Jak wynika z najnowszego Raportu UFG, w latach 2013-17, najczęstszą przyczyną braku obowiązkowego OC jest wygaśnięcie ubezpieczenia poprzedniego właściciela używanego  pojazdu. Aktualnie Fundusz szacuje, że w Polsce może być około  80-90 tysięcy nieubezpieczonych pojazdów, co stanowi 0,4-0,5%wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu.

 
W ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych wynika, iż obowiązek  zawarcia umowy ubezpieczenia OC związany jest z rejestracją pojazdu. Każdy właściciel zarejestrowanego pojazdu mechanicznego bezwzględnie musi więc  posiadać ubezpieczenie OC. Polisa swoją ochroną ma objąć wszelkie szkody w imieniu poszkodowanych zarówno w zdrowiu jak i w ich mieniu.
 

UFG: Brak OC najczęściej wynika z nieznajomości przepisów i błędnego postępowania nowego właściciela po zakupie auta

 
Najnowsza analiza UFG dotycząca przyczyn braku obowiązkowego ubezpieczenia OC ukazuje, iż nie wszyscy kierowcy stosują się do przepisów prawa. Wynika z niej, iż przyczyną braku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w latach 2013-17 było wygaśnięcie polisy poprzedniego właściciela. Tego typu sytuacja miała miejsce w 37% spraw*. Jak tłumaczy Hubert Stoklas, wiceprezes UFG: „Brak polisy OC najczęściej wynika z nieznajomości przepisów i błędnego postępowania nowego właściciela po zakupie auta – tłumaczy Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. – Dlatego zwracamy uwagę osób kupujących używany pojazd, że mogą korzystać z OC zbywcy tylko do końca okresu, który widnieje na polisie”.
 

Nieopłacona składka i błędne myślenie właścicieli pojazdów również przyczynia się do braku ochrony ubezpieczyciela

 
Kolejną istotną przyczyną braku polisy OC jest nieopłacenie raty składki za OC. W efekcie braku wpłaty, umowa wygasa.  Niemal równie częstym powodem było przekonanie, że dla niesprawnego i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (20%). Na liście znalazły się także: brak pieniędzy na opłacenie składki oraz opóźnienie przy zawarciu polisy OC po zakupie nowego pojazdu lub po rejestracji auta sprowadzonego z zagranicy.
 

Raport UFG ukazuje wzrost wykrywalności kierowców bez polisy OC i coraz większej szczelności systemu ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych

 
Fundusz przypomina również, że od kilku lat, dzięki własnym narzędziom do typowania nieubezpieczonych, wzrasta wykrywalność braku obowiązkowych ubezpieczeń. Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG wyjaśnia: „W ciągu ostatnich pięciu lat udział wykrytych nieubezpieczonych dzięki kontrolom własnym UFG, w ogólnej liczbie zidentyfikowanych osób bez OC, zwiększył się z 30 do 60%. Oznacza to, że dziś bez udziału właściciela pojazdu identyfikujemy już sześciu na dziesięciu nieubezpieczonych – zaznacza  Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG”.
 
Źródło: www.ufg.pl