Polscy turyści w Hurghadzie zostali oskarżeni o uszkodzenie telewizora. Zabrano ich bagaże i rzeczy osobiste do momentu, kiedy młodzi turyści nie zapłacili 500 euro kary za kropkę na TV w hotelowym pokoju. Eksperci ubezpieczeniowi podpowiadają jakie polisy w podobnych przypadkach dadzą nam realną ochronę.
Młodzi Polacy mieszkający w jednym z egipskich hoteli musieli zapłacić 500 euro za rzekome zniszczenie telewizora
Polscy turyści cieszyli się pobytem w egipskim kurorcie aż do ostatniego dnia, który zmienił ich pobyt w koszmar. Turyści przedłużyli dobę hotelową w jednym z pokoi (lot do Polski był o22.45. Oddając klucze – zostali poinformowani, że muszą zapłacić 500 euro za zniszczony telewizor.
„Na recepcji straszono nas, że jak nie zapłacimy wyżej wymienionej kwoty, to nie wyjedziemy z hotelu, nie wrócimy do Polski”
Turystyka relacjonująca zdarzenie wyjaśnia: „Gdy telewizor był wyłączony, nie było widać żadnych uszkodzeń. Okazało się, że jest w pełni sprawny, a po włączeniu go naszym oczom ukazała się mała, biała kropeczka, jakby wypalony piksel. Na recepcji straszono nas, że jak nie zapłacimy wyżej wymienionej kwoty, to nie wyjedziemy z hotelu, nie wrócimy do Polski. Bezradni zwróciliśmy się z prośbą o pomoc do rezydenta biura podróży”.
Jak ustrzec się przed podobnymi sytuacjami, gdy rzeczywiście dojdzie do szkody? Czy turyści będą mogli się ubiegać od ubezpieczyciela zwrotu poniesionych kosztów? Eksperci z Allianz tłumaczą:
„Klient posiadający ubezpieczenie OC, będące nieodzownym składnikiem dobrej polisy podróżnej, może liczyć na refundację kosztów zgodnie z sumami wynikającymi z Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (te są zwykle bardzo wysokie i zaczynają się na poziomie minimum kilkudziesięciu tysięcy złotych). W tego typu sytuacjach działamy w trybie likwidacyjnym na podstawie dokumentacji i oświadczeń złożonych przez ubezpieczonego, czyli między innymi rachunków i opisu sytuacji. W zależności od trybu i wysokości szkody, ubezpieczyciel płaci poszkodowanemu odszkodowanie lub zwraca klientowi poniesione przez niego koszty. Należy jednak pamiętać, że część ubezpieczycieli wyklucza uszkodzenia w mieniu wynajętym. Osoba dysponująca tego typu produktem nie jest objęta ochroną ubezpieczeniową na wypadek uszkodzeń jakie spowodowała np. w hotelu” – tłumaczy Ludmiła Opałko, kierownik działu sprzedaży ubezpieczeń turystycznych w Allianz Partners.
Inny znawca w dziedzinie ubezpieczeń zwraca również uwagę na odpowiedzialność cywilną w życiu prywatnym
Andrzej Paduszyński, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Indywidualnych w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group wyjaśnia: „Ten rodzaj ubezpieczenia zapewnia turyście finansowe wsparcie, gdy swoim działaniem wyrządzi osobom trzecim szkody osobowe czy rzeczowe. Czyli gdy spowoduje u nich szkodę osobową lub majątkową. Przykładem takiej szkody jest zniszczony z winy turysty telewizor w pokoju hotelowym. Jeśli osoba przebywająca na wakacjach miała podczas pobytu za granicą ubezpieczenie turystyczne z OC w życiu prywatnym, to jej ubezpieczyciel przejmie na siebie pokrycie roszczenia wysuniętego wobec niej przez właściciela czy zarządcę hotelu, o ile wina ubezpieczonego zostanie udowodniona”.
Skargi, reklamacje, odwołania
Jak podaje portal Wirtualna Polska Ministerstwo Spraw Zagranicznych, placówka RP w Kairze nie otrzymała zgłoszenia o przedstawionym zdarzeniu z udziałem obywateli polskich.
Turyści złożyli reklamację do biura podróży organizującego wycieczkę. Touroperator – jak twierdzą turyści nie dopełnił warunków zawartych w umowie. Nie zapewniono im bowiem odpowiedniej opieki rezydenta. Jak wiadomo kwestie sporne pomiędzy turystami i przedstawicielami hotelu, z uwagi na cywilnoprawny charakter, powinny być rozstrzygane przez samych zainteresowanych przy udziale przedstawiciela operatora turystycznego. Sprawa jest w toku.
Źródło: www.turystyka.wp.pl