„Z pewnością przyszłość” to nowa strategia Grupy PZU na lata 2025-2027. Osadzona jest ona na 4 filarach biznesowych i ma za zadanie umocnić pozycję lidera zarządzania ryzykiem o wielkiej skali i partnera, który daje pewność w czasach zagrożeń. 

Nowa strategia Grupy PZU 

Grupa PZU ogłosiła swoją strategię na lata 2025-2027. Spółka za trzy lata Grupa ma być bardziej zyskowna, efektywniejsza kosztowo, a jej uproszczona struktura organizacyjna ma pozwolić pełniej skupić się na obsłudze oraz satysfakcji klientów i zapewniać jeszcze wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy. Instytucja chce być również inicjatorem działań wpływających stymulująco na cały rynek ubezpieczeń w Polsce. 

 – W horyzoncie trzyletnim koncentrujemy się na rentowności w głównym biznesie. Nasz biznes bankowy będzie transparentny dla inwestorów, dzięki uproszczeniu aktywów bankowych w naszej Grupie. Poprawi to zarządzanie nimi, a uwolniony w ten sposób kapitał przeznaczymy na inwestycje. Wypracujemy dodatkowe oszczędności w Grupie PZU jako efekt synergii w ramach Grupy oraz zapewnimy wzrost rentowności. Zwiększymy poziom dywidendy i będziemy mniej zależni od zmian poziomu stóp procentowych – mówi Artur Olech, prezes PZU SA. 

Cztery filary biznesowe 

Jak możemy przeczytać nowa strategia bazuje na 4 filarach biznesowych. Zakładają one uproszczenie struktury, koncentrację na rozwoju podstawowej działalności ubezpieczeniowej, rozwój poprzez modernizację w obszarze cyfrowym i inwestycje w sektor zdrowotny oraz zaangażowanie w budowę odporności społecznej dzięki działaniom prewencyjnym i edukacyjnym. 

– To bardzo ambitna strategia, w której przygotowanie zaangażowani byli kluczowi pracownicy Grupy. Już rozpoczęliśmy proces przejścia na model operacyjny zbudowany wokół business unitów, czyli obszarach skoncentrowanych na danych grupach klientów i częściach biznesu. Chcemy być jeszcze bardziej zwinni biznesowo. Dlatego zmieniamy model organizacyjny. Będziemy jeszcze aktywniejsi w sektorze ubezpieczeniowym, oferując nowe produkty i nowy model współpracy z klientami z wykorzystaniem cyfrowych udogodnień. Zainwestujemy w obszar zdrowia, bo widzimy potencjał do aktywnego wspierania Polaków w dbaniu o zdrowie fizyczne i psychiczne. Chcemy mocno edukować naszych klientów, żeby ubezpieczenia pozytywnie kojarzyły się z bezpieczeństwem, stabilnością i wygodą – dodaje Artur Olech. 

Jak ma wyglądać realizacja strategii? 

Pierwszy filar biznesowy to prostota, która zakłada uproszczenie także struktury aktywów grupy kapitałowej. I dlatego 2 grudnia ubezpieczyciel podpisał list intencyjny z Pekao SA, dotyczący zbycia udziałów w Alior Banku SA do Banku Pekao SA. Planowana transakcja ma na celu konsolidację aktywów bankowych pod parasolem Banku Pekao SA. Po sprzedaży PZU dalej utrzyma kontrolę nad aktywami bankowymi, ale w innym modelu. Kapitał z uwolnionych aktywów bankowych ma być przeznaczony na rozwój biznesu PZU i udział Grupy w zachodzących procesach transformacji polskiej gospodarki. Uproszczenie struktury zakłada zbudowanie w organizacji nowego modelu operacyjnego, czyli 8 dywizji biznesowych – tzw. business unitów. Przełoży się to na efektywne dostarczanie wartości dla klientów, zwiększenie decyzyjności i szybsze reagowanie na potrzeby i trendy rynkowe. 

