Grupa PZU opublikowała wyniki po trzecim kwartale 2025 roku. Spółka odnotowała wysoką dynamikę przychodów oraz wyraźną poprawę rentowności. Rezultaty te potwierdzają stabilność głównych obszarów działalności i stwarzają solidną podstawę do realizacji kolejnych projektów rozwojowych.
Silna dynamika na głównych liniach biznesu
Z opublikowanych informacji wynika, że po dziewięciu miesiącach 2025 r. Grupa PZU osiągnęła 23,1 mld zł przychodów brutto z ubezpieczeń. To wzrost o 5,9 proc. rok do roku. Z kolei wynik netto przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej przekroczył 5,2 mld zł. Skorygowany wskaźnik zwrotu na kapitale (aROE) wyniósł 22,1 proc. W trzecim kwartale wskaźnik ten wzrósł do 25,3 proc., co potwierdza dobrą formę działalności ubezpieczeniowej.
– Działalność ubezpieczeniowa jest głównym źródłem naszych rekordowych wyników. Odpowiadała za blisko 70 proc. zysku netto wypracowanego do końca września, co oznacza wzrost o prawie 13 punktów procentowych w porównaniu z takim samym okresem roku poprzedniego. W trzecim kwartale, który był wyjątkowy, udział biznesu ubezpieczeniowego w wyniku był nawet nieco wyższy. To wskazuje, że jako Grupa PZU możemy osiągać ponadprzeciętne rezultaty pomimo spadku stóp procentowych, co będzie oddziaływało na wynik z działalności bankowej – wskazuje Bogdan Benczak, p.o. prezes PZU.
Wynik inwestycyjny po trzech kwartałach wyniósł 2,2 mld zł i był wyższy rok do roku o ponad 22 proc. Segment bankowy dołożył niecałe 1,6 mld zł zysku. To stabilny wkład, choć dynamika tego obszaru jest niższa niż rok wcześniej.
Rozwój ubezpieczeń majątkowych i życiowych
Jak możemy przeczytać, segment majątkowy zanotował wzrost przychodów do prawie 14,2 mld zł. Co więcej, rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR wyniosła po trzech kwartałach niecałe 85,8 proc. (poprawa o 8,9 p.p. rok do roku). Wynik ten niewątpliwie pokazuje poprawę kosztową i skuteczne zarządzanie szkodami.
– Trzeci kwartał potwierdził trendy, które obserwowaliśmy w poprzednich okresach sprawozdawczych. Sprzedaż rośnie we wszystkich liniach biznesowych PZU, wszystkie są też rentowne. W pierwszych 9 miesiącach b.r. wynik z usług ubezpieczenia zwiększył się we wszystkich grupach produktów – OC, autocasco i pozakomunikacyjnych, przy czym wartościowo wzrost był najwyższy w tych ostatnich. Cieszy nas odbudowanie rentowności segmentu OC komunikacyjnego, ale nie chcemy, by działo się to kosztem udziałów rynkowych. Dlatego przyspieszamy procesy adaptacyjne w odpowiedzi na działania cenowe konkurencji. Chcemy m.in. stale rozbudowywać i rozszerzać modele taryfikacyjne o nowe zmienne, poprawić efektywność kosztową, wzmocnić zewnętrzne kanały dystrybucji – mówi Tomasz Kulik, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy PZU.
Ubezpieczenia na życie również utrzymują stabilny wzrost. Po trzech kwartałach przychody przekroczyły 6,6 mld zł. A marża operacyjna wyniosła 28,1 proc.
– W najważniejszym dla nas segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, w którym dominujemy na rynku, po trzech kwartałach br. notujemy stabilny wzrost przychodów o 2 proc. rok do roku. Mocno rośniemy natomiast w segmencie ubezpieczeń indywidualnych ochronnych, gdzie w ujęciu rocznym zwiększyliśmy w tym okresie przychody o 14,5 proc., a w samym trzecim kwartale nawet o 18,5 proc. To znaczy, że dobrze rozpoznajemy potrzeby klientów i odpowiadamy na nie skutecznie ofertą produktów, którą nieustannie wzbogacamy. Ubezpieczenie na życie jest ważne, bo zapewnia realną ochronę finansową w momentach, kiedy życie potrafi nas zaskoczyć najbardziej. To sposób na budowanie bezpieczeństwa – świadomości, że w trudnej sytuacji nie zostaniemy sami z problemami, że ubezpieczenie chroni nas i naszych bliskich, pozwalając się skupić się na tym co najważniejsze: zdrowiu i codziennym życiu – mówi Katarzyna Majewska, prezes PZU Życie.
Przyspieszenie strategii i nowe inwestycje
Co ciekawe, Grupa PZU przygotowuje ponad 20 projektów, które mają zwiększyć efektywność operacyjną i umocnić przewagę konkurencyjną. Wśród priorytetów znajdują się modernizacja procesów likwidacyjnych, cyfryzacja obsługi, rozwój narzędzi sprzedażowych i integracja front-endów. Spółka rozwija także mojePZU i zamierza mocniej wykorzystywać potencjał bancassurance. Dynamicznie rośnie także obszar zdrowia. Przychody PZU Zdrowie zwiększyły się o 14,1 proc., a spółka zyskała nowe środki na rozwój infrastruktury i przejęcia medyczne. Jednocześnie Grupa utrzymuje mocną pozycję kapitałową. Warto dodać, że wskaźnik wypłacalności wyniósł 234 proc., a w październiku PZU wypłaciło 3,86 mld zł dywidendy.
– Używając analogii do Formuły 1, powiedziałbym, że zdrowy core biznes i wypracowane dotąd wyniki finansowe zapewniły nam pole position – najlepszą pozycję startową do działań transformacyjnych, które są moimi priorytetami. Powinny one nadać nam nową dynamikę, umożliwić zmodernizowanie wymagających tego obszarów, przyspieszyć realizację celów strategii 2025-2027 i wzmocnić przywództwo rynkowe PZU, rozumiane jako kreowanie trendów i standardów w branży – mówi Bogdan Benczak.
Źródło: PZU SA







