15 stycznia ukazał się przygotowany przez EIOPA raport dotyczący stosowania Dyrektywy 2016/97 w sprawie dystrybucji ubezpieczeń. W jego ramach został opublikowany wywiad z Rzecznikiem Finansowym, dr. Bohdanem Pretkielem, który zwraca uwagę na podstawowe kwestie związane z perspektywą klienta rynku ubezpieczeniowego w Polsce.
Zgodnie z postanowieniami Dyrektywy, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) przygotowuje raport dotyczący stosowania Dyrektywy co dwa lata. Opublikowany 15 stycznia raport jest drugim w historii i opisuje między innymi zmiany na rynku dystrybucji ubezpieczeń w UE, wpływ nowych regulacji oraz działań nadzorczych podejmowanych przez EIOPA oraz nadzory krajowe na rynek dystrybucji ubezpieczeń. Tegoroczny raport otwiera wywiad z dr. Bohdanem Pretkielem, który zwraca uwagę na podstawowe kwestie związane z perspektywą klienta rynku ubezpieczeniowego w Polsce.
Zagadnienia poruszane przez Rzecznika Finansowego dotyczą wpływu pandemii COVID-19 i inflacji na rynek ubezpieczeń, rodzajów skarg oraz wpływu regulacji na ochronę klientów, a także stosowania nowych technologii w dystrybucji ubezpieczeń. Rzecznik wskazuje również na potencjalne ryzyko niedoubezpiezpieczenia w związku z wysoką inflacją, zwiększającą się świadomość klientów na temat ich praw, ale także na wysoki poziom skomplikowania OWU oraz konieczność uwzględnienia perspektywy osób cyfrowo wykluczonych.
Warto zauważyć, że EIOPA wskazuje na ciągły spadek ilości zarejestrowanych pośredników ubezpieczeniowych, w tym znaczący spadek ilości osób fizycznych zarejestrowanych jako pośrednicy ubezpieczeniowi. Zgodnie z informacjami od organów nadzoru, w części krajów poziom profesjonalizmu dystrybutorów poprawił się, na przykład przez lepszą realizację obowiązków szkoleniowych, choć inne organy nadzoru wskazują na niedociągnięcia w tym obszarze m.in. co do kwestii zarządzania produktem czy zrównoważonego rozwoju.
Odnośnie jakości sprzedaży i doradztwa, zdaniem EIOPA obraz w tym zakresie nie jest jednoznaczny. O ile w niektórych krajach sytuacja miała się poprawić dzięki działaniom organów nadzoru, w innych badanie metodą tajemniczego klienta (mystery shopping) zrealizowane na zlecenie Komisji Europejskiej, wykazało istotne nieprawidłowości. Pozostałe kwestie poruszone w raporcie dotyczą między innymi sprzedaży krzyżowej (cross-selling) produktów ubezpieczeniowych, digitalizacji, nowych obowiązków dotyczących badania preferencji zrównoważonego rozwoju czy wpływu inflacji na rynek ubezpieczeniowy i sytuację klientów.
Źródło: Rzecznik Finansowy
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…