Drugi filar biznesowy to koncentracja. Grupa chce jeszcze mocniej zwiększyć rentowność biznesu ubezpieczeniowego przy utrzymaniu wiodącej pozycji rynkowej. 

– W ubezpieczeniach na życie wzmocnimy pozycję lidera. Mamy świadomość trendów demograficznych w naszym społeczeństwie, zwłaszcza w kontekście pokolenia silver i osób z wyżu demograficznego. Jako zaufany partner chcemy zaadresować wszystkie wyzwania, jakie z tymi zmianami się wiążą. Dlatego będziemy rozwijali nowe produkty życiowe, zdrowotne, ale także sportowe i benefitowe – podkreśla Jarosław Mastalerz, prezes PZU Życie SA. 

W polisach na życie ubezpieczyciel chce także utrzymać portfel klientów i zdynamizować rentowność w ubezpieczeniach grupowych – ma to zrobić wprowadzając dodatkowe produkty życiowe, zdrowotne i benefitowe. Z kolei w ubezpieczeniach majątkowych masowych dzięki m.in. powszechności we wszystkich kanałach dystrybucji i rozwoju know-how, Grupa osiągnie ponad 30 proc. wzrost przychodów z tych ubezpieczeń i poprawi wskaźnik COR (combined ratio – tzw. współczynnik mieszany) do poziomu poniżej 90 proc. W obszarze bancassurance, Grupa PZU chce zanotować wzrost liczby ubezpieczonych klientów w bankach z Grupy Kapitałowej PZU o ponad 50 proc. Natomiast w segmencie ubezpieczeń majątkowych korporacyjnych spółka w perspektywie strategii ma wypracować progres powyżej 25 proc. przychodów z ubezpieczeń, m.in przez udział w największych inwestycjach, w tym w zielonej transformacji KPO. 

Trzeci filar biznesowy to rozwój. W ramach tej strategii w obszarze biznesowym zdrowotnym Grupa celuje we wzrost przychodów o ponad 60 proc., powyżej 3 mld złotych. Instytucja ma wzmacniać swoją pozycję, przede wszystkim poprzez efektywny model biznesowo-operacyjny oraz rozbudowaną sieć placówek własnych z komplementarną siecią placówek partnerskich. Biznes ma się skoncentrować także na relacji z klientami w cyfrowej platformie mojePZU, która ma stać się centralnym kanałem dla klientów. 

Na rynkach międzynarodowych, Grupa – już obecna w 5 krajach – chce dalej rozwijać ten segment działalności, testując rynki w „lekkim” modelu ekspansji przez partnerskie kanały dystrybucji i reasekurację. 

Czwarty filar to zaangażowanie. Grupa chce upowszechniać swój wizerunek jako marki zaangażowanej społecznie. W tym celu ma popularyzować zdrowy i aktywny tryb życia, angażować się w wydarzenia ważne społecznie, akcje edukacyjne budujące odporność społeczną i wspierać społeczeństwo obywatelskie oraz transformację cyfrową. 

Priorytetem – istotnym z punktu widzenia realizacji strategii – jest rozwijanie środowiska pracy, w którym premiuje się przywództwo, odpowiedzialność za wyniki, a także wspieranie autonomii i innowacyjności pracowników. 

W efekcie realizacji strategii, instytucja ma dostarczyć klientom kluczowe wartości: 

  • #1 NPS na rynku w produktach i obsłudze, 
  • nowoczesny cyfrowy ekosystem mojePZU z produktami i usługami, 
  • powszechne akcje edukacyjne i prewencyjne, mające pozytywny wpływ na dobrostan fizyczny i psychiczny dzieci oraz dorosłych. 

Celem jest także zwiększanie świadomości i korzystania z ubezpieczeń wśród Polaków oraz budowanie pozytywnej percepcji branży ubezpieczeniowej. 

Źródło: PZU SA