
PZU przygotował raport, w którym podsumowuje 7 lat programu PZU Ready for Startups. Dotychczas, w ramach programu współpracy ze start-upami wdrożono już 49 innowacyjnych projektów. Co więcej, ubezpieczyciel zapowiada intensyfikację tych działań.
Nowe rozwiązania w Grupie PZU
Z opublikowanych informacji wynika, że w okresie 7 lat eksperci ubezpieczyciela przeanalizowali ponad 7 tys. pomysłów na nowe rozwiązania w Grupie PZU, a 5 proc. z nich, czyli około 350, zostało poddanych szczegółowej weryfikacji. Obejmowała ona m.in. walidację biznesową oraz wykonalność prawną i technologiczną. 77 rozwiązań przeszło pilotaż, z czego 49 zostało przekazanych do wdrożenia w PZU. Dzięki programowi ubezpieczyciel zyskał ponad 200 mln zł (skumulowane korzyści).
– Ponad tysiąc pomysłów na innowacje i rozwiązań oferowanych przez start-upy analizujemy co roku w PZU. To zasługa programu PZU Ready for Startups, funkcjonującego z powodzeniem od ponad 7 lat. Pozwala on rozwinąć się start-upom, które często potrzebują wsparcia w adaptacji do potrzeb biznesowych i w wyskalowaniu proponowanych rozwiązań. Ważne w tych procesach jest doświadczenie partnera doskonale znającego rynek oraz mającego dużą skalę – mówi Jan Zimowicz, członek zarządu PZU SA, odpowiedzialny m.in. za digitalizację, CRM i innowacje.
W jaki sposób PZU współpracuje ze start-upami?
PZU współpracuje z młodymi firmami technologicznymi w ramach stworzonego w 2017 r. programu PZU Ready for Startups. Powstał on, by nawiązywać efektywną współpracę ze start-upami przy opracowywaniu, testowaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań, które mogą przynieść realne korzyści biznesowe i zwiększyć satysfakcję klientów ubezpieczyciela.
– Najlepsze innowacje rzadko kiedy powstają na papierze, a dużo częściej są rezultatami działań w duchu „learning by doing” oraz świadomego rozwoju prowadzonego na podstawie uzyskiwanych rezultatów. Dlatego staramy się jak najszybciej testować rozwiązania, w które wierzymy. Co warto jednak podkreślić, blisko 40% projektów kończy się na etapie pilotażu. Mamy mandat na ponoszenie porażek i traktujemy to jako bardzo ważny element budowy kultury innowacyjności w PZU. Dzięki takiemu modelowi jesteśmy w stanie testować ryzykowne projekty, wyciągamy dużo wniosków i nie wdrażamy nic na siłę. Nasze elastyczne podejście umożliwia nam odważne eksperymentowanie – tłumaczy Marcin Kurczab, dyrektor ds. innowacji i AI w PZU.
Co istotne, firma nawiązuje współpracę nie tylko z polskimi, ale też i zagranicznymi start-upami. Dotychczas zrealizowano projekty z partnerami z 12 krajów, m.in. z Wielkiej Brytanii, Danii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Szwecji, Hiszpanii, Kazachstanu czy Niemiec. Dobrym przykładem jest współpraca z brytyjską firmą technologiczną, dzięki której PZU jako pierwszy ubezpieczyciel w Polsce i jeden z pierwszych na świecie wdrożył rozwiązanie wykorzystujące AI w obsłudze szkód komunikacyjnych.
Jak możemy przeczytać, spośród 49 zrealizowanych projektów najwięcej, bo aż 16 (33% wszystkich wdrożeń), usprawniło obszar obsługi szkód i świadczeń. 22% przedsięwzięć dotyczyło sprzedaży i marketingu, 16% produktów, a 12% obsługi klienta.
– Nowatorskich rozwiązań i inspiracji szukamy na całym świecie, przy czym z oczywistych względów najbardziej preferujemy współpracę z rodzimymi start-upami. Polski rynek insurtech pozostaje relatywnie skromny na tle bardziej dojrzałych rynków, natomiast należy zaznaczyć, że dojrzewa w sposób zdrowy, a rozwiązania oferowane przez polskie start-upy coraz lepiej wpisują się w nasze oczekiwania i potrzeby – dodaje Marcin Kurczab.
Ubezpieczyciel poszukuje partnerów m.in. poprzez udział w programach akceleracyjnych. Na przykład w ostatnim roku do akceleratorów, których partnerem jest PZU zgłosiło się blisko 400 start-upów, które wskazały towarzystwo jako preferowanego odbiorcę technologii.
– Pomimo ochłodzenia europejskiego rynku insurtech, jaki obserwujemy od trzech lat, jako PZU nadal znajdujemy wiele wartościowych i ciekawych projektów, które się na nim rodzą – podkreśla Jan Zimowicz.
Aktualnie PZU testuje nowe rozwiązania z trzema start-upami z obszarów cyberbezpieczeństwa, ubezpieczeń online i konwersacyjnej sztucznej inteligencji. A w drugim kwartale ubezpieczyciel podejmie decyzję o wdrożeniu najlepszych rozwiązań.
Najnowsze trendy w sektorze ubezpieczeń
PZU wskazuje, że wśród kluczowych technologii, które w najbliższym czasie mają potencjał zmienić oblicze sektora ubezpieczeń znajduje się:
- generatywna sztuczna inteligencję (GenAI), która może być użyteczna w automatyzacji i poprawie efektywności pracy,
- wizja komputerowa (ang. computer vision), która ma potencjał optymalizowania procesów związanych m.in. z obsługą szkód, w których ubezpieczyciele przetwarzają bardzo dużą liczbę zdjęć,
- internet rzeczy (IoT), czyli urządzenia IoT, które dostarczają dane w czasie rzeczywistym, umożliwiając dynamiczne zarządzanie ryzykiem.,
- hiperpersonlizacja, czyli wykorzystanie AI i analityki danych do tego, by dostosowywać produkty i procesy ubezpieczeniowe do indywidualnych potrzeb klientów.
Najnowszy raport „PZU Ready for Startups. W jaki sposób największy ubezpieczyciel w CEE współpracuje ze start-upami?” dostępny jest na stronie ubezpieczyciela.
Źródło: PZU SA