Połączone senackie komisje opowiedziały się w tym tygodniu za poprawką do projektu nowelizacji ustawy o akcyzie i uzależnieniu wysokości podatku dla sprowadzanych samochodów od pojemności silnika i normy emisji spalin, z uwzględnieniem wieku samochodu. Ostateczna stawka akcyzy będzie jednak pomniejszana o współczynnik spadku wartości auta.

 
Jak podkreślił Grzegorz Peczkis z komisji infrastruktury, prace zmierzają do doszczelnienia systemu: „projekt po zmianie, nie uderzy w pojazdy używane sprowadzane do Polski. Zapewnił jednak, że osoby, które do tej pory nie płaciły tego podatku, zostaną takiej możliwości pozbawione. Doprowadzimy do doszczelnienia systemu, aby ten podatek był płacony”.
 
Od czego podatek?
 
Projekt, który uzyskał akceptację komisji przyjmuje, że dla poszczególnych norm euro stawka podatku będzie wzrastać. Tym samym, im niższą normę emisji poziomu spalin spełnia dany pojazd, tym przypisana mu będzie wyższa stawka opodatkowania. Ponadto stawka ma wzrastać wraz z pojemnością silnika. Ponadto akcyza od samochodów ma zależeć od pojemności silnika oraz normy emisji spalin (tzw. norma euro). Dodatkowo opłata będzie także zależna od wieku pojazdu, co ma regulować tzw. współczynnik deprecjacji. Współczynnik deprecjacji ma uwzględnić spadek wartości pojazdu z upływem czasu. W ten sposób faktyczne obciążenie podatkowe samochodów starszych będzie niższe niż to, które wynika ze stawek przypisanych danej normie i pojemności silnika.
 
Wiceminister finansów Wiesław Jasiński dodaje, że efektem wprowadzanych zmian będzie poprawa bezpieczeństwa na krajowych drogach: „Zakłada się, że w efekcie samochody starsze będę kupowane znaczniej rzadziej niż obecnie, czego efektem będzie poprawa stanu technicznego samochodów użytkowanych na terytorium RP oraz przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach”.
 
Stawki opodatkowania dla samochodów o małych i średnich pojemnościach, poniżej 2 litrów, które spełniają wymogi jakościowe normy 6, 5 i 4, a więc te samochody, które są wyprodukowane co do zasady najpóźniej w 2005 r., a więc 11-letnie, zaprojektowano na takim poziomie, by faktyczne obciążenie akcyzą tych pojazdów było porównywalne do opodatkowania płaconego na aktualnych zasadach. Dla samochodów nowych o dużych pojemnościach silnika i znacznej wartości (samochody z pojemnością silnika powyżej 4000 cm sześc., ale także z kategorii pomiędzy 3500 cm sześc. a 3999 cm sześc.) stawki opodatkowania mają stanowić efekt zachęty dla rejestracji w Polsce. Dziś takie auta są obecnie często rejestrowane za granicą.
 
Bonus w przypadku samochodów z napędem hybrydowym
 
Projekt przewiduje specjalny bonus w przypadku samochodów z napędem hybrydowym – naliczona akcyza będzie dla takich samochodów pomniejszana o 20 proc. Jasiński poinformował, że zmiana wprowadza też akcyzę na samochody ciężarowe do 3,5 tony. Zapewnił, że nowa formuła jest zgodna z prawem unijnym. Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego po miesiącu ogłoszenia.
 
Źródło: www.tvn24bis.pl