Strategia rozwoju PZU Zdrowie na lata 2025-2027 zapowiada inwestycje sięgające miliarda złotych oraz podwojenie przychodu przy wzroście o 60 proc. i dwukrotnym podniesieniu rentowności. Firma stawia także na rozbudowę sieci swoich placówek oraz innowacje usprawniające procesy świadczenia usług medycznych.
Założenia biznesowe PZU Zdrowie
Nowa strategia Grupy PZU zakłada duże inwestycje w obszar zdrowotny oraz zaangażowanie w działania prewencyjne i edukacyjne, które mają wpływać na budowę odporności społecznej. Co więcej, Grupa celuje we wzrost przychodów z tego obszaru o ponad 60 proc., powyżej 3 mld złotych.
– Za nami okres wytężonej pracy, związany z wdrażaniem planu naprawczego i przygotowania nowej strategii. Obecny rok kończymy ze znaczącą poprawą wyniku finansowego, co stabilizuje sytuację spółki i pozwala nam wyznaczać duże cele na przyszłość. Działamy na perspektywicznym, dynamicznie rozwijającym się rynku i ambicją PZU Zdrowie jest wzrastać razem z nim. Realizując założenia biznesowe i przynosząc wartość zdrowotną naszym klientom, chcemy równocześnie pełnić rolę zaufanego partnera publiczno-prywatnego, którego kompetencje i infrastruktura będą wsparciem dla Narodowego Funduszu Zdrowia. Naszą strategiczną ambicją do 2027 roku jest zbudowanie ekosystemu skoordynowanej opieki zdrowotnej obecnego w kluczowych segmentach rynku ochrony zdrowia oraz zbliżenie się do pozostałych graczy na rynkowym podium pod kątem skali i rentowności – mówi dr n. med. Igor Radziewicz-Winnicki, prezes Zarządu PZU Zdrowie.
Budowa pozycji lidera
W oparciu efektywny model biznesowo-operacyjny operator medyczny ma systematycznie budować pozycję lidera na rynku. Ma w tym pomóc najnowsza infrastruktura technologiczna oraz rozbudowana sieć placówek własnych z komplementarną siecią placówek partnerskich. W planach strategicznych zaplanowano inwestycje w biznes zdrowotny sięgające blisko 1 mld złotych.
Warto podkreślić, że rozwój infrastruktury niesie za sobą wyzwanie w aspekcie integracji systemowo operacyjnej, dlatego ważną rolę w nowej strategii odgrywa obszar IT i zaadresowanie długu technologicznego. Transformacja cyfrowa w długim terminie ma być fundamentem budowy przewag konkurencyjnych i poprawi pozycjonowanie spółki. Z kolei zwiększenie zakresu świadczonych usług, rozwój oferty abonamentowej, produkty FFS i optymalizacja współpracy z NFZ mają istotnie przyczynić się do wzrostu marżowości. Planowany znaczny wzrost EBITDA wynika z szeregu zaplanowanych działań, usprawniających wiele obecnych procesów.
Kierunki strategiczne
PZU Zdrowie ma realizować nową strategię opierając ją o trzy kluczowe kierunki, które wyznaczają priorytety w poszczególnych obszarach działalności operacyjnej spółki. Pierwszy z nich to poprawa jakości dla klientów, co ma być osiągnięte poprzez:
- usprawnienie cyfrowych ścieżek klienckich w portalu samoobsługowym mojePZU oraz rozwój multikanałowości,
- digitalizację procesów biznesowych,
- optymalizację systemów medycznych.
Drugi to poprawa rentowności, co ma być osiągnięte poprzez:
- zwiększenie wykorzystania placówek własnych PZU Zdrowie i ofensywny rozwój sieci medycznej poprzez projekty greenfield i akwizycje,
- poprawę warunków współpracy z placówkami partnerskimi, m.in. w ramach integracji systemów.
I ostatni kierunek zakłada wzrost przychodów z szerokiej oferty usług i obecność w najbardziej atrakcyjnych segmentach, co ma być osiągnięte poprzez:
- zwiększenie udziału produktów fee-for-service w sprzedaży,
- wykorzystanie potencjału współpracy z płatnikiem publicznym, np. w formie POZ.
Zdrowie to nie tylko jeden z trzech kierunków inwestycji Grupy PZU, ale także element budowania tożsamości marki zaangażowanej społecznie. Obszar ten będzie stanowił ważny element ESG jako integralnej części biznesu Grupy PZU w zakresie wpływu społecznego. A zdrowie fizyczne i dobrostan psychiczny dzieci i dorosłych to jedna z kluczowych wartości, jakie Grupa będzie dostarczać swoim klientom. Także przez działalność sponsorską i prewencyjną firma ma wpływać na budowanie społeczeństwa odpornego na wyzwania obecnych czasów. Mają temu służyć inicjatywy, m.in. w obszarze zdrowotnym, propagowanie zdrowego i aktywnego trybu życia oraz kampanie i projekty realizowane wspólnie z ministerstwami zdrowia, edukacji, sportu.
Źródło: PZU Zdrowie