W przyszłym roku kary za brak OC wzrosną aż dwa razy. W ubiegłym tygodniu Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2023 roku. Zgodnie z założeniami od stycznia najniższe wynagrodzenie będzie wynosiło 3 490 zł brutto, a od lipca 3 600 zł.
W ocenie polityków wzrost wynagrodzenia minimalnego ma być wsparciem dla najbiedniejszych w czasie wysokiej inflacji. Jednak dla użytkowników pojazdów nie jest to dobra wiadomość – szczególnie dla tych, którzy (świadomie lub nie) decydują się na jazdę bez OC. Wynika to z tego, że finansową podstawę obliczenia opłaty za brak ważnej polisy OC stanowi wysokość płacy minimalnej. A ta na mocy rozporządzenia dotyczącego wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej od 1 stycznia 2023 roku będzie wynosiła 3 490 zł, a od 1 lipca 3 600 zł. Oznacza to, że w przyszłym roku stawki opłat karnych za brak OC wzrosną, aż dwa razy.
Na wysokość kary za brak OC wpływa nie tylko wysokość płacy minimalnej, ale także rodzaj pojazdu, którego posiadacz nie spełnił obowiązku ubezpieczenia oraz długość okresu pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym.
Z uwagi na rodzaj pojazdu kara za brak OC obliczana jest, zatem następująco:
Z kolei okres pozostawania bez ochrony ubezpieczeniowej w danym roku kalendarzowym wpływa następująco na wysokość opłaty karnej:
Przypominamy również, że kara za brak OC rolnika wynosi równowartość 1/10 minimalnego wynagrodzenia.
Tym samym kara za brak OC dla samochodów osobowych po pierwszej podwyżce płacy minimalnej w 2023 r. będzie wynosiła:
Właściciele samochodów ciężarowych, autobusów oraz ciągników samochodowych będą zobowiązani do zapłaty kary w wysokości: 10 470 zł (ponad 14 dni), 5240 zł (od 4 do 14 dni) oraz 2090 zł.
A po drugiej podwyżce płacy minimalnej w 2023 r. kary za brak OC dla samochodów osobowych będą wynosiły:
Natomiast kierowcy ciężarówek czy autobusów będą musieli uiścić opłatę w wysokości 2 160 zł, 5 400 zł lub 10 800 zł.
Źródło: opracowano na podstawie UFG
VeloBank udostępnił swoim klientom nową ofertę, którą przygotował dzięki partnerstwu z Allianz Partners. Pakiet Medyczny, który umożliwia dostęp do wizyt…
W ostatnich dniach odbył się wielki finał ogólnopolskiego turnieju „Z Orlika na Stadion”. Sponsorem generalnym wydarzenia był PZU. Zwycięzcami rozgrywek…
Wystartowała nowa kampania online UNIQA dla Biznesu z udziałem klientów korporacyjnych ubezpieczyciela. Przedstawione są w niej historie czterech firm, które…
Ubezpieczenie Dom Max oferowane przez InterRisk to produkt, który kompleksowo obejmuje ochroną budynki i lokale mieszkalne a także inne mienie…
„Między Nami” i „Między Nami Gold” to pierwsze produkty wprowadzone na rynek przez połączoną Vienna Life. Nowe grupy otwarte wyróżniają się m.in. wyższymi niż w innych…
Pod hasłem "Dbanie o zdrowie przynosi korzyści" ruszyła nowa kampania Generali. W jej ramach ubezpieczyciel promuje zdrowy styl życia oraz zachęca…