Z pewnością pozew w sądzie czy konieczność wypłaty wysokiego odszkodowania to sytuacje, których chciałby się ustrzec każdy przedsiębiorca. Dlatego warto odpowiednio wcześnie zadbać o polisę odpowiedzialności cywilnej. 

Odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy 

Chyba każdy z nas słyszał stwierdzenie mówiące o tym, że nie popełnia błędu tylko ten, co nic nie robi. W codziennej pracy także zdarzają nam się potknięcia, które niekiedy mogą spowodować bardzo poważne konsekwencje. Szczególnie, że polskie prawo stawia przed przedsiębiorcami coraz wyższe wymagania, a klientom daje dodatkowe uprawnienia. Śmiało można stwierdzić, że odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy jest obecnie dużo większa niż jeszcze kilka lat temu, a do sądu możemy trafić z wielu powodów. Tym bardziej, że odpowiadamy nie tylko za wady naszego produktu czy usługi, ale również za wszystkie szkody, które one wyrządziły. 

Czy warto kupić OC przedsiębiorcy? 

Z pewnością warto ubezpieczyć się od takich sytuacji. Tego typu produkt nie jest skomplikowany a wysokość składki zależna jest zakresu ochrony, którym ma nas objąć polisa. Przypomnijmy, że podobnie jak w życiu prywatnym, odpowiedzialność cywilna przedsiębiorcy dotyczy szkód wyrządzonych osobom trzecim w wyniku niezamierzonych działań – będą to szkody wynikające z prowadzonej działalności, a także szkody spowodowane przez mienie należące do przedsiębiorcy. 

Dostępne na rynku oferty są bardzo różnorodne, dzięki czemu ich zakres możemy dopasować do swoich indywidualnych potrzeb. Przedmiot umowy może stanowić np. odpowiedzialność cywilna wynikająca z wykonywania konkretnego zawodu (taka polisa polecana jest osobom pracującym w wolnych zawodach), odpowiedzialność cywilna związana z prowadzeniem działalności gospodarczej czy odpowiedzialność cywilna za produkt. 

Odpowiedzialności cywilna przedsiębiorcy – jak wybrać polisę? 

Przede wszystkim pamiętajmy o tym, by przed zakupem polisy szczegółowo zapoznać się z ogólnymi warunkami ubezpieczenia i zweryfikować to, czy zakres ochrony w pełni odpowiada naszym potrzebom. Przy ustalaniu sumy ubezpieczenia nie zapominajmy, że ubezpieczyciel nie pokryje kosztów, które przekroczą kwotę, jaka widnieje na polisie. Dlatego warto zapłacić nieco wyższą składkę, tak by w razie szkody cieszyć się pełnym zwrotem kosztów. 

Istotne jest to, by polisa dokładnie określała charakter działalności przedsiębiorstwa oraz warunki, w jakich jest ona prowadzona. Przy zawieraniu umowy należy podać wszystkie ważne informacje, szczególnie te mówiące o zagrożeniach płynących z naszej działalności. Może się, bowiem okazać, że niektórych szkód ubezpieczyciel po prostu nie pokryje – zazwyczaj wiąże się to też z niższą składką. 

Dodajmy, że zakup ubezpieczenia nie oznacza, że możemy już przestać dbać o dobrą jakość naszego produktu. Szczególnie, że polisy ubezpieczeniowe najczęściej nie obejmują szkód będących następstwem umyślnego działania lub zaniechania, a niekiedy także w przypadku rażącego niedbalstwa ubezpieczonego oraz jego pracowników czy w sytuacjach związanych z naruszeniem praw autorskich, patentów, znaków towarowych. 

Jeżeli jednak swoją firmę prowadzimy zgodnie z prawem i mamy dobre intencje, umowa ubezpieczenia uchroni nas od niespodziewanych i przykrych wydarzeń, które mogłyby zaważyć na naszej dalszej działalności. 

Źródło: Europa Ubezpieczenia