Categories: Aktualności

Coraz więcej motocyklistów rozszerza obowiązkowe OC?

Z danych Compensy wynika, że o 5 procent wzrosła liczba motocyklistów, którzy wybrali przynajmniej jedno dobrowolne ubezpieczenie. Analizy ubezpieczyciela wskazują też, że z 10 do 16 procent wzrosła w ciągu roku liczba właścicieli jednośladów kupujących NNW. Jednak mimo to w 2020 roku aż 80 procent właścicieli skuterów i motocykli kupowało tylko obowiązkowe OC.

Motocykliści z obowiązkowym ubezpieczeniem

Towarzystwo ubezpieczeniowe Compensa przeprowadziło analizę ponad 110 tysięcy polis. Z zebranych przez ubezpieczyciela danych wynika, że aż 80 procent właścicieli skuterów i motocykli kupowało w 2020 roku tylko obowiązkowe OC. Pozostałe 20 procent posiadaczy jednośladów wybrało przynajmniej jedno dobrowolne ubezpieczenie (np. AC, NNW, assistance). I jest to o 5 procent więcej niż rok wcześniej.

– Zainteresowanie bez wątpienia wzrosło w ostatnim roku, ale motocykliści nadal traktują dobrowolne ubezpieczenia z bardzo dużą rezerwą. Statystyki świetnie pokazują, że rodzaje ochrony od dawna powszechne wśród kierowców aut osobowych, to rzadkość w kategorii jednośladów. Dotyczy to w zasadzie wszystkich dodatkowych ryzyk – zarówno najczęściej dodawanego do OC skuterów i motocykli NNW, jak i bardzo, bardzo rzadko wybieranego AC – komentuje Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Co ciekawe w przypadku samochodów osobowych proporcje w zakupie ubezpieczeń są całkowicie odwrotne. Bowiem tylko 20-25 procent kierowców decyduje się na zakup jedynie OC, a w 75-80 procent sytuacji polisy zawierane są z przynajmniej jednym dodatkiem, którym najczęściej jest assistance.

Klienci najczęściej sięgają po NNW

Analiza wskazuje, że w przypadku obowiązkowego ubezpieczenia OC, motocykliści rozszerzają polisę najczęściej o NNW – robi tak 16 procent z nich. Liczba to nieco zaskakuje, choćby z uwagi na to, że wypadek na motocyklu wiąże się zazwyczaj z dużym ryzykiem poważnego urazu. Co ciekawe w przypadku właścicieli samochodów, ponad 60 procent z nich rozszerza OC o NNW, chociaż w ich sytuacji ryzyko poważnej utraty zdrowia w wypadku jest znacznie mniejsze.

– Polisa NNW pozwala na otrzymanie odszkodowania, jeśli wskutek wypadku dojdzie do trwałego uszczerbku na zdrowiu. Warto zauważyć, że w całej grupie kierowców jednośladów podejście do tego ryzyka jest bardzo zróżnicowane. Najrzadziej, bo tylko w 10%, z NNW korzystają kierowcy skuterów. Skłonność do zakupu tego ubezpieczenia ewidentnie rośnie wraz z pojemnością. W ubezpieczeniach motocykli powyżej 250 cm3 odsetek polis z NNW przekracza 50% – mówi Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Motocykliści nie kupują AC

Z analizy ubezpieczyciela wynika też, że ilość ubezpieczeń AC jest tak naprawdę minimalna – tylko 2 procent motocyklistów kupuje polisy tego typu. A przecież ten rodzaj ochrony służy nie tylko finansowemu wsparciu po kradzieży pojazdu, ale też po zniszczeniu go z winy właściciela, wskutek wandalizmu czy działania sił przyrody. Z kolei z assistance korzysta jedynie 6 procent właścicieli jednośladów, choć w wielu sytuacjach odpowiedni byłby dla nich najtańszy wariant ubezpieczenia z holowaniem na stosunkowo krótkim dystansie.

– Myślę, że podejście właścicieli skuterów i motocykli do ubezpieczeń ma dwa źródła. Z jednej strony wciąż często spotykamy się z opiniami, że ubezpieczyciele niechętnie obejmują ochroną jednoślady, a polisy dużo kosztują. Na rynku było przed laty tak, że ochrona potrafiła kosztować nawet 25% wartości pojazdu. Od dawna tak jednak nie jest. Drugi powód wynika moim zdaniem z sezonowości jazdy na skuterach i motocyklach. Ubezpieczenie kupuje się na 12 miesięcy, a to zazwyczaj dłużej niż okres eksploatacji pojazdów w ciągu roku. To wydaje mi się jednak krótkowzrocznym podejściem, zwłaszcza, że w branży ubezpieczeń mamy przykłady szkód jednośladów – w tym szkód kradzieżowych – przez cały rok. Dlatego na starcie nowego sezonu warto zrobić przegląd posiadanych ubezpieczeń i rozważyć dopasowanie ochrony do potencjalnych problemów z motocyklem – na drodze i poza nią – dodaje Damian Andruszkiewicz.

Źródło: Compensa, brandscope.pl

Obau.pl

Disqus Comments Loading...

Recent Posts

  • Aktualności

Ubezpieczenie NNW – na wszelki wypadek

Niezależnie od tego ile mamy lat, jaki zawód wykonujemy czy też jaki styl życia prowadzimy może się nam przytrafić nieszczęśliwy…

6 godzin ago
  • Aktualności

Ile zarabiają ubezpieczeni od utraty dochodu? [RAPORT]

Po ubezpieczenia od utraty dochodu sięgają nie tylko zamożni – potwierdza to analiza przeprowadzona przez Leadenhall Insurance. Z danych firmy wynika,…

6 godzin ago
  • Aktualności

Jak zabezpieczyć rower przed kradzieżą?

Niestety kradzież roweru to sytuacja, której nie przewidzimy, a do której dochodzi stosunkowo często. Warto jednak dawać sobie sprawę, że…

6 godzin ago
  • Top temat

Sezon narciarski 2024/2025 – o czym pamiętać wybierając ubezpieczenie?

Sezon narciarski 2024/2025 zbliża się wielkimi krokami, a już niebawem zarówno polskie, jak i zagraniczne stoki wypełnią się miłośnikami sportów…

1 dzień ago
  • Aktualności

Nie ryzykuj! Rekordzista ma do zwrotu prawie pięć milionów złotych

Jak wiadomo, posiadacze pojazdów zobligowani są do posiadania ważnej polisy OC. Jednak praktyka pokazuje, że czasami dochodzi do sytuacji, gdy…

1 dzień ago
  • Aktualności

Nowa odsłona akcji edukacyjnej PZU Zdrowie „Dla Kolegi Pytam”

Listopad to miesiąc, w którym od lat zwraca się szczególną uwagę na problem męskich nowotworów, a także dobrostanu psychicznego. Dla…

2 dni ago