Categories: Aktualności

Ubezpieczenia komunikacyjne – jaki był 2021, a jaki będzie 2022 rok?

Olbrzymia liczba szkód katastroficznych, powiązanie cen polis z punktami karnymi, rozwiązania usprawniające likwidację szkód – o tym mówiło się w ubiegłym roku. Niestety wiele przemawia za tym, że drożejące samochody, części do nich i usługi serwisowe wpłyną na ceny ubezpieczeń OC i AC w 2022 roku. Nowy rok to także wzrost kar za brak obowiązkowego OC. 

Ubezpieczenia komunikacyjne – ważne kwestie dla posiadaczy polis 

Z pewnością dla wielu osób posiadających samochody i jednoślady ważną kwestią są ubezpieczenia komunikacyjne. Tym bardziej, że każdy właściciel pojazdu mechanicznego musi przecież wykupić polisę OC – wielu z nich decyduje się również na dobrowolne ubezpieczenie AC. 

– Na przełomie 2021 i 2022 roku z pewnością warto przyjrzeć się sprawom kluczowym dla kształtowania się cen OC i AC, a także przebiegu likwidacji zgłaszanych szkód. Zwłaszcza, że wiele tegorocznych zjawisk wpłynie na podejście ubezpieczycieli do oferowanych polis w kolejnych 12 miesiącach. Mam na myśli zarówno zmiany w prawie, jak i czynniki makroekonomiczne oraz pogodowe – mówi Damian Andruszkiewicz, odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group. 

Jak będą kształtowały się ceny OC i AC? 

Jakie wydarzenia były najważniejsze z punktu widzenia ubezpieczeń OC i AC w 2021 roku?  

  • Powiązanie cen OC z punktami karnymi 

Parlament zdecydował, że 1 stycznia 2022 roku zmieni się prawo drogowe. Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo pieszych i piętnować naganne zachowania na drogach. Piraci drogowi i pijani kierowcy muszą być gotowi na znacznie surowsze kary i wyższe mandaty (np. nawet 5 tys. zł policja będzie mogła przyznać na miejscu zdarzenia, a maksymalna zasądzona kara wzrośnie z 5 tys. do 30 tys. zł). Co więcej punkty karne będą usuwane z konta kierowcy dopiero po 2 latach i to od dnia opłacenia kary. Ich liczba przełoży się też na cenę obowiązkowego ubezpieczenia OC. Wynika to z tego, że ubezpieczyciele będą mogli sprawdzić historię kierowcy w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) i na tej podstawie określać wysokość składki (zależnie o rodzaju i liczby punktów karnych). 

– Na tej podstawie kierowca będzie mógł np. otrzymać zniżkę za bezpieczną jazdę, a po obliczeniu ceny ubezpieczyciel usunie dane kierowcy ze swojego systemu. Czy to podziała na kierowców motywująco? Czas pokaże. Tego typu rozwiązania z powodzeniem stosują inne kraje, m.in. Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Irlandia. Niektórzy eksperci przewidywali w 2021 roku, że powiązanie stawek OC z punktami karnymi spowoduje wzrost cen. W rzeczywistości nie powinniśmy się tego obawiać – dodaje Damian Andruszkiewicz z Compensy. 

  • Potężna liczba szkód katastroficznych 

Ubiegły rok dawał się we znaki kierowcom także z powodu pogody. Z danych Compensy wynika, że liczba szkód katastroficznych tylko do końca lata wzrosła w porównaniu z 2020 rokiem aż o 265%. Najwięcej strat niosły za sobą gradobicia, wichury i podtopienia. Co ciekawe, najbardziej ucierpiało w nich woj. Małopolskie – to tam doszło do blisko połowy wszystkich zgłoszonych zdarzeń. 

  • Inflacja w branży motoryzacyjnej 

Niestety duży wzrost cen możemy zauważyć także w branży motoryzacyjnej. Rosną nie tylko ceny samochodów, części do nich, ale także usług w warsztatach. Ma to bezpośrednie przełożenie na ubezpieczenia OC i AC. 

