Przypominamy, że zbliża się termin obowiązkowego przekazania sprawozdania dotyczącego rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów podmiotów rynku finansowego na drogę postępowania sądowego. Kto musi złożyć takie sprawozdanie Rzecznikowi Finansowemu i w jaki sposób można to zrobić? Sprawdź poniżej.
Sprawozdanie dla podmiotów rynku finansowego za 2021 rok – do kiedy?
Przypominamy, że na mocy ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym podmiot rynku finansowego ma ustawowy obowiązek złożyć sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji do 15 lutego każdego roku.
Mówi o tym art. 33 wspomnianej wyżej ustawy:
Podmiot rynku finansowego corocznie, w terminie 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego, przekazuje Rzecznikowi sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji oraz liczby wystąpień klientów tych podmiotów na drogę postępowania sądowego w wyniku nierozpatrzenia reklamacji zgodnie z wolą tych klientów, z uwzględnieniem:
- liczby reklamacji;
- uznanych i nieuwzględnionych roszczeń, wynikających z wniesionych reklamacji;
- informacji o wartości roszczeń zgłoszonych w pozwach i kwot zasądzonych prawomocnymi orzeczeniami sądów na rzecz klientów w okresie sprawozdawczym.
Sprawozdanie do Rzecznika Finansowego – kto musi złożyć?
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy, podmiot rynku finansowego w przypadku ubezpieczeń oznacza między innymi brokera ubezpieczeniowego, agenta ubezpieczeniowego, a także agenta oferującego ubezpieczenia uzupełniające wykonujących czynności agencyjne na rzecz więcej niż jednego zakładu ubezpieczeń w zakresie tego samego działu ubezpieczeń, zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej w zakresie niezwiązanym z udzielaną ochroną ubezpieczeniową.
W praktyce oznacza to, że do złożenia sprawozdania dotyczącego statystyk związanych z postępowaniami reklamacyjnymi i sądowymi zobowiązany każdy podmiot, który wpisany jest, jako agent ubezpieczeniowy w rejestrze UKNF. W związku z tym, jeśli ktoś jest agentem i jednocześnie OFWCA w multiagencji także jest zobligowany do tego, by złożyć takie sprawozdanie.
Jak można złożyć sprawozdanie za 2021 rok?
Sprawozdanie za 2021 rok można złożyć elektronicznie – na stronie Rzecznika Finansowego dostępny jest aktywny formularz. Wystarczy wprowadzić w nim wymagane dane. Jednak przed uzupełnieniem formularza warto zapoznać się z pytaniami. Zminimalizuje to ryzyko błędu.
Pamiętajmy też o tym, że zgodnie z przyjętymi zasadami reklamacje załatwiają zakłady ubezpieczeń i to one ujmują je w swoich statystykach. Z tego powodu w większości przypadków dotyczących agentów ubezpieczeniowych liczba reklamacji może być minimalna.
Warto zwrócić uwagę na to, że pośrednicy ubezpieczeniowi umieszczają w swoich statystykach jedynie te reklamacje, które samodzielnie prowadzili np. te dotyczące dystrybucji ubezpieczeń lub sposobów realizowania obowiązków (np. informacyjnych, IDD, RODO) wobec klientów.
Źródło: Rzecznik Finansowy