
600 tysięcy złotych – tyle wynosi rekordowa kara, jaką Rzecznik Finansowy nałożył na DallBogg. Z opublikowanych informacji wynika, że decyzja została wydana za powtarzające się naruszenia przepisów dotyczących rozpatrywania reklamacji z polis OC. Niewątpliwie sprawa ta może być precedensem w egzekwowaniu praw konsumentów na rynku finansowym.
Opóźnienia i brak odpowiedzi
Jak możemy przeczytać na stronie Rzecznika Finansowego w 12 z 14 badanych przypadków DallBogg odpowiadał na reklamacje z wielomiesięcznym opóźnieniem, a w dwóch w ogóle nie udzielił odpowiedzi. W ocenie instytucji świadczy to o głębokim lekceważeniu obowiązków ustawowych.
– Zgromadzony w toku postępowania materiał dowodowy jednoznacznie wskazuje, iż spółka dopuściła się licznych, powtarzalnych i istotnych naruszeń praw klientów, wynikających z przepisów regulujących kwestię jakości i terminowości odpowiedzi na ich reklamacje. W mojej ocenie mają one charakter systemowy oraz godzą w podstawowe standardy ochrony klienta na rynku finansowym. Stąd rekordowa wysokość kary – mówi Michał Ziemiak, Rzecznik Finansowy.
Uchybienia informacyjne
Co więcej, ubezpieczyciel nie informował klientów o możliwości mediacji, nie wskazywał konkretnego sądu, do którego mogą się zwrócić, ani nie zawierał prawnego uzasadnienia odmów. W niektórych przypadkach nie uznawał nawet pisma za reklamację.
– Brak uznania wystąpienia klienta za reklamację burzy cały system ochrony klienta usług finansowych. To jest bardzo naganna praktyka, gdyż de facto uniemożliwia klientowi dalsze procedowanie i zgłoszenie się np. do Rzecznika Finansowego z wnioskiem o interwencję – mówi Marcin Kawiński, zastępca Rzecznika Finansowego.
– Od lat analizuję odpowiedzi ubezpieczycieli na reklamacje i widzę, jak w tym czasie podniósł się poziom ich jakości i precyzji. Niestety odpowiedzi ukaranej spółki istotnie odbiegają od standardu wypracowanego i stosowanego obecnie przez większość uczestników rynku – komentuje Aleksander Daszewski, zastępca dyrektora Departamentu Klienta Rynku Ubezpieczeniowo-Emerytalnego w Biurze Rzecznika Finansowego.
Konsekwencje i sygnał dla rynku ubezpieczeń
Rzecznik zapowiada, że będzie dalej podejmować zdecydowane działania wobec firm, które lekceważą prawa klientów. Kara dla DallBogg to nie tylko sankcja, ale też sygnał dla całego sektora.
– W pełni popieram decyzje Komisji Nadzoru Finansowego dotyczące zakazu sprzedaży nowych polis OC komunikacyjnego czy kar za nieterminowe wypłacenie odszkodowań. Zarówno instytucje nadzorcze, jak i sama branża zrobiły wiele dla podniesienia jakości świadczonych usług dla naszych obywateli. Musimy wspólnie robić wszystko, żeby ten standard nadal poprawiać, a nie dopuszczać do psucia rynku przez praktyki takie, jakich dopuszczała się ukarana spółka – mówi Michał Ziemiak.
Przypominamy, że DallBogg od 17 kwietnia 2025 r. nie może zwierać nowych umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Natomiast w odniesieniu do już trwających polis nie ma zastosowania tzw. zasada automatyzmu, co znaczy, że OC nie jest przedłużane na kolejny rok w przypadku braku wypowiedzenia.
Źródło: Rzecznik Finansowy