
27 marca 2025 r. miała miejsce konferencja zorganizowana przez Rzecznika Finansowego, dra Michała Ziemiaka, pod tytułem „Ruch pojazdu po nowemu”. Podczas wydarzenia podejmowano tematykę związaną z nową definicją „ruchu pojazdu” oraz następstwami, jakie niesie ona dla branży ubezpieczeniowej.
„Ruch pojazdu po nowemu” – konferencja RF
W konferencji zorganizowanej przez Rzecznika Finansowego udział wzięli przedstawiciele środowisk naukowych i sędziowskich: prof. Monika Wałachowska, prof. Marcin Orlicki, prof. Bartosz Kucharski oraz dr Arkadiusz Turczyn. Swoje stanowiska przedstawili także reprezentanci instytucji nadzorczych i branżowych, w tym Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego – dyrektor Sławomir Pomerański, Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych – prezes Mariusz Wichtowski, Polskiej Izby Ubezpieczeń – dyrektor Rafał Mańkowski, Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych – prezes Łukasz Zoń, oraz przedstawiciel Biura Rzecznika Finansowego – mec. Jakub Borowski.
Otwierając konferencję Rzecznik wskazał na kluczowe wyzwania związane ze stosowaniem nowej definicji „ruchu pojazdu” i podkreślił potrzebę wspólnego wypracowania konstruktywnych rozwiązań uwzględniających interesy wszystkich stron. Z kolei przedstawiciel Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego omówił możliwe działania nadzorcze, zaznaczając, że w początkowej fazie organ skupi się na monitorowaniu rynku poprzez analizę skarg, reklamacji, kształtującej się judykatury oraz innych sygnałów świadczących o pojawiających się problemach interpretacyjnych. W zależności od wyników obserwacji organ nadzoru rozważy możliwość wydania zaleceń, a w przypadku pogłębienia problemów – rekomendacji. Natomiast reprezentant Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych przedstawił doświadczenia związane z wdrażaniem dyrektywy w innych krajach Unii Europejskiej, zwracając uwagę na występujące trudności oraz różnorodność podejść implementacyjnych.
Odmienne stanowiska
Podczas wydarzenia głos zabrali także przedstawiciele środowiska naukowego, będący jednocześnie praktykami. Dokonali oni analizy wpływu orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) na regulacje krajowe oraz omówili potencjalne kierunki rozwoju judykatury w Polsce. W trakcie dyskusji ujawniły się dwa odmienne stanowiska dotyczące interpretacji nowej definicji „ruchu pojazdu”: jedno opowiadające się za węższym rozumieniem wynikającym z ostatnich zmian legislacyjnych, drugie natomiast postulujące kontynuację szerokiej interpretacji zgodnej z dotychczasowym dorobkiem orzeczniczym, z zastrzeżeniem, że opiera się ono na stanie prawnym sprzed nowelizacji.
Trudności wynikające z nowych przepisów
W kolejnym panelu przedstawiciele branży ubezpieczeniowej oraz brokerskiej omówili praktyczne trudności wynikające ze stosowania nowych przepisów oraz wskazali na konieczność wypracowania jednolitych interpretacji, szczególnie w kwestii zakresu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych oraz OC ogólnego. Ten etap zakończyło wystąpienie przedstawiciela Rzecznika Finansowego, który wskazał konkretne dylematy interpretacyjne w różnych stanach faktycznych, a także potencjalne negatywne skutki wprowadzonych zmian.
Co istotne, pomimo rozbieżnych stanowisk uczestnicy zgodzili się, że istnieją możliwości osiągnięcia spójnego stanowiska.
Źródło: Rzecznik Finansowy