Projekt związany z budową tunelu pod cieśniną Świny, który jest realizowany przez Gminę Miasto Świnoujście ma za zadanie usprawnić połączenia komunikacyjne pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Ubezpieczycielem tej niezwykle ważnej dla całego regiony inwestycji jest InterRisk. 

Budowa tunelu pod Świną 

Świnoujście to miasto, które jest położone aż na 44 wyspach, a do największych z nich należy Uznam i Wolin. W tej chwili jedyne połączenie pomiędzy tymi wyspami, a także z resztą Polski, stanowią dwie przeprawy promowe. Niestety w przypadku niesprzyjającej pogody, miasto zostaje zupełnie odcięte od reszty kraju. Z tego powodu budowa stałego połączenia lądowego jest kluczowym przedsięwzięciem dla Świnoujścia i z pewnością pomoże rozwiązać problemy komunikacyjne.  

Co wiemy o inwestycji? Zaprojektowany pod cieśniną Świny tunel jest jednorurowy. W każdym kierunku będzie dostępny jeden pas ruchu o szerokości 3,5 metra oraz ciąg ewakuacyjny i pobocze po 1,75 metra. Z opublikowanych informacji wynika, że dobiegły już końca najtrudniejsze etapy projektu, czyli wiercenie tunelu i wybudowanie wyjść ewakuacyjnych w technologii mrożenia gruntu. Aktualnie wykonywany jest m.in. montaż instalacji infrastruktury, uszczelnianie prefabrykatów, czyszczenie i uszczelnianie całej obudowy tunelu, jak i prace instalacyjne pod zasilenie wentylatorów wyciągowych. Rozpoczęło się także układanie warstw drogowych. Po zakończeniu tego procesu, wykonawca rozpocznie fazę testów pod kątem sprawdzenia, czy tunel spełnia wszystkie kryteria bezpieczeństwa i jest odpowiednio przygotowany dla przyszłych użytkowników. 

– To najważniejsza inwestycja, jaką obecnie realizujemy w naszym mieście. Przełomowa i historyczna dla mieszkańców, którzy czekają na tunel wiele lat, ale też dla całego regionu i turystów, którzy odwiedzają nas przez cały rok. Po wielu miesiącach skomplikowanych technicznie prac, między innymi drążenia tunelu czy wykonania wyjść ewakuacyjnych, już niedługo będziemy mogli oddać go do użytku. Z niecierpliwością czekamy na pozytywne wyniki testów bezpieczeństwa. Już teraz przygotowujemy się do wielkiego otwarcia naszego tunelu – mówi Zastępca Prezydenta Miasta Świnoujście Barbara Michalska, reprezentująca Gminę Miasto Świnoujście. 

Kompleksowe ubezpieczenie inwestycji 

Jak możemy przeczytać, postępowanie przetargowe dotyczące ubezpieczenia inwestycji zostało ogłoszone przez Miasto w październiku  2019 roku pod nazwą: „Usprawnienie Połączenia Komunikacyjnego Pomiędzy Wyspami UZNAM i WOLIN w Świnoujściu – Budowa Tunelu pod Świną”. W jego wyniku na ubezpieczycieli inwestycji wybrano takie firmy, jak InterRisk Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group (Lider Koasekuracji) oraz Wiener Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group (Partner Koasekuracji). Jednocześnie, InterRisk TU SA VIG (Lider) wraz z Wiener TU SA Vienna Insurance Group  (Partner) objął ochroną ubezpieczeniową maszynę TBM (Tunnel Boring Machine) służącą do drążenia tunelu – stało się to na warunkach CPM (ubezpieczenie maszyn i urządzeń budowlanych według standardu monachijskiego), czyli na wypadek uszkodzenia z przyczyn zewnętrznych. 

– Cieszymy się, że InterRisk został wybrany przez Gminę Miasto Świnoujście na lidera ubezpieczeniowego tak ważnej inwestycji zarówno w skali miasta, jak i całego regionu. Zapewniamy kompleksową ochronę ubezpieczeniową na czas prowadzonych prac, ale także dbamy o to, aby nasz Klient przez cały proces budowy tunelu odczuwał pełen komfort i miał zagwarantowane poczucie bezpieczeństwa, który możemy mu zapewnić jako jeden z wiodących ubezpieczycieli w naszym kraju – stwierdza Piotr Narloch, Prezes InterRisk Towarzystwa Ubezpieczeń S.A. Vienna Insurance Group. 

Ubezpieczenie CAR/EAR 

Wspomniane wcześniej ubezpieczenie CAR/EAR zapewniło Miastu Świnoujście ochronę przed problematycznymi sytuacjami związanymi z pracą Wykonawców, które mogą wystąpić w okresie realizacji budowy. Umowa stanowi zabezpieczenia np. w przypadku opuszczenia placu budowy przez Wykonawcę. Co ważne, ubezpieczenie CPM, oprócz ochrony bardzo drogiej i niezbędnej do wykonania tunelu maszyny, zapewniło miastu przede wszystkim kompleksowość ochrony inwestycji. Ubezpieczyciel objął ochroną również ryzyko ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej projektanta oraz ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu prowadzonej działalności. 

Zgodnie z zapowiedziami termin roboczy zakończenia inwestycji to koniec maja 2023 roku. 

Warto dodać, że Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz. Całkowity koszt inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Pozostałą kwotę inwestor Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. 

Źródło: InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group