W ramach jubileuszu 25-lecia TFI PZU oraz z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej powstał raport autorstwa dr hab. Katarzyny Sekścińskiej pt. Kobiety nieinwestorki. O Polkach, które inwestują i o tych, które przed inwestowaniem coś powstrzymuje. Wynika z niego, że 4 na 10 kobiet ma doświadczenia w inwestowaniu na rynku kapitałowym.
Raport na temat potencjału finansowego Polek
Raport autorstwa dr hab. Katarzyny Sekścińskiej powstał w ramach jubileuszu 25-lecia TFI PZU oraz z okazji Roku Edukacji Ekonomicznej. W opracowaniu znajdziemy dane i wnioski, które dotyczą m.in. potencjału finansowego Polek, ich skłonności do inwestowania oraz motywacje i bariery związane z inwestowaniem na rynku kapitałowym. Jak możemy przeczytać, badanie przeprowadzono techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview) na Ogólnopolskim Panelu Badawczym Ariadna na reprezentatywnej ogólnopolskiej próbie1068 dorosłych, pracujących Polek w wieku od 18 do 64 lat.
– Na przestrzeni 25 lat działalności TFI PZU SA, zdobyliśmy obserwacje dotyczące zachowań, obaw i przekonań naszych klientów. Kobiety jasno wskazały, że potrzebują wiedzy, podanej w prosty i przystępny sposób oraz większego zaufania do osób, które im tę wiedzę przekazują. Wyciągnięte z badania wnioski tylko potwierdziły słuszność kierunku, który od dawna obraliśmy i nieustannie rozwijamy. Tym kierunkiem jest edukacja, przejrzysta komunikacja i nasza dostępność – powiedział Tomasz Stadnik, prezes TFI PZU.
Polki inwestorki i Polki nieinwestorki
Autorka raportu wyodrębniła dwie grupy kobiet – Polki inwestorki i Polki nieinwestorki. Co ciekawe, badanie ujawniło rozbieżność w postrzeganiu siebie samych przez osoby należące do obu badanych grup.
– Kobiety inwestorki oceniają swoją odporność na stres, umiejętności analitycznego myślenia i intuicję w zakresie inwestowania wyżej niż kobiety, które nie mają doświadczeń inwestycyjnych. Warto zauważyć, że są to cechy uznawane przez kobiety za kluczowe jeśli chce się dobrze inwestować. Inwestorki są również bardziej pewne siebie i swoich decyzji finansowych niż nieinwestorki, co z całą pewnością przynajmniej w pewnym stopniu znajduje swoje odbicie w skłonności (lub jej braku) do podejmowania ryzykownych wyborów finansowych, w tym inwestycyjnych – mówi autorka raportu, dr hab. Katarzyna Sekścińska z Uniwersytetu Warszawskiego.
Ważna wiedza inwestycyjna
Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że inwestycje można rozpocząć już od stu, a w niektórych przypadkach nawet od kilkudziesięciu złotych. Natomiast w omawianym raporcie zauważono, że 3/4 nieinwestujących Polek uważa, że minimalna kwota, od której można zacząć inwestowanie wynosi 3000 zł. Co ciekawe tym, co najbardziej blokuje Polki przed inwestowaniem jest zbyt mała wiedza na temat narzędzi inwestycyjnych. Prawie, co druga nieinwestująca Polka (49%) uważa również, że inwestowaniem zajmują się tylko eksperci i ludzie zamożni. Co więcej, zarówno Polki inwestujące, jak i nieinwestorki uważają, że inwestowanie jest ciekawe, ale trudne. Wyniki raportu pokazują jak duża jest rozbieżność między przekonaniami a tym, co aktualnie dzieje się w świecie finansów i inwestycji. Niewątpliwie edukacja finansowa i zdobywanie podstawowej wiedzy inwestycyjnej to już nie tylko życzenie, ale konieczność.
Według wniosków z raportu, nieinwestorki preferują inwestycje krótkoterminowe z szybkim zyskiem. Jednak wraz ze wzrostem doświadczenia preferencja ta się zmienia i inwestycje długoterminowe stają się dla nich równie atrakcyjne.
Więcej informacji na powyższy temat można przeczytać w pełnej wersji raportu „Kobiety nieinwestorki” .
Źródło: PZU SA