Polska Izba Ubezpieczeń potwierdza, że składki OC znów mogą pójść w górę za sprawą ostatniej decyzji Sądu Najwyższego. Zmiany oznaczają, że rodziny będą mogły walczyć o dodatkowe odszkodowanie za wypadki członków ich rodzin. Do sądów mogą trafić nawet sprawy sprzed 20 lat dotyczące spraw za tzw. „zerwane więzi”.
Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń mówi, że:
„Uchwała Sądu Najwyższego otwiera nowy katalog roszczeń, potencjalnie bardzo szeroki, który może znacząco zwiększyć koszty ponoszone przez ubezpieczycieli. Co oczywiste, może to wpłynąć również na wysokość składek w OC komunikacyjnym”
PIU ostrożnie mówi o podwyżkach, ale zapewnia, że ubezpieczyciele wypłacą każde należne świadczenie, które zatwierdzi sąd. Oznacza to, że dodatkowe koszty poniosą kierowcy, którzy płacą ubezpieczenie OC komunikacyjne.
Najnowsza uchwała Sądu Najwyższego oznacza, że osoba, której członek rodziny został poważnie poszkodowany w wypadku drogowym, może domagać się zadośćuczynienia za swój ból, który jest następstwem tego strasznego wydarzenia. Chodzi tu m.in. o przypadki, gdy członek rodziny znajduje się w tzw. stanie terminalnym lub wegetatywnym.
Taka decyzja oznacza, że wielu rodzinom otwiera się szansa na uzyskanie pieniędzy za „zniszczone życie”. Dotychczas rodziny poszkodowanych mogły liczyć tylko na odszkodowanie, które pokrywa m.in. dostosowanie mieszkania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Teraz rodziny będą mogły walczyć o zadośćuczynienie za np. brak możliwości bycia wychowanym przez zdrowego ojca lub matkę. Są to pieniądze za tzw. zerwane więzi i jest to zupełnie nowy katalog roszczeń.
Aleksandra Wiktorow, rzecznik finansowy w przeszłości wiele razy interweniowała w podobnych sprawach. Sądy jednak podejmowały często różne decyzje (niektóre przyznawały pieniądze, inne nie). Sąd Najwyższy postanowił zająć się tymi sprawami. Portal money.pl poinformował, że uchwała siedmiu sędziów jest swego rodzaju wskazówką dla innych sądów, które orzekają w podobnych sprawach. Sądy niższych instancji powinny brać pod uwagę to, co postanowił Sąd Najwyższy. Samo powołanie się na uchwałę jest więc cennym narzędziem w sporze.
Zmiany oznaczają, że do sądów mogą trafić setki spraw o zadośćuczynienie. Marcin Tarczyński z PIU zaznacza również, że:
„Nowa podstawa do wypłaty świadczeń będzie poważnym obciążeniem szczególnie, że dotyczyć może spraw do 20 lat wstecz. Jak wiemy, polskie drogi wyglądały wówczas zgoła inaczej, stąd też poszkodowanych było znacznie więcej”
W chwili obecnej PIU czeka na pełne uzasadnienie uchwały Sądu Najwyższego. Ustawodawca może określić wysokość świadczeń. Na tej właśnie podstawie mogą wzrosnąć składki na ubezpieczeniu OC komunikacyjnym.
Źródło: www.money.pl
Wraz z nadejściem wiosny na polskim niebie pojawia się coraz więcej dronów. Średnio od maja do lipca odbywa się aż…
Ile kosztuje RTG psa po wypadku, ile leczenie złamania. Czy rachunek można pokryć z polisy? W Polsce mieszka ok. 8…
W tym roku 75 przedstawicieli Nationale-Nederlanden zostało przyjętych do Million Dollar Round Table (MDRT) – prestiżowego, międzynarodowego stowarzyszenia, które zrzesza…
Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Jednak nie wszyscy…
Inflacja spada, ale kierowcy nadal muszą się liczyć ze wzrostem cen. Mimo to od stycznia do marca 2024 roku zarejestrowano…
UNIQA wdrożyła cyfrowe potwierdzanie tożsamości podczas składania wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia. Usługę mojeID dostarcza ubezpieczycielowi hub technologiczny KIR. Dzięki…