Pomimo to, że ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej ppm jest obowiązkowe zdarza się, że po naszych drogach poruszają się samochody bez ważnej polisy OC. Co zatem zrobić, gdy dojdzie do szkody spowodowanej przez nieubezpieczonego posiadacza samochodu? Jak wygląda procedura likwidacji szkód?
Na początku warto przypomnieć, jakie dokumenty i oświadczenia należy zabezpieczyć na miejscu zdarzenia szkody. Mimo niewątpliwego stresu związanego z taką sytuacją pamiętajmy o tym, by:
Co jednak zrobić, jeśli podczas zdarzenia wyjdzie na jaw, że sprawca szkody nie ma ważnej polisy OC? Warto wiedzieć, że zgłoszenia szkody spowodowanej przez nieubezpieczonego posiadacza pojazdu mechanicznego podlegającego obowiązkowemu ubezpieczeniu OC można dokonać za pośrednictwem dowolnego zakładu ubezpieczeniowego, który ma w swojej ofercie obowiązkowe ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. W praktyce oznacza to, że jest to każdy ubezpieczyciel będący członkiem UFG. Co istotne, żaden zakład ubezpieczeń nie może odmówić przyjęcia zgłoszenia takiej szkody.
Jak wygląda likwidacja szkody spowodowanej przez nieubezpieczonego posiadacza pojazdu? Zgodnie z art. 108 ust. 1 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. z 2013 r., poz. 392 ze zm.) ubezpieczyciel, który przyjął nasze zgłoszenie stosownie do ust. 2 cytowanej ustawy przeprowadza pełne postępowanie likwidacyjne dotyczące stanu faktycznego wypadku, zasadności roszczeń i wysokości odszkodowania oraz informuje osobę zgłaszająca roszczenia, jakie dokumenty są potrzebne do ustalenia odszkodowania. W kolejnym kroku towarzystwo przesyła kompletne akta do Funduszu celem wypłaty odszkodowania.
Oznacza to, że w sytuacjach uzasadniających wypłatę odszkodowania przez UFG likwidator zakładu ubezpieczeń przeprowadza pełen proces likwidacji szkody w zakresie ustalenia:
Jak widać weryfikacja roszczeń i propozycja wysokości odszkodowania (świadczenia) są umiejscowione w kompetencjach likwidatora danego zakładu ubezpieczeń. A przygotowanie decyzji jest umiejscowione w kompetencjach Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Termin na wydanie decyzji przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny wynosi 30 dni, licząc od daty otrzymania akt szkody od zakładu ubezpieczeń. Oczywiście, jeśli w tym terminie nie jest możliwe wyjaśnienie okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności Funduszu lub wysokości świadczenia decyzja o wypłacie lub odmowie wypłaty powinna zostać wydana w terminie 14 dni od daty wyjaśnienia powyższych okoliczności. Jednak bezsporna część świadczenia powinna zostać wypłacona w ciągu 30 dni od momentu otrzymania akt szkody przez UFG.
Niezwykle istotne jest to, że UFG nie odpowiada za szkody wyrządzone w mieniu, jeżeli poszkodowany może zaspokoić roszczenie na podstawie umowy ubezpieczenia dobrowolnego (np. posiada ubezpieczenia AC). Ale uwaga! Fundusz wyrównuje szkodę w części niezaspokojonej przez ubezpieczenie dobrowolne (np. utracone zniżki składki za ubezpieczenie).
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…