We wtorek 7 czerwca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o usługach turystycznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK. Jak wynika z projektu, celem zmian jest zabezpieczenie finansowe organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.
Zdaniem autorów projektu takie zabezpieczenie touroperatorów przełoży się na bezpieczeństwo podróżujących. Utworzenie tzw. drugiego filara zabezpieczeń finansowych, czyli wprowadzenie Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (TFG), ma stanowić system uzupełniający w Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym. System ten umożliwi gromadzenie pieniędzy na wypadek, gdyby biuro podróży nie mogło zapewnić powrotu turystów do kraju, oraz zwrot pieniędzy klinom.
Kto sfinansuje projekt?
Jak tłumaczą autorzy projektu, w związku z tym, iż TFG ma być wyodrębnionym rachunkiem bankowym , nie wymaga on powołania osoby prawnej, a co za tym idzie ni będzie wiązało się z dodatkowymi kosztami. Zgodnie z projektem nowelizacji, ochroną w ramach TFG będą objęci klienci biur podróży wpisanych do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych mających siedzibę w Polsce – niezależnie od wysokości wnoszonej składki
TFG obowiązkowy dla wszystkich biur podróży
Obowiązek składania deklaracji i składek będzie powstawał wraz z uzyskaniem przez biuro podróży wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Według noweli, biura podróży będą miały obowiązek wydać klientowi wpłacającemu całą należność za usługę lub zaliczkę przekraczającą 10% tej kwoty pisemne potwierdzenie odprowadzania składek do TFG i poinformować go o sposobie ubiegania się o wypłatę środków z tego zabezpieczenia.
Składka na rzecz Funduszu będzie należna z dniem zawarcia umowy o imprezę turystyczną lub pośrednictwo turystyczne. Składki naliczane od każdego klienta, będą przekazywane TFG co miesiąc. Przedsiębiorca będzie sporządzał deklarację miesięczną, uwzględniającą zawarte umowy o imprezę turystyczną lub pośrednictwo turystyczne i naliczone należne składki. Deklarację będzie można składać elektronicznie. Składki i deklaracje będą wnoszone do TFG – do 21 dnia miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, za który składki są wnoszone i składane deklaracje..
Inne obwiązki związane z TFG
W związku z wprowadzeniem funduszu biura podróży będą miały również inne obowiązki. Przewiduje się bowiem, że biura turystyczne będą musiały prowadzić wykaz umów o świadczenie usług turystycznych zawartych z klientami. (może być on prowadzony w postaci elektronicznej). Dostęp do danych w nich zawartych będą mieli marszałkowie województw oraz minister sportu i turystyki. Uprawnienie to jest szczególnie ważne dla marszałków województw, którzy odpowiadają za sprawną organizację powrotu klientów z imprezy turystycznej, w sytuacji gdy nie zapewnia tego niewypłacalny organizator turystyki lub pośrednik turystyczny (chodzi o noclegi, transport lokalny i transport do kraju).
Marszałek skontroluje touroperatorów w zakresie działania TFG
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy, marszałkowie województw oraz minister sportu i turystyki będą upoważnieni do kontroli biur podróży w zakresie składania deklaracji i opłacania składek do TFG oraz rzetelnego prowadzenia wykazu zawartych umów o imprezę turystyczną lub pośrednictwo turystyczne. UFG w rocznym sprawozdaniu z działalności będzie przedstawiał informację dotyczącą funkcjonowania i działalności TFG. Przewidziano także obowiązkowe sporządzanie przez UFG kwartalnej informacji o wykorzystaniu środków TFG oraz przekazanie jej ministrom: sportu i turystyki oraz finansów.
Źródło: www.bankier.pl