Ubezpieczenie OC jest w naszym kraju obowiązkowe dla wszystkich posiadaczy pojazdów poruszających się po drogach publicznych. Co jednak zrobić wówczas, gdy decydujemy się na złomowanie auta? Jakich formalności należy dopełnić? Co dzieje się z polisą OC?
Złomowanie auta – ważne terminy
Złomowanie auta wiąże się z koniecznością dopełnienia wielu formalności, które są na nas nałożone przez obowiązujące przepisy. By uniknąć mandatów i grzywien warto odpowiednio wcześnie zapoznać się z ważnymi terminami. Znaczenie ma między innymi czas przeznaczony na wyrejestrowanie auta po wizycie na stacji demontażu. Prawo wskazuje, że każda osoba przeprowadzająca proces złomowania auta ma czas na jego wyrejestrowanie w czasie nie dłuższym, niż 30 dni od chwili wystawienia przez stację demontażu zaświadczenia o zezłomowaniu auta. Warto pilnować tego terminu, bo grzywna za kilkudniowe opóźnienie może wynosić nawet 1000 zł.
Czy da się zezłomować auto bez OC?
Jak wiadomo dla każdego posiadacza pojazdu ważne jest to, by zachować ciągłość ubezpieczenia OC. Niestety niektórzy kierowcy zakładają, że w przypadku gdy samochód uległ poważnemu wypadkowi i nie zostanie naprawiony, mogą zrezygnować z opłacania polisy OC lub zawarcia umowy na kolejny rok. To błąd. Co więcej, właściciel auta, który dopuści do przerwy w ubezpieczeniu OC musi liczyć się z konsekwencjami finansowymi w postaci kary nałożonej przez UFG. A jak wygląda kwestia złomowania pojazdu w kontekście braku polisy OC? Większość stacji demontażu nie uzna tego faktu za czynnik uniemożliwiający przeprowadzenie złomowania, gdyż ocena aktualności umów ubezpieczeniowych nie leży w jej obowiązku. Jednak problemem może okazać się złożenie wniosku o wyrejestrowanie auta, bowiem przeprowadzenie tego procesu bez ważnego ubezpieczenia OC jest niemożliwe. I uwaga! Niezgodne z prawem. W tym momencie też UFG dowie się o braku ciągłości OC i wystąpi o uiszczenie opłaty karnej. W dużym skrócie można powiedzieć zatem, że o ile złomowanie auta bez OC jest możliwe to już jego wyrejestrowanie będzie problematyczne.
Jak zgłosić złomowanie pojazdu do ubezpieczyciela?
A co w przypadku, gdy zezłomowaliśmy samochód, który posiadał ważną polisę OC? Wówczas właściciel pojazdu może uzyskać zwrot niewykorzystanej składki. Wystarczy zgłosić fakt złomowania do ubezpieczyciela. Wymagane dokumenty można również przesłać za pośrednictwem agenta ubezpieczeniowego danej firmy. Pamiętajmy jednak, że uzyskamy zwrot składki tylko w sytuacji, gdy była ona opłacona z „góry”. Jeśli wybraliśmy płatności ratalne, to będzie nam przysługiwał zwrot tylko części kwoty za ostatnią płatność. Warto dodać, że ubezpieczyciel jest zobligowany do zwrotu należności w czasie nie dłuższym niż 14 dni.
Bez wątpienia kasacja pojazdu sprowadza się do kilku kroków. Liczy się terminowość, kompletność dokumentacji oraz jej zgodność ze stanem faktycznym, a także podejście kierowcy do tego, by jak najszybciej załatwić wszystkie sprawy.
Źródło: LINK4