
W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów znalazł się projekt kolejnej nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Nowe regulacje oraz projektowane zmiany w przepisach rzucają światło na sposób, w jaki klienci komunikują się z ubezpieczycielami. Co się zmieni dla kierowców i ubezpieczających?
Tradycyjna forma kontaktu? Nie zmienisz jej do końca trwania polisy
Aktualne przepisy dotyczące ubezpieczeń obowiązkowych, w tym OC komunikacyjnego, zakładają, że forma kontaktu wybrana przy zawarciu umowy jest wiążąca przez cały okres trwania polisy. W praktyce oznacza to, że jeśli podczas zakupu polisy wybraliśmy pocztę tradycyjną jako kanał komunikacji z ubezpieczycielem, nie możemy w okresie jej obowiązywania przejść na kontakt telefoniczny czy mailowy – nawet, jeśli uznamy, że obecna forma jest dla nas mało wygodna. Może się wydawać, że decyzja ta jest mało znacząca, jednak niesie ze sobą realne skutki – np. przegapienie informacji o kończącej się polisie lub zmianach w ofercie. Pojawiają się też głosy, że w obecnych czasach wszechobecnej cyfryzacji wybór ten powinien być bardziej elastyczny.
Więcej cyfrowych możliwości
Rządowy projekt o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przewiduje pewną korektę tego stanu rzeczy. Z opublikowanych informacji wynika, że nowelizacja ma umożliwić klientom wyrażenie zgody na elektroniczną formę kontaktu nie tylko na etapie zakupu ubezpieczenia, ale także w trakcie obowiązywania umowy. W praktyce oznacza to większą swobodę i zgodność z realiami nowoczesnej obsługi klienta. Osoby, które wcześniej nie zdecydowały się na komunikację e-mailową, będą mogły zmienić zdanie – i odwrotnie. Niewątpliwie proponowane zmiany wpisują się w szerszy trend cyfryzacji usług publicznych i finansowych.
Co dalej? Kluczowa praktyka rynkowa
Warto zaznaczyć, że projektowana nowela zakłada zmianę przepisów ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych w zakresie regulacji odnoszących się do: OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, OC rolników z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego oraz umów obowiązkowego ubezpieczenia budynków wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od ognia i innych zdarzeń losowych. I choć projekt ustawy znajduje się jeszcze w procesie legislacyjnym, Rada Ministrów planuje jego przyjęcie w II kwartale 2025 roku. Z pewnością, jeśli nowela wejdzie w życie, nowe przepisy będą mogły poprawić komfort klientów i zwiększyć efektywność kontaktu z ubezpieczycielami. Nie zapominajmy też, że nawet najlepsze przepisy nie zadziałają bez ich konsekwentnego wdrażania i czytelnej komunikacji ze strony towarzystw ubezpieczeniowych. Dlatego klienci powinni być jasno informowani o możliwościach i ograniczeniach kontaktu już na etapie zakupu polisy.
Źródło: gov.pl, otomoto.pl