Spór z ubezpieczycielem lub z bankiem zazwyczaj wydaje się nierówną walką. Z jednej strony mamy grupę specjalistów, którzy z uwagi na zatrudnienie w instytucji finansowej mają ogromną wiedzę odnośnie procedur i regulaminów a z drugiej konsumenta, który nie zawsze wie jak poruszać się w gąszczu przepisów. Gdzie w takim razie można szukać pomocy w razie problemów z instytucją finansową?
Gdzie szukać pomocy w razie sporu z instytucją finansową?
W razie sporu z instytucją finansową w celu rozwiązania problemu zaleca się podjęcie następujących kroków:
Krok 1 -> Reklamacja w instytucji finansowej
Przede wszystkim należy złożyć reklamację w instytucji finansowej, której spór dotyczy. Zażalenie powinno zawierać zastrzeżenia dotyczące świadczonej usługi lub zaproponowanego produktu. Powinno również określać oczekiwania co do sposobu rozpatrywania reklamacji. Jeżeli pojawi się problem ze sporządzeniem dokumentu można wówczas skorzystać z pomocy np. Rzecznika Finansowego lub rzecznika konsumentów. Ważne jest to, że instytucje finansowe zobowiązane są do udzielenia odpowiedzi na reklamację nie później niż w terminie 30 dni od jej otrzymania. Może się jednak zdarzyć, że sytuacja będzie na tyle skomplikowana, że instytucja finansowa nie udzieli odpowiedzi w powyższym terminie, wówczas nie może to być czas dłuższy niż 60 dni. W takim przypadku instytucja finansowa musi jednak poinformować klienta co jest przyczyną opóźnienia a także określić przewidywany termin rozpatrzenia sprawy i udzielenia odpowiedzi.
Krok 2 -> Porady i interwencje
Do udzielenia bezpłatnej porady w zakresie sporu z podmiotem rynku finansowego zobowiązany jest Rzecznik Finansowy oraz powiatowi lub miejscy rzecznicy konsumentów. Pomocy można również szukać w pozarządowych organizacjach konsumenckich takich jak Federacja Konsumentów i Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Rzecznicy konsumentów oraz organizacje konsumenckie mają za zadanie udzielać bezpłatnych porad oraz informacji prawnych, które dotyczą ochrony interesów konsumentów. Mogą również w ich imieniu podejmować interwencje oraz udzielać pomocy w kierowaniu oraz prowadzeniu spraw sądowych.
Rolą Rzecznika Finansowego jest rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych przez klientów w sprawach dotyczących odmów uznania reklamacji przez podmioty rynku finansowego. W sprawach dotyczących nieuczciwych praktyk rynkowych Rzecznik ma możliwość wytoczenia powództwa na rzecz klienta, a także za jego zgodą brać udział w toczącym się już postępowaniu.
Krok 3 -> Alternatywne metody rozwiązywania sporów (ADR)
Spór na rynku finansowym za zgodą stron może być również rozwiązany pozasądowo. Istnieją trzy główne ośrodki alternatywnych metod rozwiązywania sporów, które dają możliwość pozasądowego rozwiązania problemu na rynku finansowych. Jest to:
- Sąd Polubowny przy KNF
- Rzecznik Finansowy
- Bankowy Arbitraż Konsumencki
Krok 4 -> Rozstrzyganie sporu przed sądem powszechnym
W przypadku braku rozwiązania sporu na linii konsument – instytucja finansowa mimo zastosowania rozwiązań zaproponowanych powyżej możliwe jest dochodzenie roszczeń w drodze powództwa cywilnego. Jednak dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie wówczas z profesjonalnej porady czy to u rzeczników konsumentów (bezpłatna pomoc prawna) czy w kancelarii prawnej (płatna pomoc prawna).
Spór z instytucją finansową nie zawsze jest sytuacją, którą łatwo rozwiązać. Jednak korzystając z profesjonalnych porad możemy poczuć się pewniej w danych okolicznościach.
Źródło: KNF, Rzecznik Finansowy