Pracownicy firmy Compensa sporządził listę błędów, które klienci najczęściej popełniają w procesie likwidacji szkody. Do najczęściej występujących niedociągnięć można zaliczyć brak podstawowych dokumentów. Compensa podpowiada też jak w przyszłości uniknąć podobnych pomyłek.
Zadbaj o dokumenty
Jako podstawowy błąd pracownicy wymieniają brak dokumentów potrzebnych w likwidacji szkody. Podkreślają oni, że bez nich ubezpieczyciel nie jest w stanie dokonać wszelkich wymaganych formalności. Michał Makarczyk, dyrektor zarządzający Likwidacją Szkód w Compensa TU przypomina: „Dobrze obrazuje to przykład problemów, jakie nasi klienci mają z uzyskaniem oświadczenia od sprawcy szkody w komunikacyjnych ubezpieczeniach OC. A bez takiej informacji wypłata odszkodowania nie jest niestety możliwa. To sytuacja, która przede wszystkim wiąże się z niewiedzą, że taki dokument jest potrzebny, ale nierzadko trudność polega też na ustaleniu, kim jest osoba odpowiedzialna za powstałą szkodę”.
Czytaj warunki ogólne umowy
Kolejne problemy w procesie likwidacji szkody przeważnie związane są z tym, że klienci firm ubezpieczeniowych rzadko bardzo dobrze znają ogóle warunki ubezpieczenia. Efektem nie doczytania OWU jest brak świadomości, co należy robić w różnych przypadkach związanych z likwidacja szkód. Kolejne problemy często biorą się z nikłą znajomością warunków umowy ubezpieczenia. Właściciele polis bardzo rzadko zapoznają się z OWU, a w efekcie nie są świadomi, jaki dokładnie jest zakres umowy, co oznacza, że nie wiedzą kiedy mogą, a kiedy nie ubiegać się o odszkodowanie. Każdy – bez wyjątku powinien znać swoje prawa i obowiązki wynikające z warunków ogólnych umowy.
Dowiedz się kiedy wezwanie policji jest niezbędne
Należy pamiętać, że bywają takie sytuacje, kiedy wezwanie policji jest konieczne do tego, aby dostać potem stosowne odszkodowanie. Oczywiście każde TU ma swoje wewnętrzne regulaminy, ale w takich sytuacjach jak włamanie do domu, dewastacja mienia, czy kradzież samochodu wezwanie policji jest dla większości towarzystw niezbędne.
Zgłaszaj szkodę w terminie
Błędem jest też nieterminowe zgłoszenie szkody. Towarzystwo przypomina, że OWU zawierają terminy przekazania do towarzystwa informacji o szkodzie. Należy zapoznać się z nimi i ich dotrzymywać. Im dłużej zwlekamy ze zgłoszeniem szkody, tym trudniej będzie zebrać nam stosowne dokumenty. Po upływie bardzo długiego terminu od momentu powstania szkody ustalenie pewnych faktów będzie po prostu niemożliwe. Taka sytuacja ma ścisły związek z wyłata odszkodowania.
Dokładnie opisz sytuacje w jakiej doszło do zdarzenia
Aby ubezpieczyciel mógł sprawnie podjąć decyzję o wysokości odszkodowania, musi mieć komplet informacji na temat zdarzenia. Często przygotowany przez poszkodowanego opis sytuacji jest tak niejasny, że uniemożliwia pracę rzeczoznawcom, co oczywiście znacznie wydłuża proces realizacji zgłoszenia.
Michał Makarczyk reasumuje: „Z pewnością nie da się całkowicie wyeliminować braków w dokumentach, nieterminowości czy nieznajomości OWU, ale można poprawiać świadomość ubezpieczeniową Polaków. I chyba można powiedzieć, że ona nieustannie rośnie. Nasi klienci coraz częściej wiedzą, w jakich sytuacjach mogą dostać odszkodowanie i co powinni robić, aby tak się stało. Co ważne, zmiany zachodzą także na samym rynku ubezpieczeniowym i coraz więcej zgłoszeń rozpatrywanych jest na tzw. szybkiej ścieżce, a to oznacza ograniczone formalności i krótki czas obsługi klienta”.
Źródło: www.compensa.pl