Niestety w obecnych czasach nasze dane, finanse i prywatność są coraz bardziej narażone na cyber ataki. Ponieważ przestępcy wykorzystują w nich coraz bardziej wyszukane metody, warto co jakiś czas uaktualnić wiedzę. Dobrym rozwiązaniem jest również zakup cyber assistance, który może stanowić tarczę ochronną w cyfrowym świecie. 

Zagrożenia związane z cyfryzacją 

Wraz z postępującą cyfryzacją wzrasta liczba zagrożeń, które mogą dotknąć zarówno osoby prywatne, jak i firmy. Ataki ransomware, phishing czy wycieki danych osobowych z systemów firmowych spowodowane atakami hakerskimi, to tylko niektóre z przykładów niebezpieczeństw, z jakimi musimy się mierzyć. Coraz częściej dochodzi również do kradzieży tożsamości, w wyniku której cyberprzestępcy wykorzystują nasze dane osobowe do działań niezgodnych z prawem. 

Według raportu KPMG, w 2022 r. 58% firm w Polsce doświadczyło co najmniej jednego incydentu naruszenia bezpieczeństwa, a 33% odnotowało wzrost intensywności prób cyberataków. Co więcej, z informacji podanych przez ministra cyfryzacji Krzysztofa Gawkowskiego wynika, że do połowy października 2024 r. wykryto ponad 80 tysięcy incydentów związanych z cyberatakami. Niestety tego typu sytuacje nie omijają nikogo – zarówno dużych korporacji, jak i zwykłych użytkowników internetu. A utrata danych, dostępu do kont bankowych czy wyciek wrażliwych informacji mogą mieć poważne konsekwencje finansowe i reputacyjne. W takich sytuacjach przydatne może okazać się ubezpieczenie cyber assistance, które zapewnia profesjonalne wsparcie w ochronie przed zagrożeniami oraz narzędzia, które pozwalają skutecznie przeciwdziałać wirtualnym atakom. 

Jak działa cyber assistance? 

Usługa cyber assistance może obejmować między innymi: monitoring zagrożeń, zapobieganie potencjalnym zagrożeniom oraz łagodzenie skutków zagrożenia, które nie zostało na czas wykryte i zneutralizowane. Produkt ten daje pewność, że w razie ataku nie jesteśmy pozostawieni sami sobie. W ramach ubezpieczenia mamy dostęp do specjalistów, którzy pomogą w analizie i neutralizacji zagrożeń. Polisa może też pokryć koszty związane z odtworzeniem uszkodzonego systemu po ataku lub z zapłatą okupu za zaszyfrowane dane. Cyber assistance to również: 

  • dostęp do dedykowanego portalu, na którym nasze dane, m.in. numery kart płatniczych, adresy email, numer telefonu są monitorowane pod kątem ich wykorzystania przez przestępców, 
  • ochrona podczas zakupów online oraz wypłata odszkodowania w razie oszustwa ze strony sprzedającego, 
  • odzyskanie danych elektronicznych, 
  • przywrócenie dostępu do danych, 
  • pomoc w tworzeniu kopii zapasowych, 
  • zakup nowego oprogramowania, w miejsce tego, które zostało uszkodzone lub zniszczone, 
  • usunięcie złośliwego oprogramowania 
  • infolinia techniczna, 
  • sprzęt zastępczy, 
  • zdalna pomoc IT. 

– Ubezpieczenia takie jak cyber assistance to kompleksowa ochrona danych i nieocenione wsparcie w obliczu współczesnych zagrożeń cyfrowych. Wsparcie technologiczne usługi cyber assistance rozpoczyna się już na etapie monitorowania potencjalnych zagrożeń i zapobieganiu w ich materializacji. Doradztwo w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego, pomoc przy odzyskaniu danych, ubezpieczenie od strat finansowych wynikających z cyberataków, to dodatkowe możliwości, jakie daje nam taka polisa – tłumaczy Marcin Zieliński, Dyrektor Generalny Europ Assistance Polska. 

Ubezpieczenie może być dostosowane zarówno do potrzeb osób prywatnych, jak i firm. Przedsiębiorstwa mogą skorzystać z pakietów oferujących ochronę sprzętu IT, pomoc prawną i psychologiczną, a także monitoring mediów pod kątem publikacji fałszywych lub negatywnych treści na ich temat w sieci. 

– Obecnie praca w pełni zdalna bądź hybrydowa jest dość powszechna. Wiele firm daje taką możliwość swoim pracownikom, dlatego cyber assistance może się sprawdzić jako dobre uzupełnienie zabezpieczenia sprzętów osób pracujących w tej formule – kontynuuje Marcin Zieliński. 

Istotna świadomość na temat cyberzagrożeń 

Wraz z rozwojem cyfrowym, a zwłaszcza sztucznej inteligencji cyberprzestępcy zyskują nowe możliwości. Dlatego tak istotny jest wzrost świadomości na temat cyberzagrożeń. Z pewnością cyber assistance w połączeniu z edukacją klienta może przynieść znakomite efekty, np. takie jak: 

  • zwiększenie umiejętności rozpoznawania zagrożeń takich jak np. phishing czy ataki ransomware, 
  • zrozumienie zasad ochrony danych osobowych, 
  • umiejętność bezpiecznego korzystania z Internetu. 

Znaczenie ma również to, by dotrzeć do grup, które są najbardziej narażone na ataki, takich jak osoby starsze czy młodzież, która pomimo tego, że dobrze obsługuje sprzęty elektroniczne, często stanowi cel cyberprzestępców. 

– Edukacja naszych pracowników, klientów, jak również nas samych jest częścią skutecznej strategii obrony przed rosnącymi zagrożeniami w cyfrowym świecie. Nasi pracownicy kilka razy w roku mają obowiązkowe szkolenia z cyberbezpieczeństwa. Natomiast w tym roku bardzo mocno chcemy się skupić również na naszych klientach, tak aby czuli się bezpiecznie nie tylko w podróży czy na drodze, ale również surfując po sieci – mówi  Rafał Marczewski, Dyrektor Zarządzający ds. IT w Europ Assistance Polska. 

Pod koniec ubiegłego roku dużo firm ruszyło z kampaniami informacyjnymi. Trend ten z pewnością rozwinie się w 2025 roku, co pomoże jeszcze lepiej przygotować użytkowników Internetu na różne zagrożenia. A o zasadach bezpiecznego użytkowania zasobów Internetu można sobie przypomnieć 28 stycznia, czyli w Międzynarodowy Dzień Ochrony Danych Osobowych. 

Źródło: Europ Assistance