Każdy posiadacz samochodu, który przez większość czasu jest nieużywany może zostać pociągnięty do odpowiedzialności, gdy doszło do spowodowania wypadku. Sprawa dotyczy wyroku TSUE i porusza problem odpowiedzialności za wypadek pojazdu bez OC.
Wypadek bez OC
Portugalka A.A Juliana, właścicielka pojazdu ze względów zdrowotnych zrezygnowała z prowadzenia samochodu. Pojazd nie był używany, stał na podwórku, ale nie został wyrejestrowany. Syn właścicielki zabrał samochód bez jej wiedzy i spowodował wypadek. Na miejscu zginął on i dwie inne osoby. Nieużywany do tej pory samochód nie posiadał ważnego ubezpieczenia OC. Odszkodowanie spadkobiercom wypłacił portugalski odpowiednik polskiego UFG, który następnie zwrócił się do właścicieli samochodu o zwrot wypłaconej sumy na 437 tys. euro.
Sprawa trafiła do Sądu Najwyższego w Portugalii, który zgłosił do TSUE następujące pytania:
- Czy zawarcie ubezpieczenia OC jest obowiązkowe, gdy właściciel pojazdu nie zamierza z niego korzystać, a pojazd jest zaparkowany na swoim terenie?
- Czy Fundusz Gwarancyjny może wystąpić z regresem do właściciela pojazdu, który nie ponosi odpowiedzialności za wypadek?
Trybunał orzekł, że zawarcie ubezpieczenia OC jest obowiązkowe, gdy pojazd jest zarejestrowany i nadaje się do jazdy. Nie zmienia to nawet tego, że pojazd na stałe jest zaparkowany na prywatnej posesji.
Jak wygląda sprawa w Polsce?
Okazuje się, że odpowiedzialność za wypadek pojazdu bez OC, który nie został wycofany z ruchu, dotyczy także Polski. Według statystyk Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, ok 20% właścicieli pojazdów nie posiada ważnej polisy OC ponieważ uważa, że niesprawnego technicznie pojazdu, który nie jest użytkowany nie trzeba ubezpieczać.
Warto wiedzieć, że w przypadku wypadków i kolizji, które spowodowane są pojazdem bez ważnego OC, wypłatą odszkodowania poszkodowanym zajmie się UFG, który następnie zgłosi się z regresem do właściciela takiego pojazdu. Prawo jasno mówi, że pojazd aż do momentu wyrejestrowania musi posiadać ważne ubezpieczenie. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych jasno mówi, że za szkodę powstałą w związku z ruchem pojazdu uważa się zdarzenia, które powstały np. w związku z wsiadaniem, wysiadaniem z pojazdu, zatrzymaniem, postojem, załadowywaniem lub rozładowywaniem. Oznacza to, że do wypadków może dojść nawet wtedy, gdy pojazd znajduje się poza drogą publiczną.
Źródło: www.rp.pl, www.gu.com.pl