Obecnie trwają w Sejmie prace nad nową ustawą o dystrybucji ubezpieczeń, które od 2018 roku ma dostosować krajowe przepisy do unijnej dyrektywy IDD. Przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo klientów i nakazują wszystkim dystrybutorom m.in. zbadanie potrzeb klienta i dopasowanie do nich produktu, przekazanie szczegółowych informacji o danej polisie, charakterze wynagrodzenia pobieranym przez pośrednika.
Łukasz Zoń, prezes Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych w rozmowie z portalem Newseria Biznes powiedział, że:
„Jesteśmy w trakcie implementacji postanowień dyrektywy o dystrybucji ubezpieczeń. W Parlamencie trwają prace nad naszą nową ustawą o dystrybucji ubezpieczeń. Ta ustawa będzie dotyczyła całego rynku ubezpieczeniowego, ponieważ zgodnie z zapisami dyrektywy wszyscy ci, którzy w jakikolwiek sposób zajmują się oferowaniem produktów ubezpieczeniowych są traktowani jako dystrybutorzy. Obok dotychczasowych tradycyjnych kanałów dystrybucji jakimi są agenci, multiagenci i brokerzy ubezpieczeniowi, przepisami zostaną objęci pracownicy zakładów ubezpieczeń”.
Cały projekt ustawy dotyczący dystrybucji ubezpieczeń, który wprowadza unijną dyrektywę w sprawie dystrybucji ubezpieczeń, został już przyjęty przez rząd. Czym jest dyrektywa IDD? Insurence Distribution Directive ma na celu zwiększyć ochronę konsumentów, którzy zawierają umowy ubezpieczeniowe. Ujednolicone mają zostać przepisy dotyczące pośrednictwa ubezpieczeniowego. Przypominamy, że wszystkie kraje Unii Europejskiej mają obowiązek wprowadzenia zmian do prawa krajowego do lutego 2018. Polska ustawa dotyczy m.in. wszystkich kanałów dystrybucji ubezpieczeń.
Ustawa zakłada, że zostanie zachowany dotychczasowy podział pośredników ubezpieczeniowych na brokerów i agentów. Tych funkcji nie będzie można jednak łączyć. Na naszym rynku wciąż będą działać multiagenci, którzy oferują klientom produktu wielu Towarzystw Ubezpieczeniowych. Projekt ustawy zakłada również kwestie związane z ujawnianiem przez dystrybutorów ubezpieczeń charakteru ich wynagrodzenia (honorarium, prowizja lub inny rodzaj wynagorzenia).
Wszyscy klienci dostaną informację o tym, kim ten dystrybutor jest, czy jest agentem, brokerem, czy pracownikiem TU. Musi też otrzymać informację o nazwie, wpisie do rejestru etc. oraz charakterze wynagrodzenia, które dany dystrybutor otrzymuje.
Zmiany mają doprowadzić do dokładnego zbadania potrzeb klienta i zaproponowania mu konkretnego produktu ubezpieczeniowego. Ma zostać wyeliminowania zjawiska missellingu, czyli nietrafionej sprzedaży. Zadaniem agentów ma być najpierw analiza potrzeb klienta, a dopiero później rekomendacja danego produktu ubezpieczeniowego.
Źródło: www.bankier.pl, Newseria Biznes
Ubezpieczyciele będą mogli sprawdzać, czy klient, który chce wykupić OC komunikacyjne, zastrzegł numer PESEL. Przepis…
Colonnade Insurance S.A. poszerza swoją ofertę o nowy produkt skierowany do właścicieli czworonogów. Ubezpieczenie „Moje…
Osoba kupująca używany pojazd ma dwie możliwości w kwestii OC: korzystać z polisy sprzedającego do…
W roku szkolnym 2023/2024 w polskich placówkach edukacyjnych doszło do 25 012 wypadków z udziałem…
Fundacja UNIQA rozstrzygnęła konkurs filmowy „Wszystko ok?”. Jego celem było promowanie empatii i wsparcia rówieśniczego…
Od 20 sierpnia do 7 września pracownicy Compensy podejmują wyjątkowe wyzwanie – symboliczny bieg z…