Prezydent podpisał ustawę o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Została ona już opublikowana w Dzienniku Ustaw. Dzięki nowym przepisom każdy konsument będzie mógł prościej i szybciej rozwiązać swój konflikt. Nowe prawo wejdzie w życie 10 stycznia 2017 r.

 
Nowe prawo dotyczy przedsiębiorców, którzy prowadzą sklepy stacjonarne, jak i internetowe, sprzedających towary oraz świadczących usługi. Jak wyjaśnia Marek Niechciał, prezes UOKiK nowe przepisy mają być takie jakie obowiązują w krajach Wspólnoty: „ Powstanie nowy system rozstrzygania sporów między przedsiębiorcą a konsumentem. Będzie taki sam w całej Unii Europejskiej. Obejmie wszelkie zaistniałe na rynku spory, wynikające z umów sprzedaży rzeczy, świadczenia usług, w tym także umów zawartych przez internet czy z przedsiębiorcą z innego kraju”.
 
Nowe podmioty do których będzie można się zgłosić
 
Prezes UOKIK będzie prowadził na swojej stronie internetowej rejestr podmiotów, które będą mogły rozwiązać spór. Zmiany przewidują powstaną nowe podmioty, do których będzie mógł się zgłosić konsument, aby rozwiązać spór. Będą to: podmioty niepubliczne utworzone przez przedsiębiorców z danej branży (np. lotniczej), organizacje konsumenckie, podmioty publiczne działające przy różnych instytucjach, np. URE, UKE, UTK, Inspekcja Handlowa, do której będzie można się zwrócić, gdy dla danego sporu nie zostanie utworzony podmiot o charakterze sektorowym – np. w sprawie sprzedaży produktów, usług turystycznych, deweloperskich, edukacyjnych czy remontów.
 
Kiedy będziemy mogli skorzystać z pozasądowego rozwiązywania sporu?
 
Kiedy sprzedawca odrzuci naszą reklamację. Za zgodą obydwu stron neutralna osoba trzecia pośredniczy w kontaktach między przedsiębiorcą a konsumentem. Sprawa zostanie rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu zebrania wszystkich informacji przez podmiot zajmujący się sprawą. Postępowanie powinno być bezpłatne. Jednak podmiot, który będzie rozwiązywał spór, może wprowadzić odpłatność, ale w nieznacznej wysokości. Z kolei przedsiębiorca zgadzający się na pozasądowe rozwiązywanie sporów lub zobowiązany do tego przez prawo (jak w przypadku banków) musi poinformować o tym na swojej stronie internetowej lub w umowach, które zawiera z konsumentami.
W systemie pozasądowego rozwiązywania sporów znajdują się podmioty publiczne oraz niepubliczne, np. Rzecznik Finansowy, Koordynator ds. Negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, Inspekcja Handlowa, Rzecznik Prawa Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Sąd Polubowny przy KNF.
 
Źródło: www.uokik.gov.pl