Z dniem 11.10.2015 r. Rzecznik Ubezpieczonych przekształcił się w Rzecznika Finansowego. Według nowych przepisów Rzecznik Finansowy reprezentuje interesy klientów podmiotów rynku finansowego.
 

W związku z tym, że nowa instytucja powstawała w pośpiechu, istnieje wiele obaw co do jej funkcjonowania, szczególnie w początkowym okresie. Według ekspertów rynku finansowego najspokojniejsi mogą być klienci ubezpieczycieli. Dlaczego?
 
Urząd Rzecznika Finansowego powstał na bazie urzędu Rzecznika Ubezpieczonych, tym samym instytucja dysponuje zespołem doświadczonych ekspertów w dziedzinie ubezpieczeń. Zgodnie z nowymi przepisami, reklamacja to wystąpienie skierowane do podmiotu rynku finansowego przez jego klienta, w którym klient zgłasza zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych przez podmiot rynku finansowego. Według nowych procedur, wniosek (skargę/zażalenie) do Rzecznika Finansowego można skierować po wyczerpaniu drogi reklamacyjnej przed podmiotem rynku finansowego. Do Rzecznika Finansowego można również zwrócić się w sytuacji, gdy podmiot rynku finansowego nie udzielił w obowiązującym go terminie odpowiedzi na reklamację lub nie wykonał czynności wynikających z reklamacji uwzględnionej zgodnie z wolą klienta. Aleksandra Wiktorow podkreśla, że jako Rzecznik Finansowy zbuduje nowy urząd:
 
„ Od poniedziałku będziemy czuwać nad procesami klient-instytucja, w tym nad instytucjami pożyczkowymi. (…) Trudno przewidzieć, na co klienci będą się skarżyć”.
 
Według ustawy proces reklamacji będzie trwał miesiąc, a dopiero potem Rzecznik może się sprawą zająć. Jeśli w ciągu miesiąca instytucja finansowa nie załatwi problemu klienta ( nie da wyczerpującej odpowiedzi) – to uznaje się, że klient ma rację i sprawa jest załatwiona zgodnie z jego życzeniem. Ustawa dotyczy reklamacji składanych przez osoby fizyczne, które są klientami banków, (również spółdzielczych), SKOK-ów, firm pożyczkowych, biur usług płatniczych, towarzystw emerytalnych, towarzystw ubezpieczeniowych oraz funduszy inwestycyjnych.
 
Źródło: www. rf.gov.pl