Europ Assistance Polska podsumowało kolejny sezon wakacyjny i zwraca uwagę na wciąż zbyt niskie sumy ubezpieczenia. Szczególnie dotyczy to polis, które swoim zakresem obejmują Stany Zjednoczone. Z pewnością okres wakacji to intensywny czas dla asystorów. 

Jakie zdarzenia najczęściej zgłaszano w ramach assistance travel? 

Chorwacja to kierunek, który od lat cieszy się popularnością wśród polskich turystów. To właśnie z tego rejonu w okresie wakacyjnym napłynęło najwięcej spraw assistance z obszaru medical & travel. Kolejną urlopową destynacją okazała się w tym roku Turcja, z której zgłoszeń assistance było równie dużo co z Chorwacji (w obydwu przypadkach ponad 1300). Ponad 1000 interwencji było też w Hiszpanii i około 1000 we Włoszech. 

– W okresie od 22 czerwca do końca sierpnia 2024 zanotowaliśmy wzrost spraw o 22% w stosunku do roku ubiegłego. Głównie były to zgłoszenia z krajów europejskich. Natomiast zauważyliśmy, że Polacy coraz chętniej wyjeżdżają poza Europę. W tym roku mieliśmy m.in. zgłoszenia z takich miejsc jak: Dominikana, Indonezja, Kenia, Korea, Kanada, Chiny, Kolumbia czy Brazylia – informuje Sebastian Tabaka, Dyrektor Operacyjny w Europ Assistance Polska. 

W okresie wakacyjnym do Centrum Alarmowego ubezpieczyciela  najczęściej zgłaszano: 

  • objawy przeziębienia – w tym duża ilość zapaleń uszu i gardła, 
  • zatrucia pokarmowe (wymioty/biegunka), 
  • drobne urazy takie jak zwichnięcia kostki lub nadgarstków spowodowane upadkiem. 

– W okresie letnim, podczas zagranicznych wyjazdów zatrucia pokarmowe są dość częste, szczególnie w krajach gdzie słońce operuje non stop,  temperatury są bardzo wysokie i jest inna flora bakteryjna. Zapalenia uszu i gardła też są dość popularne. Nierzadko są wynikiem nagłych zmian temperatur, najpierw siedzimy w klimatyzowanym hotelu, żeby za chwilę wyjść na zewnątrz gdzie jest ponad 30 stopni. Częste kąpiele w basenach czy morzu, zmienna temperatura wody, nagłe podmuchy wiatru, jak również duża wilgotność powietrza mogą przyczyniać się do obniżenia odporności i przez to do większej podatności na zakażenia szczególnie w obrębie dróg oddechowych – tłumaczy Michał Florczak, Dyrektor Medyczny w Europ Assistance Polska. 

Natomiast najczęstszymi świadczeniami, z jakich korzystali klienci były: 

  • wizyty ambulatoryjne – głównie wizyty hotelowe, 
  • transport z/do placówki medycznej, 
  • wizyty stomatologiczne. 

Z danych Europ Assistance Polska wynika, że liczba spraw założonych w okresie urlopowym wyniosła prawie 11 tys. – wszystkie dotyczyły zdarzeń poza granicami kraju. Zorganizowano również 5 lotów Air Ambulansem m.in. z Chorwacji, Turcji czy Pakistanu. 

Jakie zgłoszenia obsługiwano w ramach assistance samochodowego? 

W porównaniu do zeszłorocznego okresu urlopowego liczba obsłużonych spraw na platformie auto wzrosła o 21%. Najwięcej zgłoszeń napłynęło z Niemiec (o 32% więcej vs. 2023 r.). Druga była Chorwacja, a na trzecim miejscu Włochy i Czechy. W Polsce Centrum Alarmowe w porównaniu do 2023 r. obsłużyło o 50% więcej spraw assistance. 

Jak podaje ubezpieczyciel, zdarzeniami, które przeważały w sprawach assistance zarówno w Polsce jak i za granicą, były awarie (70% zgłoszeń), głównie: 

  • rozładowany akumulator, 
  • awarie elektryki, 
  • zepsute hamulce, 
  • awaria alternatora czy silnika. 

– Chociaż ruch telefoniczny był na podobnym poziomie jak w roku ubiegłym, to liczba obsłużonych spraw wzrosła o 10 000. Przed tegorocznym sezonem wakacyjnym wprowadziliśmy nowe narzędzie do współpracy z partnerami zagranicznymi, co znacznie przyspieszyło proces obsługi spraw. Jeżeli chodzi o Polskę, to wzmożony ruch zanotowaliśmy po 19 sierpnia. W związku z ulewami, które nawiedziły nasz kraj, mieliśmy wiele niestandardowych zgłoszeń takich jak wyciąganie pojazdów z zalanych garaży, parkingów, warszawskiego odcinka trasy S8 lub innych trudno dostępnych miejsc – mówi Sebastian Tabaka, Dyrektor Operacyjny w Europ Assistance Polska. 

H2 Dobre ubezpieczenie podstawą wyjazdu 

Dobre ubezpieczenie powinno stanowić podstawę każdego wyjazdu. Poza świadczeniami, jakie oferuje, szczególną uwagę należy zwrócić także na sumy ubezpieczenia. Szczególnie, jeśli wybieramy się do krajów, gdzie pomoc medyczna jest bardzo droga. Niestety osoby, które spędzają urlop w USA, wciąż ubezpieczają się na zbyt niskie koszty leczenia. Przykładem mogą być dwie historie z tegorocznego sezonu wakacyjnego od Europ Assistance Polska. 

– Klientka wyjechała na swoje wymarzone wakacje do Ameryki Północnej z polisą na SU 100 000 PLN. Niestety w trakcie podróży dostała zapalenia pęcherzyka żółciowego, który w ramach operacji ratującej życie musiał zostać usunięty. Operacja się udała, a pobyt w szpitalu trwał 2 dni. Koszty leczenia przekroczyły 100 000 USD, co oznacza, że polisa pokryje zaledwie ¼ rachunku ze szpitala. Resztę trzeba będzie dopłacić ze środków własnych. Natomiast inny klient podczas urlopu w USA dostał udaru. Ubezpieczenie, jakie wykupił przed wyjazdem, opiewało na kwotę 100 000 PLN. Niestety koszty leczenia znacznie przewyższyły tę kwotę. Finalnie klient miał do zapłaty 500 000 PLN – podaje Europ Assistance Polska. 

Jak widać, pomimo tego, że urlop powinien być czasem beztroski może go popsuć choroba bądź wypadek. Dlatego tak ważne jest to, by zadbać o dobrą polisę z pakietem assistance i odpowiednio wysoką sumą ubezpieczenia. 

Źródło: Europ Assistance Polska