W ubiegłym tygodniu Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że samochód zarejestrowany w państwie członkowskim Unii Europejskiej musi mieć ważne ubezpieczenie OC. Podkreślił też, że posiadacz pojazdu nie jest zwolniony z tego obowiązku nawet wówczas, gdy auto w danym momencie jest niezdolne do jazdy ze względu na swój stan techniczny. Konieczność posiadania OC znika dopiero, gdy pojazd zostanie formalnie wycofany z ruchu.
Orzeczenie TSUE dotyczyło pytania prejudycjalnego Sądu Rejonowego w Ostrowie Wielkopolskim, które zostało złożone w związku trwającym sporem pomiędzy Powiatem Ostrowskim a Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. Powiat zakwestionował, bowiem opłatę nałożoną na niego przez UFG za brak spełnienia obowiązku ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. W całej sprawie chodziło o zarejestrowany w Polsce samochód, którego właścicielem Powiat Ostrowski został na mocy prawomocnego orzeczenia sądowego o przepadku mienia. Przez jedenaście tygodni, zaczynając od dnia uprawomocnienia się postanowienia o przepadku, na podstawie, którego samochód stał się własnością jednostki samorządu terytorialnego, Powiat nie zawarł obowiązkowej umowy ubezpieczenia OC. Z tego powodu UFG nałożył opłatę karną za niedopełnienie tego obowiązku.
W opisywanej sytuacji Powiat wniósł do Sądu Rejonowego w Ostrowie Wielkopolskim pozew o ustalenie, że w spornym okresie nie ciążył na nim obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Z kolei Sąd zwrócił się w tej sprawie do TSUE z pytaniem prejudycjalnym, które sprowadzało się do ustalenia, czy zawarcie umowy ubezpieczenia OC odnoszącej się do ruchu pojazdów mechanicznych ma charakter obowiązkowy w sytuacji, gdy dany pojazd jest zarejestrowany w państwie członkowskim, znajduje się na terenie prywatnym, jest niezdolny do jazdy ze względu na swój stan techniczny i decyzją właściciela został przeznaczony do zniszczenia.
W wydanym wyroku Trybunał przypomniał, że obowiązek zawarcia ubezpieczenia OC jest niezbędny do zapewnienia ochrony poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych. Podkreślił, że pojęcie „pojazdu” jest obiektywne i niezależne od użytku, jaki czyni się lub można z niego czynić. Okoliczność, iż zarejestrowany pojazd jest w danej chwili niezdolny do jazdy ze względu na swój stan techniczny, nawet jeśli pozostaje on w tym stanie od przeniesienia prawa własności, nie może prowadzić do wyłączenia obowiązku ubezpieczenia OC. Aby dany pojazd został wyłączony z konieczności posiadania OC musi on zostać formalnie wycofany z ruchu, zgodnie z przepisami prawa krajowego. Jak możemy przeczytać na stronie UFG, odpowiedź Trybunału jest jednoznaczna i potwierdza stanowisko jakie zajmował dotychczas Fundusz.
Źródło: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…