lekarz

Zdalne konsultacje medyczne, czyli telemedycyna stała się już stałym elementem nowoczesnych ubezpieczeń zdrowotnych. Rozwiązania oferowane przez ubezpieczycieli, takie jak Puls Zdrowia od InterRisk umożliwiają wygodny i szybki dostęp do lekarzy wielu specjalizacji, bez konieczności wychodzenia z domu. Jak działa Telemedycyna i jakie są jej zalety? 

Czym jest telemedycyna? 

Telemedycyna to rozwiązanie, które umożliwia świadczenia usług medycznych na odległość. Pozwala na łączenie pacjentów z lekarzami za pośrednictwem telefonu, komputera lub aplikacji mobilnych. Dzięki usłudze można szybko uzyskać diagnozę, e-receptę, skierowanie na badania czy zwolnienie lekarskie, bez konieczności oczekiwania w kolejkach. Rozwiązanie to zdobywa coraz więcej zwolenników, zwłaszcza wśród osób aktywnych zawodowo, rodzin z dziećmi oraz seniorów. Telemedycyna to także łatwy dostęp do konsultacji specjalistycznych, co ma szczególne znaczenie w mniejszych miastach oraz na obszarach wiejskich, gdzie dostęp do lekarzy bywa utrudniony. Taka forma kontaktu pozwala zminimalizować koszty i straty czasu związane z dojazdami, a także zmniejsza ryzyko kontaktu z innymi osobami w placówce medycznej np. podczas sezonu grypowego. 

Każda teleporada w ramach ubezpieczenia zdrowotnego InterRisk Puls Zdrowia jest indywidualnie dostosowana do potrzeb pacjenta i rodzaju zgłaszanego problemu zdrowotnego. Proces ten przebiega w takich etapach, jak: 

  • Wybór specjalisty i terminu – za pośrednictwem aplikacji lub infolinii operatora medycznego umawiamy się na dogodny termin konsultacji. W zależności od wariantu ubezpieczenia Puls Zdrowia możemy wybierać spośród aż 22 specjalizacji lekarskich 9 (w tym lekarzy POZ) 
  • Identyfikacja pacjenta – przed rozpoczęciem rozmowy lekarz weryfikuje naszą tożsamość, co gwarantuje bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych. 
  • Wywiad medyczny – lekarz zbiera szczegółowe informacje o stanie zdrowia, dotychczasowym leczeniu, chorobach przewlekłych czy przyjmowanych lekach. Ten etap jest kluczowy dla prawidłowej diagnozy. 
  • Diagnoza i zalecenia – na podstawie zebranych danych lekarz przedstawia diagnozę, zalecenia terapeutyczne lub kieruje na dodatkowe badania. Może również udzielić wskazówek dotyczących stylu życia, takich jak zmiana diety czy aktywność fizyczna. 
  • Dokumentacja medyczna – podczas teleporady można otrzymać e-recepty, e-skierowania czy e-zwolnienia, mające taką samą wartość jak dokumenty wystawione podczas tradycyjnej wizyty. Wszystkie te dokumenty są przechowywane w systemie i łatwo dostępne dla pacjenta. 
  • Podsumowanie – lekarz może przesłać wyniki badań, umówić kontrolę lub w razie potrzeby zasugerować wizytę stacjonarną. 

Dużą zaletą tego rozwiązania jest to, że umożliwia ono konsultacje z wieloma specjalistami w krótkim czasie, co w tradycyjnym modelu opieki medycznej bywa trudne do zrealizowania. 

Jak przygotować się do teleporady? 

Pomimo tego, że podczas teleporady można zgłosić każdy problem zdrowotny to warto pamiętać o tym, że nie wszystkie przypadki mogą być skutecznie rozwiązane zdalnie. Niekiedy lekarz może zalecić wizytę stacjonarną. Teleporady są szczególnie przydatne w przypadku infekcji wirusowych, alergii, drobnych urazów czy kontroli przebiegu leczenia. W takich sytuacjach konsultacje lekarskie bez konieczności wchodzenia z domu są bardzo dobrym rozwiązaniem. 

Aby teleporada była skuteczna, warto odpowiednio się do niej przygotować. Ubezpieczyciele zalecają, by: 

  • sporządzić listę pytań do lekarza, 
  • przygotować historię medyczną oraz wyniki badań, 
  • upewnić się, że mamy sprawne urządzenie i stabilne łącze internetowe, 
  • wybrać ciche miejsce do rozmowy, 
  • zastanowić się, czy będziemy potrzebować e-recepty, e-skierowania lub e-zwolnienia. 

Dzięki temu lekarz będzie mógł skoncentrować się na najważniejszych aspektach zdrowotnych. 

Zalety teleporad 

Niewątpliwie do zalet teleporad można zaliczyć: 

  • szybki dostęp do specjalistów, 
  • oszczędność czasu i pieniędzy, 
  • wygodę konsultacji bez wychodzenia z domu, 
  • możliwość wyboru dogodnego terminu, 
  • brak potrzeby dojazdów, co jest szczególnie ważne dla osób mieszkających w trudno dostępnych lokalizacjach. 

Telemedycyna dostępna w ramach ubezpieczeń zdrowotnych takich jak Puls Zdrowia InterRisk, stanowi przyszłość opieki medycznej.  Usługa ta stanowi praktyczne, wygodne i szybkie rozwiązanie, które pozwala dbać o zdrowie w nowoczesny sposób. 

Źródło: InterRisk TU S.A. Vienna Insurance Group