygotowany na podstawie badania przeprowadzonego w maju 2025 roku przez agencję SW Research na grupie ponad 1000 kobiet w wieku od 18 do 75 lat. Stworzony Indeks Dobrostanu Polek pozwolił uzyskać całościowy obraz codziennego funkcjonowania kobiet i ich subiektywnej oceny samopoczucia, komfortu fizycznego, poziomu stresu, presji i poczucia spełnienia. 

– Indeks Dobrostanu to holistyczna miara, która łączy subiektywną ocenę samopoczucia, komfortu fizycznego, poziom stresu, presji i poczucie życiowego spełnienia. Dzięki tym pięciu składnikom zyskujemy całościowy obraz tego, jak kobiety funkcjonują na co dzień. Wyniki pokazują, że tylko 4,5% kobiet w Polsce doświadcza bardzo wysokiego poziomu dobrostanu, 15,6% funkcjonuje na jego niskim poziomie, zmagając się z przeciążeniem, stresem i brakiem przestrzeni dla siebie. Większość – aż 63% – balansuje w strefie umiarkowanej równowagi. To oznacza, że choć dają sobie radę, często brakuje im zasobów, by poczuć się naprawdę dobrze – tłumaczy Karolina Liberka, strateżka, badaczka i Head of Strategy and Innovation w Garden of Words Group. 

Zebrane dane pokazują, że większość kobiet w Polsce żyje w stanie ciągłego napięcia, próbując godzić obowiązki domowe, zawodowe i społeczne, często kosztem własnego zdrowia i samopoczucia. 

Macierzyństwo i jakość relacji 

Szczególnie trudna sytuacja dotyczy matek, które w codziennym życiu stawiają potrzeby innych ponad własnymi. Raport zwraca uwagę, że macierzyństwo często wiąże się z rezygnacją z przestrzeni na odpoczynek i regenerację. 

– Kobiety są przyzwyczajone do stawiania siebie na końcu listy potrzeb – najpierw dzieci, partner, obowiązki, dopiero potem (jeśli w ogóle) czas na regenerację – dodaje Magdalena Chorzewska, psycholożka. 

Ekspertka zwraca także uwagę, że nie tylko samotność formalna, ale i ta przeżywana w relacjach jest dla kobiet źródłem cierpienia. 

– Relacja to nie status, lecz jakość więzi. Samotność w duecie boli bardziej niż samotność w pojedynkę – mówi Magdalena Chorzewska. 

Do problemu presji społecznej odnosi się również dr Joanna Heidtman, psycholożka i socjolożka, zwracając uwagę na szerszy kontekst kulturowy. 

Dobrostan psychiczny wymaga nie tylko infrastruktury, ale kulturowej zgody na mówienie o emocjach. W wielu środowiskach normy społeczne wciąż wymuszają milczenie, obowiązkowość i perfekcjonizm – mówi dr Joanna Heidtman. 

Słowa ekspertek pokazują, że wyzwania, z jakimi mierzą się kobiety, mają swoje źródła nie tylko w codziennych obowiązkach, ale również w głęboko zakorzenionych wzorcach społecznych. 

Jak wspierać dobrostan kobiet? 

Raport PKO Ubezpieczenia nie tylko opisuje sytuację, ale wskazuje kierunki działań, które mogą realnie wspierać kobiety na różnych etapach życia. 

– Kobiety doskonale wiedzą, co mogłoby poprawić ich samopoczucie, ale nie zawsze mają czas, przestrzeń czy wsparcie, aby to wdrożyć. Dlatego dla nas ważne było, aby naprawdę wsłuchać się w głos Polek – kobiet w różnym wieku, z różnych środowisk, ról społecznych i zawodowych, z mniejszych miejscowości i dużych miast. Chciałyśmy uchwycić, z czym mierzą się na co dzień i stworzyć możliwie pełny obraz ich dobrostanu. Tylko na podstawie takiej diagnozy możemy dalej projektować realne, wspierające działania dla kobiet – jak te, które rozpoczęliśmy w ramach cyklu warsztatów Balance Space. Mamy też wielką nadzieję, że każda Polka znajdzie w tym raporcie cząstkę siebie i inspirację do tego, aby zadbać o swój dobrostan - niezależnie od tego, w jakim jest wieku i na jakim etapie życia się znajduje – mówi Ewa Kapacka, Dyrektorka Biura Marketingu i PR PKO Ubezpieczenia. 

Raport niewątpliwie stanowi ważny głos w dyskusji o potrzebie tworzenia rozwiązań, które pozwolą kobietom lepiej dbać o siebie, zarówno w sferze emocjonalnej, jak i społecznej. Więcej informacji na temat raportu można znaleźć na stronie PKO Ubezpieczenia

Źródło: PKO Ubezpieczenia 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Nowa kampania Generali podkreśla znaczenie TU TERAZ 

Generali Polska startuje z kampanią TU TERAZ. Marka pokazuje w niej, że każda chwila ma znaczenie, a decyzje…

6 godzin ago

Vienna Life rusza z kampanią promującą ubezpieczenie Vie na Życie 

Vienna Life wystartowało z kampanią wspierającą sprzedaż terminowego ubezpieczenia Vie na Życie. Produkt wprowadzony do oferty w sierpniu…

7 godzin ago

Europ Assistance Polska rozwija ESG – lokalne działania wspierają globalną strategię 

Europ Assistance Polska intensyfikuje działania ESG, łącząc wsparcie lokalnych społeczności z globalną strategią odpowiedzialnego biznesu.…

1 dzień ago

Szybsza wypłata z AC – TUW „TUW” rusza z nową promocją 

Szkoda komunikacyjna rzadko pojawia się w dogodnym momencie. W takich sytuacjach kierowcy oczekują sprawnego działania…

1 dzień ago

Skuteczna interwencja Rzecznika Finansowego – klient odzyska 20 tys. zł z UFK 

Rzecznik Finansowy poinformował, że spór o polisę z UFK zakończył się korzystnym rozstrzygnięciem dla klienta.…

1 dzień ago

PKO BP wprowadza kompleksowe ubezpieczenie małych firm 

PKO Bank Polski wprowadził do swojej oferty ubezpieczenie PKO Firma. Polisa dedykowana jest dla przedsiębiorców, którzy chcą…

1 dzień ago