Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PBS na zlecenie AXA i Provident Polska* zaledwie 60 procent Polaków, którzy zawarli umowę z ubezpieczycielem, lub z inną instytucją finansową, zapoznało się z jej warunkami.
Dla blisko 30 proc. Polaków podpisanie umowy jest sytuacją stresującą, a mimo to wielu z nich nie czyta dokładnie jej treści. Dla niemal połowy osób powodem nieprzeczytania umowy było zaufanie do firmy, z którą była zawierana. Respondenci podkreślali, że była to wielka, dobrze znana firma lub dostawca, z którym mieli już wcześniej do czynienia. Ponad jedna czwarta respondentów nie zapoznała się z umową z powodu braku czasu, zaś 13 proc. narzekało na to, że umowa była trudna i niezrozumiała.
Bartłomiej Wodzicki, dyrektor Departamentu Prawnego w Provident Polska podkreśla, że zapoznanie się ze szczegółami umowy leży w interesie nie tylko klientów, ale również instytucji finansowych udzielających ochrony ubezpieczeniowej, czy pożyczki: „Kredyt zaufania, jakim konsumenci obdarzają instytucje, szacunek dla potrzeb konsumentów, uwzględnienie tempa ich życia, a przede wszystkim możliwości przyswajania informacji powinny być punktem odniesienia przy konstruowaniu umów. Staramy się, aby umowy, które Provident zawiera ze swoimi klientami, były napisane językiem zrozumiałym dla przeciętnego konsumenta. To powinno być standardem, ponieważ zapoznanie się klienta z umową przed jej podpisaniem leży w interesie nie tylko samego klienta, ale także każdej odpowiedzialnej firmy”.
Jak wynika z badań PBS, Polacy wskazują, że potrzebują edukacji w tematach konsumenckich, a ogromną rolę w upowszechnianiu tej wiedzy odgrywają media. Aż 64 proc. respondentów uważa za ważne, by dziennikarze zajmowali się tematyką konsumencką, a 42 proc. dobrze ocenia ich pracę. Prawie połowa respondentów wskazała, że w pierwszej kolejności media powinny zajmować się przekazywaniem informacji, które dotyczą tematyki finansów. Dużo wskazań padło także na usługi medyczne, ubezpieczenia i telekomunikację.
Z kolei Aleksandra Leszczyńska, dyrektor komunikacji w AXA uważa, że edukacja obecnych konsumentów to jedno, ale potrzebne są jeszcze działania, które wychowają przyszłych konsumentów: „Szczególnie, że podejmowanie mądrych decyzji finansowych to jedna z ważniejszych umiejętności przydatnych w dorosłym życiu. Wysokie oczekiwania wobec roli dziennikarzy w upowszechnianiu wiedzy z zakresu finansów wynikają z tego, że oferta rynku finansowego jest bardzo szeroka i konsument może mieć problem z dokonaniem właściwego wyboru. Ponadto korzystanie z produktów finansowych wiąże się z pewnym ryzykiem ponoszonym przez klienta– mówi Aleksandra Leszczyńska, dyrektor komunikacji w AXA”.
* Badanie zostało zrealizowane przez PBS z okazji pierwszej edycji Nagrody Dziennikarstwa Ekonomicznego Press Club Polska, na zlecenie AXA i Provident Polska. Badanie przeprowadzono w dniach 16-18.09.2016 na ogólnopolskiej próbie n=1000, reprezentatywnej dla mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.
Źródło: www.www.rp.pl