Cyberprzestępczość jest już dzisiaj tematem dobrze znanym nie tylko specjalistom IT, ale też większości firm, które naturalną koleją rzeczy przeniosły swoje biznesy do Internetu. Przestępcy, którzy działają w sieci, mogą mieć na celu kradzież dostępu do kont bankowych, danych osobowych czy wreszcie cennych informacji handlowych, firmowych czy nawet rządowych. W niniejszym artykule opisujemy poszczególne rodzaje cyberprzestępstw oraz tłumaczymy, jak się przed nimi bronić.
Kto popełnia cyberprzestępstwa?
W biznesie IT cyberprzestępcy rzadko mają na celu wywołanie zamieszania czy zrobienie wokół siebie rozgłosu. Obiektem cyberataków najczęściej są środki finansowe na kontach bankowych, a także cenne dane handlowe czy też związane z postępem prac nad jakimś projektem. W związku z tym cyberprzestępstwo często okazuje się nieuczciwym działaniem konkurencji lub byłych pracowników, którzy rozstali się z firmą w niezbyt miłych okolicznościach. Nie można wykluczyć oczywiście hakerów, którzy mają na celu osiągnięcie czystego zysku finansowego. Stąd też cyber ochrona jest dzisiaj nieodzownym elementem prowadzenia jakiekolwiek biznesu w Internecie.
Rodzaje cyberprzestępstw – na co szczególnie zwracać uwagę?
Jednym z częstszych cyberprzestępstw jest zdobycie dostępu do danych w celu ich kradzieży lub zniszczenia. Furtką do popełnienia tego rodzaju są luki w zabezpieczeniach serwerów, serwisów internetowych oraz aplikacji. Cyberprzestępcy zdobywają w ten sposób dane kont bankowych, kart kredytowych oraz dane osobowe klientów danej firmy, np. sklepu internetowego.
Inne rodzaje cyberprzestępstw to:
- Ataki DDoS – są to zmasowane ataki z wielu źródeł w jednym czasie, które mają na celu uniemożliwienie działania wskutek zajęcia wszystkich zasobów (pamięci operacyjnej, czasu procesora, pasma sieciowego). Efektem jest przerwa w działaniu systemów teleinformatycznych.
- BotNet – o BotNecie mówimy w sytuacji,w której dochodzi do zainfekowania grupy komputerów szkodliwym oprogramowaniem. Pozostaje ono w ukryciu przed prawnym użytkownikiem tej sieci komputerowej. Przez zainfekowanie można sprawować kontrolę na komputerami, np. uzyskiwać dostęp do danych lub automatycznie rozsyłać spam.
- Ransomware – jest to szkodliwe oprogramowanie, które może zablokować dostęp do komputera lub sieci komputerowej oraz uniemożliwić odczyt danych. W zamian za dostęp żąda zapłacenia okupu, po otrzymaniu którego przestępcy udostępniają kod deszyfrujący.
Ochrona przed cyberprzestępstwami
Podstawową formą ochrony jest wdrożenie rozwiązań zabezpieczających już na etapie tworzenia oprogramowania dla danej firmy – mowa tu o zarządzaniu podatnościami na ataki, bezpieczeństwem konfiguracji czy monitrowaniem bezpieczeństwa. Istotne jest też wdrożenie takich rozwiązań, jak wykrywanie i niwelowanie ataków sieciowych czy filtrowanie ruchu w serwisie lub aplikacji.
Ważne są również korzystanie z solidnego oprogramowania antywirusowego oraz aktywacja firewalla. Wiele cybernetycznych zagrożeń można zniwelować, stosując się do zasad bezpieczeństwa, które polegają m.in. na nieotwieraniu załączników w podejrznych wiadomościach czy niepodawaniu danych nieuprawnionym osobom.
Pamiętaj o tym, że pracując jako specjalista IT zatrudniony na umowie B2B, możesz być pociągnięty do odpowiedzialności cywilnej za popełnione błędy oraz niezapobiegnięcie cyberprzestępstwom. Z tego tytułu warto zadbać o skuteczne i korzystnie skonstruowane ubezpieczenie OC zawodowe.
Artykuł partnera