
Fundacja PZU wystartowała z kampanią edukacyjno-społeczną #CzystyPrzekaz. W ramach akcji Magda Gessler, Mikołaj Roznerski i Szymon Marciniak pokazują, jak nie wpaść w pułapkę fałszywych informacji zagrażających naszemu zdrowiu, relacjom i społecznej spójności.
Nowa kampania Fundacji PZU
Wyniki raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” pokazują, że 81 proc. badanych uważa, że w ciągu ostatniej dekady skala rozpowszechnianej w internecie dezinformacji wzrosła. Co ciekawe, aż 9 na 10 osób udostępniło dalej przynajmniej jedną z badanych fałszywych informacji.
– Dezinformacja to nie tylko fake newsy. To w obecnych czasach realne zagrożenie – mówi Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.
Mimo świadomości zagrożeń, tylko połowa badanych czuje się w internecie bezpiecznie. Niestety w obecnych czasach dezinformacja może służyć do manipulowania opinią społeczną czy wywołania paniki. Może także wpływać na podważanie zaufania do instytucji, wywoływanie chaosu czy promowanie określonych zachowań. Z tego powodu tak ważne jest podejmowanie działań edukacyjnych i pokazywanie, że z dezinformacją możemy realnie walczyć.
– W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu informacyjnego, umiejętność weryfikacji faktów staje się nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna. Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów – do tego zachęcamy w kampanii społeczno-edukacyjnej, która jest naszą odpowiedzią na dezinformację. Fundacja PZU wraz z licznymi organizacjami i mediami stara się uwrażliwić społeczeństwo na ten problem. Chcemy też wyposażać Polski i Polaków w konkretne narzędzia i umiejętności pozwalające samodzielnie weryfikować informacje znalezione w internecie – opisuje Maia Mazurkiewicz.
Jak odróżnić prawdę od fałszu?
Nowa kampania Fundacji PZU ma za zadanie edukować i wskazywać, w jaki sposób chronić siebie i innych w świecie pełnym fałszywych informacji. Na stronie akcji, która powstała we współpracy z organizacjami społecznymi specjalizującymi się w tej tematyce, Fundacja pokazuje, jak filtrować informacje i weryfikować źródła. Daje również dostęp do bardzo prostych, praktycznych narzędzi, które może wykorzystać każdy z nas – również rodzic czy nauczyciel. Pokazuje także, jak ważną rolę w przeciwdziałaniu dezinformacji odgrywa świadomości własnych emocji.
Z opublikowanych informacji wynika, że w kampanii biorą udział znane osoby, takie jak Magda Gessler, Szymon Marciniak oraz Mikołaj Roznerski. W spocie telewizyjnym ambasadorzy akcji pokazują, że choć w swojej pracy stawiają na autentyczność – w przepisach kulinarnych, decyzjach na boisku, grze aktorskiej – to w internecie rozróżnienie prawdy od fałszu bywa dużo trudniejsze. Jednak pomocne w tym może być filtrowanie informacji, sprawdzanie źródeł oraz ostrożność w udostępnianiu treści.
Rozległa współpraca
Mocną stroną kampanii jest szerokie partnerstwo organizacji społecznych, pod patronatem instytucji publicznych oraz mediów. Akcja zachęca do weryfikowania informacji w wiarygodnych źródłach – a w konsekwencji zwraca uwagę na rolę i znaczenie rzetelnych mediów w walce z dezinformacją i zapewnianiu społeczeństwu „czystego przekazu”. Początkowo kampania będzie widoczna w mediach, natomiast w kolejnych etapach „Czysty przekaz” pojawi się także w szkołach, ponieważ dziś dzieci i młodzież stykają się z dezinformacją bardzo wcześnie. Akcja będzie także obecna na letnich wydarzeniach artystycznych w całej Polsce.
Warto zaznaczyć, że kampania „Czysty przekaz” powstała z inicjatywy Fundacji PZU. Jest organizowana pod patronatem Prezydencji Polski w Radzie UE, Narodowego Instytutu Wolności, NASK, Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Badań nad Dezinformacją Collegium Civitas wspólnie z organizacjami społecznymi: Fundacją Dbam o Mój Zasięg, Fundacją Geremka, Fundacją Szkoła z Klasą oraz Stowarzyszeniem Demagog. A dzięki połączeniu sił i zaangażowaniu patronów medialnych takich jak: Grupa Agora, POLITYKA, Ringier Axel Springer Polska, TVN Warner Bros. Discovery oraz Wirtualna Polska kampania trafi do odbiorców za pośrednictwem telewizji, radia, mediów internetowych i prasy.
Za koncept kreatywny i produkcję kampanii odpowiada agencja Stor9.
Źródło: PZU SA