sad apelacyjny

Otrzymując pismo z wezwaniem za brak OC sprawę możemy załatwić w trybie dobrowolnym, czyli przesyłając odpowiednie dokumenty lub uiszczając opłatę. Co jednak zrobić, jeśli nie podjęliśmy żadnych działań i sprawa przeszła w tryb egzekucyjny? 

Sprawa za brak OC w trybie egzekucyjnym – co to oznacza? 

Jeśli otrzymaliśmy pismo z wezwaniem za brak OC i nie podjęliśmy żadnych działań, czyli nie uiściliśmy opłaty ani też nie przesłaliśmy wymaganych dokumentów nasza sprawa przejdzie w tryb egzekucyjny. Co to oznacza? W takiej sytuacji tytuł wykonawczy zostanie przekazany do organu egzekucyjnego (najczęściej jest nim urząd skarbowy). Organ ten będzie miał za zadanie wyegzekwować należność. Może to zrobić np. poprzez zajęcie naszego rachunku bankowego, zajęcie części wynagrodzenia lub świadczeń, które otrzymujemy (np. emerytura) lub zajęcie majątku (ruchomości, nieruchomości). 

By sprawdzić, w jakim trybie jest prowadzona nasza sprawa możemy zalogować się do portalu UFG

Co zrobić, jeśli sprawa jest w trybie egzekucyjnym? 

Co zrobić, jeśli okazało się, że nasza sprawa jest już prowadzona w trybie egzekucyjnym? W przypadku, gdy organ egzekucyjny nie rozpoczął jeszcze egzekucji (nie zablokował naszych środków) powinniśmy niezwłocznie skontaktować się z Funduszem, by wyjaśnić swoją sprawę. Możemy to zrobić przez internet logując się portalu UFG lub dzwoniąc na infolinię (+48) 22 53 96 100. 

Gdy nasza sprawa jest na tym etapie, możemy: 

  • niezwłocznie zapłacić opłatę za brak OC, 
  • zawnioskować do UFG o rozłożenie opłaty na raty (maksymalnie 10 rat), 
  • jeśli nie mieliśmy obowiązku posiadać OC we wskazanym w wezwaniu okresie lub mieliśmy w tym czasie ważną polisę, ale wcześniej nie skontaktowaliśmy się z Funduszem, by to wyjaśnić – to nadal możemy przesłać odpowiednie dokumenty (np. umowę sprzedaży pojazdu, zaświadczenie o demontażu, skan ważnej w tym okresie polisy itp.). 

Istotne jest to, że tytuł wykonawczy zostanie cofnięty dopiero po zweryfikowaniu dokumentów. 

Co zrobić w razie blokady środków? 

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że jeżeli organ egzekucyjny rozpoczął już egzekucję, czyli blokadę środków, nasza sprawa będzie rozpatrywana indywidualnie. Wówczas także powinniśmy skontaktować się poprzez portal UFG. Po zalogowaniu się na swoje konto możemy przesłać wiadomość do osoby prowadzącej naszą sprawę. Możemy też zadzwonić na infolinię Funduszu (+48) 22 53 96 100. 

Pamiętajmy też, że nie powinniśmy zwlekać. Szczególnie, że jeśli otrzymaliśmy wezwanie za brak OC, swoją sprawę możemy załatwić przez internet. Po zalogowaniu się sprawdzimy nie tylko status swojej sprawy czy też prześlemy dokumenty, ale też złożymy wniosek o raty lub zapłacimy opłatę. Możesz w ten sposób również prowadzić korespondencję z UFG. 

Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny