Już tradycyjnie w październiku obchodzi się Tydzień Mediacji oraz  Międzynarodowy Dzień Mediacji, który w tym roku przypada na 17 października. Rzecznik Finansowy przypomina, że polubowne rozwiązywanie sporów jest ważnym elementem działalności tej instytucji. 

Tydzień Mediacji 

Październik to miesiąc, w którym obchodzony jest Tydzień Mediacji oraz Międzynarodowy Dzień Mediacji. W tym roku dzień ten przypada na czwartek, 17 października. Z tej okazji, Rzecznik Finansowy przypomina, że polubowne rozwiązywanie sporów jest ważnym elementem działalności instytucji. Rzecznik Finansowy jest podmiotem uprawnionym do pozasądowego rozwiązywania sporów wpisanym na listę prowadzoną przez Prezesa UOKiK. 

Nie zapominajmy, że postępowanie pozasądowe to szybki, tani, a przede wszystkim odformalizowany sposób na rozwiązanie nawet najbardziej skomplikowanego sporu z instytucją finansową, choćby takiego jak spór o wysokość odszkodowania za zniszczone mienie (np. w wyniku powodzi), uszkodzenie ciała, czy rozliczenie umowy kredytu. 

Ważne informacje na temat postępowania mediacyjnego  

W Międzynarodowym Dniu Mediacji przedstawiciele Departamentu Pozasądowego Rozwiązywania Sporów odpowiedzą na pytania dotyczące zasad i przebiegu postępowania. Rzecznik zaprasza na spotkania w godzinach od 10:00 do 14:00 w punkcie informacyjnym Biura Rzecznika Finansowego w Warszawie oraz w biurach pełnomocników terenowych w Lublinie i Olsztynie. 

Co istotne, osoby, które nie będą mogły odwiedzić placówek osobiście, otrzymają do dyspozycji specjalny numer telefonu +48 22 333 73 36, pod którym w godzinach od 9.00 do 15.00 będą dyżurować osoby, które na co dzień prowadzą postępowania polubowne. 

Spór z instytucją finansową – gdzie szukać pomocy? 

Przypominamy, że w razie sporu z instytucją finansową w celu rozwiązania problemu można podjąć następujące kroki: 

  • Krok 1 -> Reklamacja w instytucji finansowej, której spór dotyczy. Zażalenie powinno zawierać zastrzeżenia dotyczące świadczonej usługi lub zaproponowanego produktu. Powinno również określać oczekiwania co do sposobu rozpatrywania reklamacji. 
  • Krok 2 -> Porady i interwencje. Jak wspominaliśmy do udzielenia bezpłatnej porady w zakresie sporu z podmiotem rynku finansowego zobowiązany jest Rzecznik Finansowy oraz powiatowi lub miejscy rzecznicy konsumentów. Pomocy można również szukać w pozarządowych organizacjach konsumenckich takich jak Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. 
  • Krok 3 -> Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR). Spór na rynku finansowym za zgodą stron może być również rozwiązany pozasądowo. Istnieją trzy główne ośrodki alternatywnych metod rozwiązywania sporów, takie jak Sąd Polubowny przy KNF, Rzecznik Finansowy, Bankowy Arbitraż Konsumencki. 
  • Krok 4 -> Rozstrzyganie sporu przed sądem powszechnym. W przypadku braku rozwiązania sporu na linii konsument – instytucja finansowa mimo zastosowania rozwiązań zaproponowanych powyżej możliwe jest dochodzenie roszczeń w drodze powództwa cywilnego. 

Źródło: Rzecznik Finansowy