Specjaliści wskazują, że ustalane jeszcze kilka miesięcy temu sumy ubezpieczenia w przypadku wielu aut nie oddają ich obecnej wartości na rynku wtórnym. W praktyce oznacza to, że odszkodowanie wypłacone po kradzieży czy tzw. szkodzie całkowitej może, więc nie wystarczyć na zakup nowego pojazdu. Z kolei droższe części i usługi serwisowe podnoszą koszty likwidacji szkód, których na dodatek było w 2021 roku wyjątkowo dużo. 

To wszystko sprawia, że w obliczu wysokiej inflacji i zwiększonej liczby szkód zakłady ubezpieczeń będą musiały utrzymać rentowność w ubezpieczeniach OC i AC, a co za tym idzie składki za polisy będą w 2022 roku rosnąć. 

  • Nowe technologie w likwidacji szkód 

Pandemia wpłynęła na wiele branż przyspieszając rozwój technologii. Nie ominęło to także ubezpieczeń. Ubezpieczyciele tworzą nowe i rozbudowują dotychczas stosowane rozwiązania IT, a klienci coraz chętniej z nich korzystają. W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych możemy zauważyć wzrost popularności coraz częściej oferowanych przez zakłady ubezpieczeń aplikacji do samodzielnej likwidacji szkód. Taki program służy do zdalnego informowania ubezpieczyciela o szkodzie i pozwala na szybkie wnioskowanie o wypłatę po wypełnieniu prostego formularza. Znacznie usprawnia to cały proces likwidacji szkód. 

– W naszym przypadku, jeśli klient akceptuje wycenę szkody, wypłata następuje w czasie rzeczywistym. Inaczej mówiąc, od zgłoszenia szkody do otrzymania pieniędzy mija tylko kilka godzin. To znacznie poniżej rynkowego standardu, który należy szacować na mniej więcej 3 dni – tłumaczy ekspert Compensy. 

  • Wyższa płaca minimalna podniosła kary za brak OC 

Nowy rok przyniósł wzrost płacy minimalnej do 3010 zł, a co za tym idzie zwiększyła się wysokość kary dla nieubezpieczonych. Wynika to z tego, że maksymalna opłata za brak OC powyżej 14 dni wynosi 3-krotność płacy minimalnej w przypadku samochodów ciężarowych, ciągników samochodowych i autobusów, jej 2-krotność w odniesieniu do samochodów osobowych i jedną trzecią dla pozostałych rodzajów pojazdów (np. motocykli). Oznacza to, że w tej chwili w przypadku samochodów osobowych najwyższa kara za brak OC będzie wynosiła 6020 zł. Co ciekawe, 10 lat temu było to 3000 zł. 

Źródło: Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group 

Obau.pl

Disqus Comments Loading...
Share
Published by
Obau.pl

Recent Posts

Ubezpieczenie Ochrony Prawnej – sojusznik seniora w trudnych chwilach 

Codzienne życie seniora może nieść ze sobą niespodziewane wyzwania, takie jak niezrozumiała umowa, spór z…

21 godzin ago

LINK4 rozszerza zakres ubezpieczenia turystycznego 

Pomimo tego, że coraz więcej Polaków ubezpiecza się przed wyjazdem za granicę, to wciąż co…

21 godzin ago

Branża budowlana. Ponad 3,4 tys. wypadków przy pracy w 2024 r. 

W branży budowlanej rocznie dochodzi do kilku tysięcy wypadków przy pracy.  W zeszłym roku w…

6 dni ago

Czy czekają nas rekordowe kary za brak OC? 

Wzrost płacy minimalnej w 2026 roku powyżej 5 000 zł to nie tylko większe wynagrodzenie –…

6 dni ago

PZU: Polacy coraz chętniej ubezpieczają swoje nieruchomości 

Świadomość ubezpieczeniowa Polaków rośnie – z danych PZU wynika, że coraz więcej osób decyduje się…

6 dni ago

Bezpieczne wakacje zaczynają się od odpowiedniego ubezpieczenia 

Wakacje to czas odpoczynku, radości i podróży – ale także moment, kiedy powinniśmy szczególnie zadbać…

7 dni ago