Na pokładzie statku Ever Given, który niedawno na sześć dni zablokował Kanał Sueski znajdowały się ładunki ubezpieczane przez ERGO Hestia. Dlatego też sopocki ubezpieczyciel będzie uczestniczył w wypłatach odszkodowań związanych z paraliżem jednego z kluczowych szlaków komunikacyjnych na świecie. W ramach ochrony ubezpieczeniowej pokryje należny koszt ratowania ubezpieczonego mienia, którego wartość przekracza 700 tysięcy złotych.
Pod koniec marca jeden z największych kontenerowców świata, który kierował się do Rotterdamu wpłynął na mieliznę i stanął w poprzek Kanału Sueskiego. W ten sposób zablokował jakikolwiek ruch innym jednostkom korzystającym z kanału – w kolejce stanęło aż ponad 350 statków.
Z opublikowanych informacji wynika, że łączne koszty tego zdarzenia oszacowano wstępnie na około miliard dolarów. Okazuje się, że małą część z tej kwoty zapłaci ERGO Hestia, ponieważ towary polskich importerów, którzy są klientami sopockiego towarzystwa znajdowały się na pokładzie statku. Wartość ubezpieczonego majątku przekracza 200 tysięcy dolarów, czyli ponad 700 tysięcy złotych.
Jak możemy przeczytać ustalenie, kto i w jakiej wysokości powinien opłacić tzw. koszty ratownictwa to złożony i długotrwały proces. Przeprowadza go dyspaszer, czyli osoba wybrana przez właścicieli statku do rozliczenia kosztów. By odebrać transport z docelowego portu, właściciele ładunków muszą mu przedstawić gwarancje ubezpieczyciela cargo.
„W tego typu zdarzeniu, gdzie liczy się czas działania, dajemy wsparcie naszym klientom. Nasi eksperci zbierają odpowiednią dokumentację, na podstawie której wystawiamy gwarancje finansowe, które pozwolą naszym klientom odebrać swoje towary z portu” – podkreśla Agnieszka Nowacka.
Niestety w tej chwili ciężko jest określić to, jak wysokie koszty poniesie ERGO Hestia w związku z awarią wspólną. Wynika to z tego, że są one zależne od ostatecznego określenia kosztów ratownictwa i będą procentem od wartości ładunku ubezpieczonego przez sopockie towarzystwo.
Co ciekawe to nie pierwsze tego typu zdarzenie w przewozach morskich, w których sopocki ubezpieczyciel wspierał swoich klientów. Do podobnej sytuacji, choć na mniejszą skalę doszło w 2008 roku. Wówczas to statek MSC Sabrina osiadł na mieliźnie na rzece Św. Wawrzyńca w Kanadzie. A w ramach akcji ratowniczej, która ostatecznie kosztowała 3 miliony dolarów, konieczne było przeładowanie około 500 kontenerów na inny statek. ERGO Hestia musiała wówczas wypłacić odszkodowanie w wysokości 900 dolarów. Dla przypomnienia w przypadku Ever Given, wstępne koszty ratownictwa szacowane są na ponad 300 milionów dolarów.
Źródło: ERGO Hestia
Ferie zbliżają się wielkimi krokami i pomimo tego, że póki co na horyzoncie nie widać…
Ubezpieczenia to bardzo ważny element ochrony rolnika i jego działalności. A dodatkowa ochrona od ryzyk niewymienionych…
Jak wiadomo umowy ubezpieczenia dotowanego można zawierać w zakładach ubezpieczeń, które podpisały umowy z Ministrem…
TUW PZUW w swojej strategii na 2025 rok stawia na transformację energetyczną i inwestycje infrastrukturalne,…
Od połowy listopada Europ Assistance Polska znajduje się w nowej siedzibie – kompleksie biznesowym myhive…
Niewątpliwie dobór odpowiednich odmian roślin ma istotne znaczenie dla rolników – zwłaszcza w obliczu zmian…